• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Kabinetsreactie WBSO-evaluatie 2025 – forfaitair uurloon per 2027 omhoog

Kabinetsreactie WBSO-evaluatie 2025 – forfaitair uurloon per 2027 omhoog

Nieuws

Minister Beljaarts van EZ informeert over de uitkomsten van de evaluatie van WBSO en de S&O-aftrek voor ondernemers die niet onder de loonheffingen vallen.

7 april 2025 door Salaris Vanmorgen

De minister gaat in op de belangrijkste uitkomsten van de evaluatie en geeft aan welke acties hij in gang zet naar aanleiding van de aanbevelingen uit de evaluatie.

De Wet Bevordering Speur en Ontwikkelingswerk (WBSO) heeft als doel om een deel van de R&D-werkzaamheden bij bedrijven te stimuleren en een bijdrage te leveren aan een goed vestigingsklimaat voor R&D- bedrijven in Nederland.

De WBSO beoogt R&D te stimuleren omdat innovaties een breder effect hebben in de economie en maatschappij (kennis spillovers). Meer R&D-activiteiten zouden hiernaast ook moeten leiden tot betere economische prestaties bij bedrijven.

Speur- en ontwikkelingswerk

De WBSO stimuleert een deel van R&D-werkzaamheden, aangeduid als speur- en ontwikkelingswerk (S&O). Criteria hierbij zijn dat het gaat om projecten van technisch nieuwe innovaties, die zien op de ontwikkeling van eigen producten, processen of programmatuur, of technisch-wetenschappelijk onderzoek.

Bedrijven kunnen de kosten van S&O verlagen doordat zij een deel van die kosten in mindering mogen brengen op de af te dragen (loon)belasting. Dit betreft loonkosten en kosten of investeringen die nodig zijn voor het verrichten van de werkzaamheden binnen S&O-projecten.

WBSO-gebruiker

Het overgrote deel, zo’n 97%, van de WBSO-gebruikers is mkb’er. De helft daarvan zijn micro-bedrijven met 1-9 werknemers. Het aandeel grootbedrijf is zo’n 3%. Het grootbedrijf is goed voor 37% (€ 513 miljoen) van de totale afdrachtvermindering op basis van de WBSO, het mkb dus voor 63%.

Een aandachtspunt dat uit de evaluatie naar voren komt, is een afname in doelgroepbereik wanneer de WBSO-gebruikers afgezet worden tegen R&D-bedrijven in Nederland, zoals gemeten met de CBS R&D-enquête.

Nader onderzoek

De schijnbaar groeiende discrepantie tussen uitgevoerde R&D door bedrijven en uitgevoerde S&O binnen de WBSO, vereist nader onderzoek. In overleg met het CBS wordt dan ook een onderzoek gestart naar het verschil tussen deze groepen, zoals aangeraden in de evaluatie.

Op basis hiervan wordt de afweging gemaakt of de criteria voor WBSO nog voldoende aansluiten op de uitvoering van R&D zoals we die willen stimuleren in Nederland. Tussentijds wordt ook verder verkend of er in de communicatie over de WBSO nog verbeteringen kunnen worden aangebracht, voor het geval er nog altijd misverstanden bestaan over de activiteiten die onder de WBSO vallen.

Het is van belang om in gesprek te gaan met bedrijven, zowel die WBSO gebruiken, als die dat niet doen.

De voortgang op of resultaten van deze verkenningen maken deel uit van de brief over de WBSO die jaarlijks op Prinsjesdag wordt verstuurd.

Doeltreffend?

De onderzoekers beoordelen de WBSO als overwegend doeltreffend. De WBSO stimuleert S&O- en R&D-investeringen bij bedrijven, zorgt ervoor dat meer bedrijven S&O-activiteiten doen en creëert met door haar gestimuleerde R&D-investeringen additionele kennis spillovers. Naast het effect op R&D wordt de WBSO ook als een doeltreffend vestigingsklimaatinstrument gezien.

Hoewel de WBSO dus S&O- en R&D-investeringen aanjaagt, is een aandachtspunt dat de effectiviteit van de WBSO is teruggelopen ten opzichte van de voorgaande evaluatieperiode. Eén van de oorzaken daarvan is de krapte op de arbeidsmarkt die R&D-intensieve bedrijven ondervinden. Dit kan bedrijven ervan weerhouden nog meer in R&D te investeren omdat zij simpelweg niet het extra personeel kunnen vinden, ondanks de prikkel om uit te breiden die uitgaat van de WBSO.

Op basis van de enquête, ingevuld door ca. 5.000 WBSO-gebruikers, wordt de regeling ook doeltreffend bevonden voor het stimuleren van innovatieve en economische prestaties van bedrijven.

