• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Onderzoek naar gebruik onbelaste reiskostenvergoeding – € 0,21 per 2023

Onderzoek naar gebruik onbelaste reiskostenvergoeding – € 0,21 per 2023

Nieuws

Bij het doornemen van de Belastingplanstukken, komt Salaris Vanmorgen een interessant onderzoek tegen naar het gebruik van de onbelaste reiskostenvergoeding.

21 september 2022 door Salaris Vanmorgen

Het onderzoek is in opdracht van de Belastingdienst uitgevoerd naar het gebruik van de onbelaste reiskostenvergoeding. Daarbij wordt ook ingegaan op de thuiswerkvergoeding.

De doelstelling van het onderzoek is naar het gebruik van de onbelaste reiskostenvergoeding: inzicht verkrijgen in het zakelijke reisgedrag van werknemers in loondienst, zelfstandigen, de mate waarin zij nu gebruik maken van de onbelaste reiskostenvergoeding en in de reiskosten die zij daadwerkelijk maken. Dit inzicht moet stevig genoeg zijn om te kunnen dienen als onderbouwing van een wetsvoorstel tot aanpassing van de reiskostenvergoeding.

De onbelaste reiskostenvergoeding gaat dus per 1 januari 2023 omhoog naar € 0,21 per kilometer, hebben we kunnen lezen in het wetsvoorstel Belastingplan 2023.

Onbelaste reiskostenvergoeding per 2023 naar 0,21 euro per kilometer

Opvallende resultaten

Een aantal opmerkelijke resultaten uit het onderzoek:

  • Ongeveer de helft van de werknemers maakt wekelijks gebruik van een eigen auto/motor of auto van de zaak voor het woon-werkverkeer. Werknemers en rijden ongeveer 120 km per week voor woon-werkverkeer.
  • Negen op de tien werkgevers bieden werknemers een reiskostenvergoeding aan. De reiskostenvergoeding is in de meeste gevallen 19 cent per kilometer.  Een meerderheid van de werkgevers vergoedt alleen woon-werkverkeer.
  • Wanneer werknemers een reiskostenvergoeding wordt geboden, maken zij daar meestal gebruik van.
  • Hogere reiskosten zijn voor meeste werknemers en zelfstandigen geen reden om meer thuis te werken.
  • Ondanks de hoge bekendheid wordt de thuiswerkvergoeding volgens de meeste werknemers en werkgevers niet geboden, vaak omdat de werknemers ook niet thuis werken.

Voor het onderzoek is een steekproef gebruikt van 1.734 Nederlanders van 18 t/m 67 jaar die actief zijn op de arbeidsmarkt. Naast de steekproef van werkenden zijn er 569 werkgevers ondervraagd.

Verhoging per 1 januari 2023

In het Coalitieakkoord is vastgelegd dat per 1 januari 2024 de onbelaste reiskostenvergoeding (nu 19 eurocent per kilometer) wordt verhoogd. Vanuit de Tweede Kamer is de wens uitgesproken om te onderzoeken of het mogelijk is deze verhoging al per 1 januari 2023 in te voeren. Op dit moment is er slechts beperkt inzicht in het gebruik van de onbelaste reiskostenvergoeding, terwijl dit wel noodzakelijk is voor een goede onderbouwing van de voorgenomen wijziging. Deze onderbouwing valt niet uit de aangiftegegevens te halen. Daarom is onderzoek uitgevoerd onder (potentiële)
gebruikers van de onbelaste reiskostenvergoeding.

Onderdelen onderzoek

Het onderzoek gaat in op:

  • Reisgedrag
  • Gebruik van reiskostenvergoeding
  • Hoogte van reiskostenvergoeding
  • Verandering in reiskostenvergoeding
  • Thuiswerkkostenvergoeding

Reisgedrag

Werknemers en zelfstandigen gebruiken het vaakst een eigen auto of motor om naar werk te gaan.

  • Werknemers werken gemiddeld 4,2 dagen in de week. De meeste werknemers werken niet thuis. Een deel heeft het hybride werken omarmd, maar gemiddeld werkt een werknemer niet meer dan een dag thuis.
  • Zelfstandigen werken gemiddeld 4,3 dagen per week en delen de werklocaties redelijk flexibel in. De verdeling thuiswerken versus bij de werkgever/opdrachtgever ligt ongeveer
    gelijk, maar men werkt ook af en toe op andere locaties.
  • Ongeveer de helft van de werknemers maakt wekelijks gebruik van een eigen auto/motor of auto van de zaak voor het woon-werkverkeer. Bij zelfstandigen is dit ongeveer twee derde. Het openbaar vervoer is daarna de meest gebruikte optie om op het werk te komen. Verder valt op dat zelfstandigen vaker gebruik maken van de verschillende vervoermiddelen voor woon-werkverkeer, dan werknemers.
  • Werknemers en rijden ongeveer 120 km per week voor woon-werkverkeer, zelfstandigen zo’n 70 km. De meeste werknemers en zelfstandigen maken geen overige kilometers
    voor hun werk, maar als ze dat wel doen, is het meestal rond de 50 km per week.

