Ruim een derde van de Nederlandse werkgevers voelt zich daarnaast onvoldoende geïnformeerd over het wettelijke kader voor loontransparantie, waardoor zij niet aan alle vereisten kunnen voldoen. Dat blijkt uit een grootschalig internationaal onderzoek van de Europese HR-dienstverlener SD Worx.
Minder dan een op de zes Nederlandse werkgevers is op dit moment actief bezig met het vergroten van de loontransparantie binnen de eigen organisatie. Wel geeft een derde aan specifieke plannen te hebben om dit in de toekomst aan te pakken.
Gelijk loon
Als we vanuit loontransparantie verder kijken naar interne gelijkheid, waarbij werknemers gelijk loon krijgen voor gelijkwaardig werk, zien we dat dat de op één na grootste uitdaging is voor werkgevers (28,4%). Op dit moment heeft 49,8 procent van de werkgevers nog geen specifieke verbeteringen op de agenda staan op dit gebied. Slechts 14,5 procent van de Nederlandse werkgevers is actief bezig met het wegwerken van loonongelijkheid, terwijl 35,7 procent plannen heeft om dit te gaan doen.
Nederland loopt achter op EU-regelgeving
36 procent van de Nederlandse werknemers gelooft dat hun organisatie streeft naar volledige loontransparantie, waarbij de beloning van alle werknemers openlijk bekend is bij iedereen in de organisatie. Daarmee loopt Nederland achter op landen als het Verenigd Koninkrijk (58%), Spanje (57%) en Roemenië (53%). Ruim een derde van Nederlandse werkgevers is echter niet volledig op de hoogte van de wettelijke regels rondom loontransparantie, zoals de EU-richtlijn loontransparantie van 10 mei 2023, waardoor het hen niet lukt om aan alle vereisten te voldoen.
Gelijkheid op de werkvloer
Loontransparantie is essentieel in het streven naar gelijkheid op de werkvloer. Volgens de EU-richtlijn loontransparantie moeten bedrijven met meer dan 250 medewerkers jaarlijks rapporten opstellen over de loonkloof tussen mannen en vrouwen binnen hun organisatie. Kleinere bedrijven met meer dan 150 medewerkers moeten dit elke drie jaar doen. Toch biedt maar 18,1% van de Nederlandse organisaties momenteel een ’total reward statement’ aan. Het advies is om openlijk te communiceren over het beloningsbeleid. “Dit bouwt vertrouwen op en creëert een eerlijke, transparante werkomgeving waarin werknemers zich gewaardeerd voelen“, aldus Hans Kroese, Manager SD Worx Reward.