De motie van het Kamerlid Omtzigt verzoekt de regering onder meer ervoor concrete voorstellen te doen om deelnemers afdwingbare rechten te kunnen laten ontlenen aan het UPO.
Deelnemers moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij ontvangen. Daarnaast moeten deelnemers die twijfelen over de juistheid van de verstrekte informatie worden geholpen. Dit hangt nauw samen met de kwaliteit van pensioenadministraties. Deze uit zich uiteindelijk in de pensioeninformatie, die wordt verstrekt aan deelnemers en in de uitkeringen, die worden verstrekt aan
pensioengerechtigden.
Dupe van fouten
Fouten in de aanspraken of uitvoering blijken voor te komen. Dit uit zich in incidenten: de pensioenuitvoerder vordert te veel uitbetaald pensioen terug, of verrekent het te veel uitbetaalde pensioen. Dat raakt het inkomen van pensioengerechtigden direct. Die worden de dupe van fouten in de administratie en daarmee in de informatie door de pensioenuitvoerder of de pensioenuitvoeringsorganisatie.
De minister vindt het daarom van belang dat pensioenuitvoerders zo veel mogelijk de oorzaken van fouten wegnemen en ook de gevolgen daarvan beheersen.
Oplossingen
Op het vlak van het beheersen van de gevolgen is commitment uitgesproken voor de volgende oplossingsrichtingen:
1 Berekening bedragen
Pensioenuitvoerders rekenen, op eerste verzoek van de deelnemer, gewezen deelnemer of pensioengerechtigde, volledig en verifieerbaar voor hoe de berekening van bedragen tot stand is gekomen. Voor degene die behoefte heeft aan deze extra, vaak technische informatie, staat de pensioenuitvoerder klaar. Als de komende jaren blijkt dat dit onvoldoende gebeurt, wil de minister bekijken of nadere wetgeving nodig is.
2 Terugvorderings-/correctiebeleid
Pensioenuitvoerders, die dit nog niet hebben, stellen een terugvorderings-/correctiebeleid op, dat rekening houdt met de belangen van getroffen pensioengerechtigden. Pensioenuitvoerders maken dat beleid openbaar, zodat dit beleid hen bindt.
3 Interne klachtenprocedure (IKP)
Pensioenuitvoerders die dit nog niet hebben, stellen een interne klachtenprocedure (IKP) op die recht doet aan het belang van de klager. Dit individuele belang moet het niet zonder meer afleggen tegen het collectieve belang. Pensioenuitvoerders zorgen ervoor dat hun IKP goed vindbaar is en geven een goed vindbare verwijzing naar de Ombudsman Pensioenen.
Uniform pensioenoverzicht
Pensioenuitvoerders geven op het uniform pensioenoverzicht aan of een pensioenberekening noodzakelijkerwijs (nog) voorlopig is dan wel waarvan de juistheid van een aanstaande pensioenuitkering eventueel nog afhankelijk is. Als dit soort informatie – voor zover van toepassing – staat bij elke bron met bedragen of uitkeringen bevordert dit het inzicht over de status van de verstrekte informatie onder deelnemers.
Afdwingbaar recht
Koolmees ziet de oplossing niet in een uniform pensioenoverzicht die deelnemers afdwingbare rechten geeft.
De pensioenuitkering die iemand ontvangt betreft een arbeidsvoorwaarde, die is afgesproken tussen werkgever en werknemer en is vastgelegd in de pensioenovereenkomst.
Als een deelnemer bij een pensioenfonds volgens het UPO meer zou hebben opgebouwd dan waar deze volgens de pensioenregeling recht op heeft, zou een afdwingbaar recht op wat is opgenomen op een UPO ten koste gaan van de overige deelnemers van het collectief. Dat vindt de bewindsman onwenselijk. Dit geldt ook voor het omgekeerde.
Als een aanstaande pensioengerechtigde bij een pensioenfonds een brief krijgt over de hoogte van de pensioenuitkering, terwijl de pensioenregeling recht geeft op een hoger pensioen, dan behoort hij of zij dat pensioen uitgekeerd te krijgen waarop deze recht heeft. Het collectief hoeft geen voordeel te genieten van te weinig uitgekeerd pensioen.
Kamerbrief over kwaliteit pensioenadministraties