Het wetsvoorstel maatregelen loondoorbetaling bij ziekte en WIA is medio juni 2019 gepubliceerd op internetconsultatie.nl.
Het wetsvoorstel maakt onderdeel uit van een totaalpakket aan maatregelen om tegemoet te komen aan de ervaren knelpunten op het gebied van de loondoorbetaling bij ziekte. Doel is een betere balans: de loondoorbetalingsverplichtingen worden makkelijker, duidelijker en goedkoper.
Voor werkgevers wordt loondoorbetaling bij ziekte goedkoper door de financiële tegemoetkoming. Daarnaast wordt onzekerheid bij werkgevers weggenomen, omdat het medisch advies van de bedrijfsarts bij de toets op de re-integratie inspanningen leidend wordt.
Voor werknemers betekent dit dat zij mogelijk eerder een WIA-uitkering in plaats van loon zullen ontvangen. WIA-gerechtigden krijgen vijf jaar meer zekerheid over het behoud van hun WIA-uitkering als zij gaan werken.
1 Financiële tegemoetkoming loondoorbetalingskosten
In het wetsvoorstel wordt voorgesteld om alle werkgevers een premievermindering te geven. Deze
korting kunnen werkgevers toepassen op de door hen af te dragen Aof-premie. Aangezien ruim 90% van de werkgevers minder dan 25 werknemers in dienst heeft, profiteren vooral kleine werkgevers hiervan.
Loonaangifte
De voorgestelde premievermindering bedraagt maximaal € 1.200 per jaar per administratieve eenheid van een werkgever. Alle werkgevers profiteren van deze premiekorting. Zij kunnen deze vermindering bij hun aangifte loonheffingen toepassen. Dit doen zij door ieder aangiftetijdvak in de loonaangifte een tijdsevenredig deel van de jaarlijkse premievermindering toe te passen.
Als een werkgever per administratieve eenheid op kalenderjaarbasis in totaal minder dan € 1.200 aan premie voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds in een jaar moet afdragen, leidt de vermindering niet tot een teruggaaf. Gezien de hoogte van de loonsom waarbij het volledige bedrag verzilverd kan worden – circa € 18.000 op jaarbasis – is het de verwachting dat in de regel per loonaangifte per aangiftetijdvak de tijdsevenredige premievermindering kan worden verzilverd.
Ministeriële regeling
Een ministeriële regeling gaat nadere regels stellen over de wijze waarop de korting per
aangiftetijdvak kan worden toegepast. Daarnaast worden bij ministeriële regeling nadere regels
gesteld over de gevallen waarbij het maximale bedrag per aangiftetijdvak niet kan worden verzilverd
omdat dat tot een negatieve premie zou leiden voor dat aangiftetijdvak.
Gedifferentieerde Aof-premie
Om specifiek kleine werkgevers tegemoet te kunnen komen voor de kosten van loondoorbetaling
bij ziekte zet het kabinet in op het op termijn vervangen van de premievermindering door een
gedifferentieerde Aof-premie.
Deze maatregel vergt een grote aanpassing in de werkprocessen van de Belastingdienst en is daardoor op korte termijn niet uitvoerbaar. De inzet is om de premievermindering uiterlijk per 2024 te vervangen door een gedifferentieerde Aof-premie.
2 RIV-toets door arbeidsdeskundige UWV
Het voorstel is om het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer per 1
januari 2021 leidend te maken bij de RIV-toets door UWV. De verzekeringsarts zal dit advies niet
langer beoordelen. Dit geeft meer zekerheid aan werkgevers.
Met het voorstel wordt geregeld dat UWV de inschatting van de bedrijfsarts van het ziektegeval
zoals blijkt uit het re-integratieverslag als grondslag hanteert voor de RIV-toets.
De RIV-toets zal berusten op een arbeidskundige beoordeling van het re-integratieverslag door UWV. De arbeidsdeskundige beoordeelt of werkgever en werknemer de re-integratie-inspanningen hebben gedaan die passend zijn bij het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer. Op basis van dit oordeel bepaalt UWV of de inspanningen voldoende zijn geweest of dat een verlenging van de loondoorbetalingsverplichting wordt opgelegd.
Second opinion en deskundigenoordeel
Werknemers die het tijdens de loondoorbetalingsperiode niet eens zijn met het advies van de
bedrijfsarts over hun belastbaarheid kunnen een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. Ook de mogelijkheid voor werkgevers en werknemers om een deskundigenoordeel aan te vragen bij UWV blijft bestaan.
3 Arbeidsongeschiktheidspercentage vijf jaar niet verlaagd vanwege inkomsten uit arbeid
Met dit voorstel kan de mate van arbeidsongeschiktheid vijf jaar lang niet verlaagd worden vanwege inkomsten uit arbeid. Als iemand (meer) gaat werken dan kan UWV niet om die reden een herbeoordeling inplannen. Ook wordt geregeld dat als UWV een herbeoordeling verricht, UWV daarbij geen praktische schatting uitvoert. Hiermee wordt een drempel om werk te hervatten weggenomen.
Een WIA-gerechtigde krijgt bij werkhervatting vijf jaar lang meer zekerheid over zijn WIA-uitkering en kan ondervinden of het werk structureel vol te houden is. Na vijf jaar kan UWV een praktische inschatting verrichten en eventuele inkomsten meenemen bij het vaststellen van de mate van
arbeidsongeschiktheid.
Wetsvoorstel maatregelen loondoorbetaling bij ziekte en WIA