De WBSO wordt gezien als belangrijk voor het vestigingsklimaat, zeker voor R&D-intensieve bedrijven. Wel blijkt uit de enquête dat bij de keuze om al dan niet in Nederland te investeren diverse factoren, waar de WBSO er één van is, vooral in samenhang worden bezien. Niet bij alle WBSO-gebruikers is vestigingsklimaat een belangrijk thema. Circa 84% van de gebruikers heeft geen vestiging in het buitenland en overweegt dat ook niet.

Doelmatig?

Als de opbrengsten, kosten en alternatieven worden afgewogen, concluderen de onderzoekers dat de WBSO overwegend macrodoelmatig is. Wel blijkt dat voor microbedrijven minder effecten gevonden worden. Toch lijkt de WBSO nog altijd het meest geschikte instrument te zijn om op grote schaal additionele S&O/R&D bij bedrijven te stimuleren.

De evaluatie beoordeelt ook de uitvoering van de WBSO als microdoelmatig: de uitvoeringskosten zijn een bescheiden 1,4% van het totale WBSO-budget en de administratieve lasten zijn proportioneel tot de baat die ondernemingen ervaren van de WBSO.

Aanbevelingen

Op het vlak van doeltreffendheid en doelmatigheid wordt vervolgens aanbevolen:

  • te onderzoeken of een incrementeel element (extra investeringen t.o.v. voorgaande jaar (extra) stimuleren of mede bepalen hoe groot de belastingkorting wordt) de doeltreffendheid van de WBSO kan verhogen;
  • te onderzoeken of een carry-forward optie van belastingkorting naar een volgend jaar een uitkomst kan bieden voor de verzilveringsuitdagingen;
  • te onderzoeken waarom het doelgroepbereik af lijkt te nemen, en mocht dit relevant worden na een toename in WBSO-gebruik;
  • eventueel de WBSO in grotere mate te richten op radicale R&D om kennis spillovers te vergroten en zo de doeltreffendheid te verbeteren.

Grote aanpassingen zoals een incrementeel deel, focus op radicale innovatie of een carry-forward optie, zijn aanbevelingen die goed onderzocht moeten worden op effectiviteit, maar ook op gevolgen voor het doelgroepbereik en de uitvoering. Ook moeten eventuele aanpassingen in lijn zijn met de doelstelling van de WBSO. Over het aanscherpen van de doelstelling zal het kabinet dan ook eerst een besluit moeten nemen. Daarna is het belangrijk om het effect van de mogelijke aanpassingen aan de WBSO te wegen in relatie tot het effect dat deze krapte op de arbeidsmarkt heeft op de investeringsbeslissing van bedrijven.

In de WBSO Prinsjesdagbrief volgt nadere informatie.

Uitvoering en administratieve lasten

Sinds de vorige evaluatie zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd die aantoonbaar hebben geleid tot meer flexibiliteit en een verlaging van de administratieve lasten bij het aanvragen van WBSO. 82% van de respondenten van de enquête geeft aan van mening te zijn dat de baten van de WBSO opwegen tegen de inspanning die daarvoor nodig is. Ook dit is een positiever beeld dan in de voorgaande evaluatie.

Verbeterpunten die de evaluatie benoemt relateren met name aan de administratieve lasten die bedrijven ondervinden in het bijhouden en verantwoorden van uren en kosten. Dit hangt samen met het gevoel van gebruikers dat de eisen aan deze registratie strenger geworden zijn, waardoor bedrijven een steeds uitgebreidere administratie moeten bijhouden.

Aanbeveling administratieve lasten

Er wordt aangeraden om verder te verkennen hoe de administratie van uren en werkelijke kosten en uitgaven kan worden vereenvoudigd. Dit zal de minister dan ook onderzoeken en hier komt hij op terug in de komende WBSO Prinsjesdagbrief.

Forfaitair uurloon omhoog

Hiernaast wordt de aanbeveling gedaan om het forfaitair uurloon te verhogen. Dit uurloon wordt gebruikt voor nieuwe bedrijven die nog geen geschiedenis aan loonkosten hebben waarmee een gemiddeld uurtarief berekend kan worden. Voor de eerste twee jaar wordt voor deze bedrijven het forfaitair uurloon van 29 euro gebruikt om hun afdrachtvermindering te berekenen. De evaluatie stelt dat dit voor sommige bedrijven en sectoren te laag is en weg begint te lopen bij de daadwerkelijke loonkosten.

Het forfaitaire uurloon wordt dan ook opgehoogd naar 33 euro per 2027. Daarmee valt het forfaitaire uurloon nog net onder de mediaan van de daadwerkelijke uurlonen. Deze verhoging wordt structureel gefinancierd binnen het al beschikbare budget van de WBSO.

