
Sinds 13 april 2022 zijn de aanvraagloketten voor de subsidieverleningen voor alle NOW-periodes gesloten.
Het totaalbeeld ten aanzien van de voorschotaanvragen1 van de NOW-1 tot en met -5 is vrijwel ongewijzigd gebleven ten opzichte van de vorige editie van deze brief. Hetzelfde geldt voor de informatie die is verschaft over sectoren en bedrijfsgrootte van de gebruikers. De eindstand van de NOW-6-aanvragen is weergegeven in tabel 1.
Tabel 1. Voorlopige stand van zaken aanvragen NOW
Aanvragen behandeld (x dzd.) | Toekenningen (x dzd.) | Afwijzingen (x dzd.) | Werknemers (x mln.) | Totaal voorschotten (x € mln,) | |
Totaal | 521,1 | 498,4 | 22,7 | 9,1 | 23.474 |
NOW 1 (mrt-mei) | 148,3 | 139,5 | 8,8 | 2,7 | 7.909 |
NOW 2 (jun-sept) | 65,4 | 63,7 | 1,7 | 1,3 | 4.289 |
NOW 3.1 (okt-dec) | 81,7 | 77,9 | 3,9 | 1,3 | 2.811 |
NOW 3.2 (jan-mrt) | 78,5 | 75,0 | 3,5 | 1,3 | 3.263 |
NOW 3.3 (apr-jun) | 46,2 | 44,7 | 1,4 | 0,8 | 2.015 |
NOW 4 (jul-sept) | 27,5 | 26,3 | 1,2 | 0,4 | 1.069 |
NOW 5 (nov-dec) | 42,4 | 41,0 | 1,4 | 0,7 | 918 |
NOW 6 (jan-mrt) | 31,1 | 30,3 | 0,8 | 0,6 | 1.200 |
NOW vaststellingen
Het loket voor de subsidievaststelling van de NOW-1 is sinds november 2021 gesloten en die van de NOW-2 sinds maart dit jaar. De vaststellingsloketten voor de NOW-3 tot en met -5 zijn geopend tot 22 februari 2023. Het vaststellingsloket NOW-6 is geopend vanaf 3 oktober 2022 tot en met 2 juni 2023. In tabel 2 staan de belangrijkste gegevens.
De NOW-6 is pas zeer recent geopend en daarom is deze tranche nog niet in het vaststellingsoverzicht meegenomen. Voor de vaststellingen van de NOW-3 tot en met 5 is het op dit moment nog niet goed te zeggen of het huidige beeld van de definitieve vaststellingen representatief is voor het totaal, omdat de loketten nog tot halverwege Q1 2023 geopend zullen zijn. Na het sluiten van de loketten kan een definitief beeld gegeven worden over de terugvorderingen en de nabetalingen. Hierover zal de Tweede Kamer later worden geïnformeerd.
Tabel 2. Voorlopige stand van zaken vaststellingen NOW
Vaststelling-aanvragen ingediend (x dzd.) |
Percentage vaststellings-aanvragen naar toekenningen (%) |
Vaststellings-aanvragen verwerkt (x dzd.) |
Nabetalingen (x € mln.) |
Terug-vorderingen (x € mln.) |
Verhouding nabetaling/ terugvordering (%) |
|
NOW 1 (mrt-mei) | 133,2 | 95,4% | 131,3 | 488,7 | 2.457,6 | 30/70 |
NOW 2 (jun-sept) | 53,9 | 84,7% | 52,7 | 291,5 | 1.313,4 | 30/70 |
NOW 3.1 (okt-dec) | 35,3 | 45,4% | 31,0 | 138,1 | 174,2 | 65/35 |
NOW 3.2 (jan-mrt) | 23,0 | 30,7% | 19,1 | 74,0 | 123,2 | 60/40 |
NOW 3.3 (apr-jun) | 12,4 | 27,8% | 9,9 | 38,5 | 51,3 | 55/45 |
NOW 4 (jul-sept) | 7,4 | 28,2% | 5,6 | 28,6 | 20,8 | 65/35 |
NOW 5 (nov-dec) | 10,1 | 24,6% | 6,5 | 11,3 | 7,4 | 75/25 |
Het aantal vaststellingen zal de komende periode verder oplopen waarbij de verwachting is dat niet alle werkgevers een vaststellingsaanvraag zullen gaan doen. Bij het uiteindelijk uitblijven van een vaststellingsaanvraag door de werkgever gaat UWV over tot ambtelijke nihilstelling.
