95 procent van de werkgevers heeft maatregelen getroffen om volgens de nieuwe overheidsvoorschriften van de ‘1,5-metersamenleving’ te kunnen werken of is bezig zulke maatregelen te treffen. Ook hebben bedrijven diverse andere maatregelen getroffen om de klappen van de coronacrisis op te vangen.
Steunmaatregelen als de NOW, waarvan 40 procent van de werkgevers gebruik denkt te maken,
helpen om de gevolgen van de crisis minder erg te maken. Dat concludeert werkgeversvereniging AWVN op basis van de tweede ledenenquête over de effecten van de coronacrisis. De eerste enquête werd eind maart gehouden.
Uit de peiling blijkt verder dat werkgevers ondanks de coronacrisis van plan blijven investeren in duurzame inzetbaarheid, gezondheid van werknemers en wendbaarheid van personeel en organisatie.
De bevindingen op een rij:
Prioriteit: coronaprotocol
Het bedenken en invoeren van protocollen om conform de overheidsvoorschriften te kunnen werken
in het kader van de ‘1,5-metersamenleving’, heeft de absolute prioriteit bij werkgevers. 95 procent
gaat dit doen, 60 procent is zelfs al bezig met dergelijke voorschriften.
Ontwikkeling personeel
Werkgevers blijven de komende tijd focussen op de ontwikkeling van hun personeel. Zaken als
duurzame inzetbaarheid, gezondheid van medewerkers en wendbaarheid van personeel en
organisatie blijven bovenaan staan in hun personeelsbeleid (elk ruim 50 procent). Werving en
selectie van personeel krijgt de komende tijd juist een lage prioriteit (12 procent).
NOW veel gebruikt
Ruim 20 procent van de werkgevers heeft inmiddels een beroep gedaan op de Noodmaatregel overbrugging voor werkgelegenheid (NOW). Nog eens 20 procent is van plan NOW aan te vragen.
Uitstel reorganisaties
Het gebruik van de NOW zorgt ervoor dat werkgevers ingrepen in de personele en organisatorische
sfeer uitstellen. 95 procent van de werkgevers heeft nog geen concrete plannen voor een reorganisatie, ontslagrondes en dergelijke.
Geen vakantiestuwmeren
57 procent van de werkgevers doet een moreel appel op werknemers om vakantiedagen op te
nemen zodat zij ná de coronacrisis niet massaal vakantie opnemen en daarmee samengaande
bezettingsproblemen ontstaan of dat vakantiestuwmeren ontstaan. 20 procent van de werkgevers is
van plan dit appel alsnog te doen. Een kwart van de werkgevers wijst extra collectieve vakantiedagen
toe of gaat dat doen.
Roosters aanpassen
Tweederde van de werkgevers past de dienstroosters aan om de klappen van de crisis op te vangen.
Dit duidt op een grote interne flexibiliteit bij veel organisaties.
Flexibele schil
Vergeleken met de eerste enquête (eind maart) is het beroep op alle categorieën flexwerkers
gedaald. Tweederde gebruikt de ‘flexibele schil’ om zijn organisatie te verkleinen (48 procent) of
overweegt het (17 procent). In de maart-enquête beperkte zich dit tot 10 procent, respectievelijk 30
procent.
Langere duur
Vergeleken met de eerste peiling houdt een veel groter deel van de werkgevers nu rekening met een
lange duur van coronacrisis en -maatregelen. 45 procent van de respondenten denkt dat de crisis vier
maanden of langer gaat duren. In maart was dat ruim 20 procent.
Overige bevindingen
- Bijna de helft van de werkgevers gaat zich verdiepen in uitbreiding van digitaal werken in de
eigen organisatie. - 13 procent van de bedrijven geeft aan een (dochter)bedrijf of een vestiging te hebben gesloten
of is van plan dat te gaan doen. Dat is minder dan een maand geleden (16 procent). - Het treffen van crisismaatregelen wordt vereenvoudigd doordat thuiswerkfaciliteiten al ruim
beschikbaar waren en het bedrijf gezond is. - Van hun werkgeversvereniging verwachten bedrijven vooral informatie over en advies
specifiek gericht op crisisbestrijding. Ook het laten zien van goede voorbeelden bij andere bedrijven scoort hoog op de wensenlijst. - Aan het ledenonderzoek deden ruim 70 respondenten mee. Dit betreft vooral grote
werkgevers (500 werknemers of meer) in de meeste sectoren van de economie. De vragenlijst is
ingevuld van 21 tot en met 27 april.
Bron: Tweede AWVN-enquête, Effecten van de coronacrisis op bedrijven