Aanvragen zijn in te dienen via rvo.nl/tegemoetkomingcorona van vrijdag 27 maart 2020 tot en met vrijdag 26 juni 2020.
Ondernemers zijn vrij in het doel van besteding. De regeling staat open voor een specifieke groep ondernemers.
Voor welke sectoren?
De tegemoetkoming is voor die ondernemers waarvan de hoofdactiviteit overeenkomt met een van de vastgestelde SBI-codes.
De onderneming moet gevestigd zijn in Nederland en de hoofdactiviteit moet blijken uit de inschrijving van peildatum 15 maart 2020 in het handelsregister. De uitbetaling van de gift vindt zo snel als mogelijk plaats nadat de aanvraag is ingediend. Op de aanvragen vindt controle plaats om fraude te voorkomen.
Uitbreiding regeling
Let op: extra groepen ondernemers in de non-food-sector zoals winkeliers kunnen vanaf maandag 30 maart 2020 ook gebruikmaken van deze regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS). Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft op 28 maart de uitbreiding bekend gemaakt van de regeling, die eerder bekend was als het Noodloket.
De lijst met branches en sectoren is 30 maart geactualiseerd.
Ondernemers die recht hebben op de TOGS-regeling, maar zien dat zij geregistreerd staan onder een andere SBI-code in het Handelsregister kunnen dit melden bij RVO.nl.
Minister Wiebes en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken laten weten:
“Als ondernemers door een verkeerde registratie tussen wal en schip dreigen te vallen, zullen we dat per geval bekijken. Die flexibiliteit is er.”
Aanmelden signaal ontbrekende SBI-codes
Voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor de Tegemoetkoming schade COVID-19, moet de ondernemer voldoen aan een aantal voorwaarden:
- De onderneming is voor 15 maart 2020 opgericht en ingeschreven in het KVK Handelsregister.
- In de onderneming werken maximaal 250 personen. Dit blijkt uit de inschrijving in het KVK Handelsregister.
- De hoofdactiviteit van de onderneming is op 15 maart 2020 geregistreerd onder een van de vereiste KVK SBI-codes.
- De onderneming heeft een fysieke vestiging in Nederland. Dit vestigingsadres is geregistreerd in het KVK Handelsregister.
- Niet-horecaondernemingen verklaren ten minste één vestiging met een ander adres te hebben dan het privéadres van de eigenaar/eigenaren. Bij deze ondernemingen mag het privéadres van de eigenaar/eigenaren dus niet gelijk zijn aan het vestigingsadres.
- Uitgezonderd zijn horecaondernemingen met SBI-code 56.10.1, 56.10.2 en 56.30. Zij verklaren in elk geval één horecagelegenheid te huren, pachten of in eigendom te hebben. Bij deze ondernemingen mag het privéadres van de eigenaar/eigenaren wel gelijk zijn aan vestigingsadres.
- De tegemoetkoming is eenmalig € 4.000 per onderneming. De tegemoetkoming is dus niet per vestiging.
- De ondernemer geeft bij de aanvraag een bankrekeningnummer op dat op naam van de onderneming staat.
- De onderneming is niet failliet.
- De onderneming heeft geen verzoek tot verlening van surseance van betaling ingediend bij de rechtbank.
- De ondernemer verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 een omzetverlies te verwachten van ten minste € 4.000.
- De ondernemer verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.
- De ondernemer verklaart dat u over het huidige en de afgelopen 2 belastingjaren niet meer dan € 200.000 aan overheidssteun heeft ontvangen (de-minimisverordening). Heeft de onderneming het gehele bedrag van € 200.000 al uitgeput? Dan komt de ondernemer niet in aanmerking voor de regeling.
- De onderneming verklaart geen overheidsbedrijf te zijn.
Aanvragen
De ondernemer heeft 3 maanden om de tegemoetkoming aan te vragen. Dit kan sinds vrijdag 27 maart 2020 16:30 uur t/m vrijdag 26 juni 17:00 uur. Aanvragen kan alleen online. Dat kan de ondernemer vanuit huis zelf doen. Een aantal KvK-gegevens wordt automatisch ingevuld. Deze moet de ondernemer controleren. Verzamel vooraf alle benodigde gegevens.
Voor de aanvraag heeft de ondernemer nodig:
- een eHerkenningsmiddel niveau 1 (of hoger) of DigiD;
- het KvK-nummer van uw onderneming (let op: niet het vestigingsnummer/RSIN);
- de SBI-code van de hoofdactiviteit van de onderneming;
- het bankrekeningnummer van de onderneming;
- het correspondentie- en bezoekadres van de onderneming;
- de contactgegevens: naam, telefoonnummer, e-mailadres.
Als de ondernemer gebruik maakt van een intermediair om de aanvraag in te dienen, dan heeft hij hiervoor een machtiging nodig. De machtiging hoeft de ondernemer niet mee te sturen met de aanvraag. Deze kan RVO.nl wel opvragen bij controles.
Na de aanvraag
RVO.nl probeert binnen 2 weken na de aanvraag een besluit te nemen. Na het besluit betaalt RVO.nl binnen een paar werkdagen uit. Lukt het niet binnen 2 weken een besluit te nemen, dan ontvangt de ondernemer hierover op tijd bericht.
RVO.nl toets met KvK of de aanvraag aan de voorwaarden voldoet. Bij de beoordeling wordt uitgegaan van de gegevens in het Handelsregister op 15 maart 2020. Via KvK voert RVO.nl een faillissementscontrole uit.
Controle
RVO.nl controleert de aanvragen achteraf, ook als deze via een intermediair lopen. Als bij de controle wordt geconstateerd dat de tegemoetkoming ten onrechte is verstrekt, dan herziet RVO.nl het uitbetaalde bedrag of wordt het teruggevorderd. Dit kan tot 5 jaar na uitbetaling van de tegemoetkoming.
Meer informatie op Tegemoetkoming schade covid-19 op RVO.nl