Terugvorderingen
Van de tot dusver verwerkte vaststellingen van de NOW-1 t/m 5 resulteert in totaal ongeveer 55% in een nabetaling en 45% in een terugvordering. Bij de NOW-1 en -2, waarvan de vaststelling ondertussen het verst gevorderd is, is deze verhouding ongeveer 30% nabetaling en 70% terugvordering. Bij de loketten die recenter geopend zijn en waarvan de vaststelling dus nog minder ver is gevorderd, is het percentage nabetalingen nu juist hoger dan het percentage terugvorderingen. Naarmate de tijd vordert en meer vaststellingsaanvragen zullen zijn verwerkt, zal het totale beeld representatiever worden.
Meerdere oorzaken
Het terugvorderen van (een gedeelte van) het voorschot kan meerdere oorzaken hebben. Voor het grootste deel volgt dit hoofdzakelijk uit een lager omzetverlies dan verwacht, voor een kleiner deel uit een daling van de loonsom. Een combinatie is ook mogelijk.
Coulant met terugvorderen
Tot nu toe verloopt het terugvorderingsproces voor een te veel ontvangen voorschot voor de meeste werkgevers (ruim 90%) zonder grote problemen. Daarnaast is het UWV coulant met het terugvorderen: indien nodig kan er een betalingsregeling of uitstel van betaling worden afgesproken. De betalingsregelingen lijken tot nu toe haalbaar voor werkgevers.
Terugbetaling
Van de groep werkgevers waarbij de vaststelling is afgehandeld en die een terugbetaling moeten doen van 500 euro of meer (een kleine 150.000 werkgevers), betaalt het gros in één keer. Verder heeft 32,5% een betalingsregeling aangevraagd en heeft iets minder dan 1% uitstel van betaling aangevraagd. UWV constateert dat er de laatste tijd meer gebruik wordt gemaakt van de maximale betalingstermijnen binnen de betalingsafspraken.
Verplichting: contact met UWV
Vanaf de NOW 3 is een werkgever verplicht om tijdens de subsidieperiode contact op te nemen met UWV voor ondersteuning bij de begeleiding naar ander werk indien hij een verzoek om toestemming doet om de arbeidsovereenkomst van één of meer werknemers op te zeggen.
Als de werkgever niet aan deze verplichting voldoet, wordt bij de vaststelling van de bewuste subsidieperiode het subsidiebedrag verlaagd met 5%. Dit is een gevolg van een aangenomen motie van het lid Asscher op 24 september 2020. Tot nu toe is er in 162 gevallen een correctie van 5% toegepast omdat er geen contact is opgenomen met UWV. Gemiddeld bedroeg de correctie een bedrag van ruim € 7.750.
Tabel 3. Terugvorderingen en betalingsregelingen NOW
Terug-vorderingen totaal (x dzd.) | Betalings-regelingen (x dzd.) Totaal |
Betalings-regelingen (x dzd.) 0-12 mnd. |
Betalings-regelingen (x dzd.) 13-36 mnd. |
Betalings-regelingen (x dzd.) 36+ mnd. |
Betaalpauze afgesproken (x dzd.) | |
NOW 1 (mrt-mei 2020) | 94,2 | 30,7 | 12,4 | 10,1 | 8,1 | 0,7 |
NOW 2 (jun-sept 2020) | 37,3 | 12,8 | 3,2 | 3,6 | 6,1 | 0,4 |
NOW 3.1 (okt-dec 2020) | 11,4 | 1,9 | 0,7 | 0,6 | 0,6 | 0,2 |
NOW 3.2 (jan-mrt 2021) | 7,9 | 1,1 | 0,4 | 0,3 | 0,6 | 0,2 |
NOW 3.3 (apr-jun 2021) | 4,4 | 0,8 | 0,2 | 0,2 | 0,4 | 0,1 |
NOW 4 (jul-sept) | 2,1 | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | n.n.b. |
NOW 5 (nov-dec 2021) | 1,6 | 0,2 | 0,1 | 0 | 0,1 | n.n.b. |
Kamerbrief met voortgangsrapportage steunpakket coronacrisis (NOW, TVL en fiscale steun)