De regeling Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) is op 31 maart naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze regeling is op 2 april 2020 in werking getreden en zijn op 3 april enkele technische aanpassingen doorgevoerd.
Het is gebleken dat nog op een aantal andere punten wijziging van de regeling nodig is. De wijzigingsregeling is inmiddels in de Staatscourant gepubliceerd en op 5 mei in werking getreden.
1 Concern – werkmaatschappij
Het wordt voor concerns met minder dan 20 procent omzetverlies mogelijk gemaakt dat individuele werkmaatschappijen subsidie voor hun loonkosten aanvragen op basis van de omzetdaling van de werkmaatschappij. Dat is eerder aangekondigd in een Kamerbrief van 22 april 2020.
Hieraan worden extra voorwaarden verbonden: door eisen te stellen aan het dividend- en bonusbeleid en aan het overleg met de vakbeweging en daarnaast door aanvullende accountantscontroles te vereisen. Deze wijziging is inmiddels verder uitgewerkt.
Personeels-bv
Daarnaast is nog een kleine wijziging aangebracht. Eerder werd aangekondigd dat er geen personeels-bv binnen het concern mag zijn. De belangrijkste reden hiervoor is dat er een loonsom moet zijn in de werkmaatschappij en dat er een samenhang met de behaalde omzet moet zijn. Die samenhang is er bij personeels-bv’s niet. Vandaar dat personeels-bv’s zelf geen aanvraag mogen doen.
Door de voorwaarde anders vorm te geven, blijft het mogelijk dat sprake is van een personeels-bv voor bijvoorbeeld het management. Die bv mag niet aanvragen. De andere werkmaatschappijen
kunnen echter wél aanvragen op werkmaatschappijniveau, als ze aan de overige voorwaarden voldoen.
2 Openbaarmaking gegevens
Aangezien voor de financiering van de tegemoetkoming in loonkosten op grond van de NOW een
fors beroep gedaan wordt op publieke middelen (schatting €10 miljard), is transparantie over de besteding van deze middelen van groot belang.
De werkgever die een tegemoetkoming aanvraagt, moet daarom akkoord gaan met het eventueel openbaar maken van informatie uit het subsidiedossier. De mogelijkheid dat deze gegevens openbaar worden, vloeit voort uit de algemene verplichtingen op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob).
Met de in de NOW opgenomen bepaling wordt voorkomen dat bij een eventueel verzoek in het kader van de Wob onnodige administratieve lasten ontstaan.
In de regeling wordt geregeld dat door het indienen van een subsidieverzoek, een subsidieaanvrager instemt met het eventueel openbaar maken van informatie die hij verstrekt heeft aan UWV bij aanvraag en gegevens uit zijn subsidiedossier. Hiermee wordt voorkomen dat bij een eventueel verzoek in
het kader van de Wob onnodige administratieve lasten ontstaan.
Daarnaast kan bepaalde informatie waarover het UWV beschikt concurrentiegevoelig zijn. Er moet dus een afweging gemaakt worden tussen het publieke belang dat met openbaarmaking is gemoeid en de individuele (economische) belangen van de subsidieontvangers.
Daarom is ervoor gekozen om de ‘automatische instemming’ alleen te laten zien op een aantal
gegevens die voor transparantie over de besteding van publieke middelen het meest van belang zijn, maar geen bedrijfsgevoelige informatie prijsgeven.
3 Buitenlands rekeningnummer
In de regeling was als voorwaarde opgenomen dat een werkgever met een buitenlands bankrekeningnummer binnen vier weken de aanvraag moest aanvullen met een Nederlands
bankrekeningnummer. In de praktijk is gebleken dat het in veel gevallen onmogelijk is om aan deze termijn te voldoen. Daarom is besloten om de bepaling uit de regeling aan te passen.
De wijziging leidt ertoe dat werkgevers met een niet-Nederlands SEPA-bankrekeningnummer
niet langer een Nederlands bankrekeningnummer hoeven aan te leveren.
4 Informatieplicht loonkostensubsidie
In de regeling was een verplichting opgenomen voor werkgevers die loonkostensubsidie ontvangen
op grond van artikel 10d van de Participatiewet om de toekenning van subsidie op grond van de
NOW te melden aan de gemeente van wie zij de loonkostensubsidie ontvangen.
Met deze verplichting kreeg de gemeente de ruimte om de loonkostensubsidie lager vast te stellen
en daarmee dubbele financiering van loonkosten voor deze doelgroep te voorkomen. Verrekening
van de subsidie op grond van de NOW met de loonkostensubsidie blijkt echter moeilijk dan wel
onuitvoerbaar. Om verrekening mogelijk te maken zijn zeer ingrijpende aanpassingen in de
uitvoeringssystemen bij gemeenten vereist.
Daarom is besloten dubbele financiering van loonkosten voor mensen met een arbeidsbeperking onder deze bijzondere omstandigheden te accepteren. Dit is al eerder per brief aan de Tweede Kamer gemeld.
Verder is de regeling op enkele punten van technische aard gewijzigd.
Accountantsverklaring
In een eerder stadium is al aangekondigd dat nog helderheid wordt gegeven onder welke
grens een accountantsverklaring niet wordt vereist. Het proces om te komen tot een geschikte grens is nog niet afgerond. De regeling wordt op dit punt dan ook zo snel mogelijk aangepast.
Kamerbrief tweede wijziging NOW
Regeling ivm tweede wijziging NOW