52 procent van de werknemers is matig of niet goed financieel voorbereid op ‘de oude dag’. Onder werknemers met een inkomen van minder dan 2.000 euro bruto per maand is het ‘pensioenbewustzijn’ zelfs erg laag: 89 procent is in financiële zin niet klaar voor het pensioen. Dat blijkt uit het Onderzoek Financiële Pensioenplanning en Communicatie van Aon.
Urgent probleem
De geringe voorbereiding op het pensioen is een urgent probleem. Juist nu het pensioen actueler is dan ooit. Het pensioenakkoord dat in 2019 werd gesloten en de steeds vaker voorkomende overgang van een systeem van DB (defined benefit, de middelloonregeling) naar DC (defined credit, beschikbare premieregeling) die hier ook deels mee samenhangt, zijn van invloed op werknemers. De keuzes die werknemers op jonge leeftijd maken, hebben impact op de hoogte van het pensioen op latere leeftijd. Dit lijkt echter bij grote groepen werknemers niet door te dringen.
Pak pensioenhandschoen op
Voor werkgevers ligt hier een kans om een rol te spelen. Werkgevers zijn al sinds 2008 verplicht om werknemers via het uniform pensioenoverzicht (UPO) te informeren over het opgebouwde pensioen. Toch kan er veel gerichter worden gecommuniceerd. Dus niet alleen informatie geven over de hoogte van het pensioen en de regeling verstrekken, maar ook kijken naar leeftijdsgebonden informatie. Of stil staan bij de gevolgen van bijvoorbeeld een huwelijk, geboorte en overlijden voor het pensioen. Ook de keuzes op financieel gebied die een werknemers kan maken tijdens zijn loopbaan kan de werkgever toelichten.
Helder, concreet en periodiek
Werknemers hebben ook behoefte aan heldere, concrete en periodieke communicatie. Driekwart van hen wil één tot twee keer per jaar geïnformeerd worden over het pensioen, via een digitaal platform of per brief/e-mail. Meer dan de helft van de werknemers informeert niet uit zichzelf naar het pensioen.
Heleen Vaandrager, Chief Commercial Officer bij Aon’s Retirement Solutions, spoort werkgevers dan ook aan tot een actieve(re) rol als het gaat om pensioencommunicatie:
“Ga niet alleen in op de huidige financiële situatie van de deelnemer, maar leg ook het pensioensysteem an sich helder uit. Laat zien wat het betekent als zij bepaalde keuzes rondom hun pensioen maken, of juist niet. Maak het persoonlijk en haak in op gebeurtenissen in het privéleven van de medewerker. Zorg dat ze niet onder druk hoeven te beslissen, maar dat ze ruim de tijd hebben om goed over hun mogelijkheden na te denken.”