Vanwege de maatregelen tegen het coronavirus werken bijna alle medewerkers van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vanuit huis.
Het algemene nummer van de AP is momenteel bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 13:00 uur. Dit geldt ook voor het Informatie- en Meldpunt Privacy.
Zie ook Corona op de werkvloer op site Autoriteit Persoonsgegevens.
Wettelijke taken
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet zodanig toegerust zijn dat zij in staat is haar wettelijke taken naar behoren uit te kunnen voeren. Daarom is er bij voorjaarsnota 2019 opnieuw € 3,4 mln structureel aan het budget van de AP toegevoegd. Dat laat minister Dekker van Rechtsbescherming weten.
Een algemene wachttijd van minimaal 6 maanden voor het in behandeling nemen van klachten door de AP is lang te noemen, aldus Dekker.
Urgente klachten
Urgente en schrijnende klachten en klachten die betrekking hebben op een kwetsbare doelgroep of die grote groepen raken worden als eerste opgepakt. De huidige werkvoorraad van dergelijke klachten die nog in behandeling genomen moet worden, bedraagt volgens de AP circa 3000 privacyklachten; dat is substantieel.
De AP geeft aan dat urgente en schrijnende gevallen altijd prioriteit krijgen, maar ook dat de afhandelingssnelheid en de afdoeningswijze in het algemeen onder druk staan door het gebrek aan capaciteit. Voorbeelden van klachten die langer blijven liggen zijn klachten over niet toegestane direct marketing en klachten over organisaties die niet reageren op verzoeken om eigen persoonsgegevens in te mogen zien, of verzoeken om die informatie te verwijderen uit de systemen.
Ingrijpen indien nodig
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) geeft overheden en bedrijven tijdens de coronacrisis ruimte om zich te concentreren op de bestrijding van het virus. De toezichthouder blijft ingrijpen waar privacy echt in het geding is.
AP-voorzitter Aleid Wolfsen:
“Privacy is heel belangrijk. Maar in deze crisis is de bestrijding van het virus en het redden van levens de topprioriteit.
‘En op nummer twee staat het voorkomen van grote schade aan economie en maatschappij. Overheden en ziekenhuizen zijn dag en nacht in touw om te zorgen dat burgers en patiënten veilig zijn. Bedrijven zijn bezig te overleven en te zorgen dat zij banen kunnen behouden voor al hun mensen.
Daar gaan wij niet bij staan met onze vinger omhoog en de privacywetgeving onder de arm. Nederland zet de schouders eronder en wij werken en denken mee.”
De AP zal organisaties nu ruimte geven om hun volledige aandacht te besteden aan het bestrijden van de gevolgen van de coronacrisis.
Deadlines voor het aanleveren van informatie aan de toezichthouder worden opgerekt waar nodig en de AP zal de komende tijd per geval goed kijken wat passend is en wat niet.
Privacy blijft belangrijk
Wolfsen:
“Privacy moet goede zorg nooit in de weg zitten, zeker nu niet. (…) Veel zorgorganisaties hebben een manier om beveiligd te beeldbellen, maar sommige niet. Wij zeggen: gebruik als het echt niet anders kan consumentenapps als FaceTime of Skype. Maar wees daarbij voorzichtig: doe het alleen bij hoge uitzondering en deel via die apps zo min mogelijk gevoelige gegevens.”
Privacy blijft heel belangrijk, vindt de AP.
Geen big brother-maatschappij
Wolfsen:
“We moeten blijven opletten. De coronacrisis mag geen excuus worden om de privacy helemaal overboord te gooien. De crisis mag geen opmaat worden naar een big brother-maatschappij.
Het zou doodzonde zijn als we over een jaar terugkijken en zien dat we alles ongedaan hebben gemaakt wat wij op het gebied van privacy in tientallen jaren hebben opgebouwd.
De AP is er als hoeder van het grondrecht op privacy en zal ook in deze tijden ingrijpen wanneer de privacy echt in gevaar is.”