Het kabinet wil dat de elektrische auto op termijn voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar is. Daarom staan in het klimaatakkoord onder meer maatregelen om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren.
Nieuwe elektrische auto’s worden steeds minder duur, maar de elektrische auto moet ook betaalbaar worden voor mensen met een kleinere portemonnee. Daarom zet het kabinet vooral ook in op het stimuleren van de tweede- en derdehands markt, en minder op de zakelijke rijders.
Het opladen van de elektrische auto moet net zo eenvoudig worden als het laden van de mobiele telefoon. Het kabinet wil veel nieuwe laadpalen laten aanleggen.
Intentie van het kabinet is dat er in 2050 alleen nog maar schone auto’s rondrijden in Nederland.
Elektrisch autodelen
Elektrisch autodelen kan een belangrijke versneller voor de introductie van elektrisch rijden zijn.
Richting 2030 wordt een groei verwacht van ten minste 80.000 elektrische B2C deelauto’s.
Autobrief II
Op basis van de Autobrief II zou de stimulering van elektrische auto’s in 2021 worden beëindigd. Met het huidige klimaatakkoord wordt Autobrief II met betrekking tot 2020 aangepast, en zet het kabinet de stimulering met stapsgewijze aanpassingen door tot en met 2025.
Het kabinet werkt verder aan de uitwerking en voorbereiding van een ander systeem van autobelastingen, hierbij zal ook de Regeerakkoord ambitie om te streven dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn, worden meegenomen.
Verlaagde bijtelling
Voor zakelijke emissieloze auto’s wordt over een maximum van € 50.000 van de catalogusprijs (voor batterij-elektrisch) een verlaagde bijtelling gehanteerd. Dat maximum zakt in 2020 naar € 45.000 en zakt verder tot € 40.000 in 2021.
De verlaagde bijtelling begint bij 8% (2020) en stijgt naar 12% in 2021 en naar 16% in 2022.
Voor innovatieve emissieloze auto’s die zich nog niet in de markt bewezen hebben, zoals de waterstof- en de zonnecelauto wordt de invoering van het maximumbedrag in de bijtelling uitgesteld tot na 2024.