Gebruik reiskostenvergoeding

Bijna driekwart medewerkers wordt een reiskostenvergoeding geboden, meestal maken ze hier gebruik van.

  • 9 op de 10 werkgevers bieden hun werknemers een reiskostenvergoeding aan.
  • Zo’n driekwart van de werknemers zegt dat hun werkgever een reiskostenvergoeding aanbiedt. Zeer waarschijnlijk bieden 9 op de 10 werkgevers het wel aan, maar maken niet
    alle werknemers gebruik van de mogelijkheid.
  • Wanneer men reist met een auto van de zaak (63%), een eigen auto (58%) of een het ov (40%) wordt daar meestal een vergoeding voor aangeboden. Daarnaast zijn er nog
    vergoedingen ongeacht het vervoersmiddel of een mobiliteitsbudget.
  • Vergoedingen die relatief minder vaak worden geboden (minder dan 10%) zijn kilometervergoeding of aanschafvergoeding voor fiets, mobiliteitsbudget, leasefiets of een
    poolauto.
  • Wanneer werknemers een reiskostenvergoeding wordt geboden, maken zij daar meestal gebruik van. Dit geldt met name voor het bieden van kilometervergoeding, een auto
    van de zaak en een ov-abonnement/mobiliteitskaart/declaratie van ov-kosten.
  • Dat werknemers geen gebruik maken van reiskostenvergoeding (ondanks dat het wel wordt geboden komt volgens hen voornamelijk, omdat ze te weinig kilometers maken
    (55%) of zelfs geen reiskosten maken (28%). Werkgevers die is gevraagd waarom ze geen reiskostenvergoeding aanbieden, sluiten aan op het beeld dat werknemers
    schetsen (38% maakt geen reiskosten en 10% maakt te weinig kilometers). Daarnaast benoemen werkgevers dat ze de kosten op een andere manier compenseren (21%), al
    weten we niet hoe.

Gebruik reiskostenvergoeding

Circa helft zelfstandigen trekt reiskosten af van belastingaangifte.

  • Zelfstandigen die wel reiskosten van de belastingaangifte trekken doen dat vooral voor de kilometervergoeding van de auto (26%).
  • Voornaamste reden voor zelfstandigen om geen reiskosten af te trekken is, omdat zij geen reiskosten maken (51%) of omdat zij te weinig kilometers maken (18%). Dat men niet
    weet of ze er recht op hebben (13%) of het onduidelijk vindt hoe ze dit kunnen aftrekken (6%) speelt in mindere mate een rol.

Hoogte reiskostenvergoeding

Reiskostenvergoeding in meeste gevallen 19 cent per kilometer.

  • Voor verschillende vervoermiddelen is gevraagd wat de reiskostenvergoeding is. In de meeste gevallen is dit voor werknemers 19 cent per kilometer. Dat geldt zowel voor de
    auto als voor andere vervoermiddelen. In de meeste gevallen worden er geen maxima gebonden aan de hoeveelheid kilometers of kosten per maand.
  • Een meerderheid van de werkgevers (65%) zegt ook geen ondergrens te hanteren voordat zij een reiskostenvergoeding verstrekken. Voor werkgevers die wel een ondergrens hanteren, geldt dat deze in de meestal op 10 km ligt.
  • Een meerderheid van de werkgevers vergoedt alleen woon-werkverkeer (54%). 13% vergoedt alleen zakelijke reizen. Een derde van de werkgevers vergoedt beide (33%). Onbekend is of dit samenhangt met de mate waarin hun werknemers zakelijke reizen maken. Werkgevers die een vergoeding voor beiden bieden, maken meestal geen onderscheid in de hoogte van de vergoeding (65%). Als er wel een verschil is in hoogte, dan biedt men vrijwel altijd meer vergoeding aan voor zakelijke reizen.

Reiskostenvergoeding dekt voor vier op tien werknemers niet de volledige reiskosten.

  • 44% van de werknemers die reiskostenvergoeding ontvangen, geven aan dat niet hun volledige kosten worden gedekt. Dit geldt zelfs voor 63% van de werknemers die een
    kilometervergoeding voor hun auto krijgen. 41% krijgt alle kosten of zelfs meer vergoed.

Verschillende methoden voor ov-kostenvergoeding gebruikt.

  • Op het gebied van vergoeding van de ov-kosten worden de diverse opties om dit te regelen ongeveer even vaak gebruikt, bijvoorbeeld losse kaarten vergoeden (18%), een ovabonnement dat privé gebruikt mag worden (27%), een ov-abonnement voor woon-werkverkeer (29%) en een abonnement voor zakelijke reizen (25%).
  • Van de werknemers met een leaseauto zegt 42% geen bijtelling te betalen. Werknemers die wel bijtelling betalen, betalen gemiddeld 21%. Dit gemiddelde is op slechts een kleine groep gebaseerd.
  • Werknemers die mobiliteitsbuget ontvangen zijn meestal niet bekend met hoogte van het budget. Ook werknemers die een aanschafvergoeding voor de fiets ontvingen,
    herinneren zich vaak niet hoe hoog deze vergoeding was.
  • 11% van de werknemers maakt gebruik van een cafetariaregeling (extra vergoeding in ruil voor brutoloon). 4% heeft wel deze mogelijkheid, maar maakt er geen gebruik van.

