Bij 35 procent van de bedrijven wordt van collega’s verwacht dat ze altijd binnen een half uur reageren op een berichtje, ook als ze onderweg zijn in de auto. Dat blijkt uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
Doel van de campagne die minister Van Nieuwenhuizen begin september heeft gelanceerd, is dat alle werkgevers met hun werknemers afspraken maken over smartphonegedrag in de auto of op de fiets.
Van Nieuwenhuizen: ‘Het is moeilijk voor te stellen, maar één op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Totaal onverantwoord om dit van je mensen te verwachten, want dat is gewoon levensgevaarlijk. Ook als je zakelijk onderweg bent geldt: hou je aandacht bij de weg en rij MONO.’
Ongeveer de helft van de werkgevers is op de goede weg. Zij hebben met hun werknemers afspraken gemaakt over het telefoongebruik onderweg. Het gaat onder meer om Samsung, Arcadis, Athlon, Heineken, Shell, de ANWB, Picnic en verschillende transportbedrijven.
De campagne ‘MONO-zakelijk’ is onderdeel van de al lopende brede MONO-campagne. Op www.monozakelijk.nl kunnen werkgevers campagnemateriaal en tips vinden om te zorgen dat hun werknemers MONO kunnen rijden.
Lees het onderzoek Hoe smartphone aware zijn Nederlandse bedrijven? van VVN en de VNA.