Kabinetsreactie WBSO-evaluatie 2025

Categorie: Nieuws Tags: WBSO

Tags: WBSO

Gerelateerde artikelen

17 december 2024

WBSO-regeling: belastingvoordeel dat innovatie mogelijk maakt!

8 november 2024

Vraag nu WBSO aan voor 2025

19 september 2024

Parameters WBSO blijven in 2025 gelijk aan 2024

17 mei 2024

Zo’n 19.000 bedrijven maakten in 2022 gebruik van de WBSO

Hoofdsponsor

Loket.nl en Personio werken samen aan geïntegreerde HR- en payrolloplossing

Kennispartner

Slim automatiseren zonder zorgen: wat blijft de rol van de salarisprofessional?

Partners

5 meest gemaakte fouten in salarisadministratie: hoe voorkom je ze?
Waarom ‘kloppend’ niet hetzelfde is als ‘goed geregeld’
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Starten in salarisadministratie: welke werkomgeving past bij jou?
Flexibele arbeidsvoorwaarden: wat zijn ze en waarom zijn ze belangrijk?
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Vaststellingsovereenkomst met tien keer transitievergoeding niet rechtsgeldig 17.7k weergaven

  • Werknemers met minimumloon ontvangen in 2025 netto meer vakantiegeld 3.3k weergaven

  • Zzp – ja of nee – voorbeelden per sector en twee uitgebreide praktijkvoorbeelden 1.1k weergaven

  • Eindresultaat Cao Gemeenten en SGO 2025-2027: lonen in 5 stappen omhoog 1.1k weergaven

  • Geen oproepovereenkomst meer maar bandbreedtecontract: hoe zit het precies? 0.9k weergaven

NIRPA

Opleidingen

23
mei
HBO Programma Arbeidsrecht
Markus Verbeek Praehep
27
mei
HBO Programma Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
27
mei
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
30
mei
HBO Programma Medewerker Salarisadministratie en HR
Markus Verbeek Praehep
02
jun
HBO Programma Senior Salarisadministrateur en -adviseur
Markus Verbeek Praehep
05
jun
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
05
jun
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
09
jun
Lonen in de Jaarrekening (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
jun
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
12
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
16
jun
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
17
jun
Module Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid VPS
Markus Verbeek Praehep
17
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers
18
jun
Online cursus De positie van de zieke werknemer
MOCuitgevers
19
jun
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
20
jun
Module Loonheffingen PDL
Markus Verbeek Praehep
23
jun
Module Loonheffingen VPS
Markus Verbeek Praehep
24
jun
Cursus Subsidies: behaal optimaal financieel en fiscaal voordeel voor je klanten
MOCuitgevers
26
jun
Opfriscursus PDL (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Cursus Hoe voorkom je loonbeslag bij je werknemer?
MOCuitgevers
26
jun
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
30
jun
Opfriscursus VPS (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
30
jun
Online cursus Werknemers duurzaam binden vanuit juridisch en fiscaal perspectief
MOCuitgevers
01
jul
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
03
jul
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
25
aug
Summercourse Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
27
aug
Summercourse Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
28
aug
Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
09
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
09
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
09
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
11
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
sep
Online cursus Disfunctionerende werknemer: wat nu?
MOCuitgevers
18
sep
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
23
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
24
sep
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
30
sep
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
06
okt
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
07
okt
Samen Sterk: Efficiënte Samenwerking tussen HR en Salarisadministratie
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
09
okt
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
okt
Online cursus Ontslag van A tot Z, voorkom fouten en kosten
MOCuitgevers
28
okt
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
30
okt
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
03
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
04
nov
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisadministrateur
Practical accounting
Compensation & Benefits Officer
Vencomatic Group
Salarisadministrateur – Utrecht
VvAA
Salarisadviseur – Naaldwijk
Transport People
Salarisadministrateur
DAS
Salarisadministrateur – Wensink Zwolle
Strictly People
Traineeship Salarisadministratie – Utrecht
VvAA
Traineeship loonadministratie en advies  
Scab
Manager Payroll Accounting
Forvis Mazars
Salarisadministrateur bij a·s WORKS
a•s WORKS
Senior Salarisadministrateur – Meander Medisch Centrum – Amersfoort
Strictly People
Zelfstandig Salarisadministrateur
Baat accountants & adviseurs
Manager Loonadministratie en Personeelsadvies
Scab
Salarisadministrateur
Visser & Visser
Manager International Payroll
Forvis Mazars
Consultant HR & Payroll – FITZ
Strictly People
Salarisadviseur
PIA Group
Salarisadministrateur – 28 uur per week – Deventer
JP van den Bent
Salarisadviseur
PIA Group
(Senior) Salarisprofessional met expertise van AFAS
Scab

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV