eHerkenning is een inlogmiddel voor ondernemers die bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven; een soort DigiD voor bedrijven. Met eHerkenning kun je op één manier veilig inloggen bij overheidsinstanties, waaronder de Belastingdienst.
Aanvragen
Je vraagt eHerkenning aan bij één van de door de overheid erkende leveranciers. Deze leveranciers voldoen aan de eisen van Rijksoverheid. Alleen zij mogen eHerkenning leveren. Het aanvragen en gebruik van eHerkenning kost geld. In een overzicht van erkende leveranciers vind je hun producten en tarieven.
Betrouwbaarheidsniveau
eHerkenning kun je gebruiken voor diverse overheidsdiensten. De ene dienst vereist een hoger beveiligingsniveau dan de andere. Er zijn vijf betrouwbaarheidsniveaus. Voor de Belastingdienst heb je ten minste niveau eH3 nodig.
Machtigen
Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en mag je niet overdragen of delen. Als iemand anders binnen de organisatie ook wil inloggen met eHerkenning, moet hij een eigen eHerkenningsmiddel met machtiging hebben.
Als de werkgever werk wil uitbesteden waarbij eHerkenning nodig is, zoals een aangifte loonheffingen indienen, moet hij een ketenmachtiging aanvragen. Hiermee machtigt hij een andere organisatie om namens hem aangifte te doen via Mijn Belastingdienst Zakelijk. De werkgever hoeft dan zelf geen eHerkenning aan te vragen. Hij moet de tussenpartij wel toestemming geven voor de ketenmachtiging.
Eenmanszaken
Tot 10 december 2019 moeten eenmanszaken nog met DigiD inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarna kunnen zij ook eHerkenning gebruiken.
Let op!
Het kan een paar weken duren voordat je eHerkenning kunt gebruiken. Vraag het dus op tijd aan!
Meer informatie vind je op eherkenning.nl
Bron: Forum Salaris