Verandering in reiskostenvergoeding

Verhoging reiskostenvergoeding of reiskosten leidt volgens werknemers en zelfstandigen niet tot ander gedrag.

  • De meerderheid van de werknemers en zelfstandigen geeft aan dat ze hun reisgedrag niet zullen aanpassen indien de reiskostenvergoeding hoger wordt, maar ook niet als hun
    reiskosten zouden stijgen. Zelfstandigen zijn meer bereid tot verandering dan werknemers.
  • Hogere reiskosten zijn voor meeste werknemers en zelfstandigen ook geen reden om meer thuis te werken: 16% van de werknemers en 20% van de zelfstandigen overweegt om wel meer thuis te werken indien de reiskosten toenemen. 73% van de werknemers en 70% van de zelfstandigen overweegt dit niet.

Afgelopen jaar weinig verandering in reiskostenvergoeding.

  • Voor meeste werknemers (74%) en zelfstandigen (63%) bleef de reiskostenvergoeding het afgelopen jaar gelijk.
  • In de aankomende drie jaar verwacht ongeveer de helft van werkgevers overigens wel dat de reiskostenvergoeding zal veranderen. Het vaakst gaat dat om een verhoging (26%). Als de onbelaste kilometervergoeding omhoog gaat, verwacht bijna drie kwart van de werkgevers ook de reiskostenvergoeding te verhogen (73%).
  • Werkgevers kunnen heel diverse redenen hebben om hun reiskostenvergoeding niet te verhogen als de onbelaste kilometervergoeding omhoog gaat. Onder andere omdat het financieel niet mogelijk is (19%), om medewerkers te stimuleren om minder met de auto te reizen (18%), om hybride werken te stimuleren (17%) en omdat werkgevers hun medewerkers op een andere manier willen compenseren (14%).

Thuiswerkkostenvergoeding

Bij meesten bekend, maar meestal niet aangeboden.

  • Een meerderheid van de werknemers (65%) en werkgevers (75%) is bekend met thuiswerkkostenvergoeding. Onder zelfstandigen is de regeling echter maar bij bekend bij de
    helft van hen (50%).
  • Ondanks de hoge bekendheid wordt de vergoeding volgens de meerderheid van de werknemers (61%) en werkgevers (53%) niet geboden.
  • Dat medewerkers niet thuis werken, is volgens werkgevers het vaakst reden om geen thuiswerkkostenvergoeding te bieden (46%). 13% van de werkgevers kent de regeling niet.
  • Werknemers die wel een thuiswerkkostenvergoeding ontvangen, krijgen meestal € 2,- per dag vergoed. De administratie thuiswerkkostenvergoeding kost meestal minder dan
    10 minuten per maand. Ongeveer een derde hoeft zelfs helemaal geen administratieve handelingen te verrichten. De meeste werknemers vinden het dan ook makkelijk om
    gebruik te maken van de vergoeding (78%).
  • Werkgevers die wel een vergoeding aanbieden, ondernemen verschillende acties om thuiswerkvergoeding te faciliteren. Zij informeren medewerkers (41%) en bieden een vaste
    periodieke vergoeding (38%%). Ook bieden ze ondersteuning bij het gebruik van de vergoeding (31%), bieden ze een gebruiksvriendelijk systeem voor de administratie (29%) en
    geven ze tijd om de kosten te declareren (26%).

Overigens is er op Prinsjesdag niets gemeld over de thuiswerkvergoeding. Eerder is gemeld dat de thuiswerkvergoeding naar verwachting € 2,13 per dag gaat bedragen met ingang van  januari 2023.

Thuiswerkvergoeding jaarlijks geïndexeerd – bedrag per 2023 omhoog

 

Onbelaste reiskostenvergoeding rapportage

Zie ook Miljoenennota en andere officiële stukken

 

Categorie: Nieuws Tags: auto van de zaak, reiskosten, thuiswerk

Tags: auto van de zaak, reiskosten, thuiswerk

Gerelateerde artikelen

11 november 2025

‘Werkgevers strikter in naleven thuiswerkbeleid’

6 november 2025

Internetkosten vergoed bij thuiswerk werknemer: gerichte vrijstelling van toepassing?

19 oktober 2025

Pseudo-eindheffing fossiele auto’s per 2027 – antwoord op vragen

14 oktober 2025

Update stand van zaken grensoverschrijdend telewerk in België en Duitsland

Hoofdsponsor

Volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu jouw eigen documenten

Kennispartner

Certificering als strategisch instrument voor salarisprofessionals

Partners

Zieke werknemer en ontslag: wat mag wel en niet?
Iedereen wil een salarisadministrateur. Maar wie zorgt voor hun werkgeluk?
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Hoe behoud je financiële talenten in een krappe arbeidsmarkt?
Is appeltje voor onderweg consumptie op werkplek?
De impact van AI op de salarisadministratie: hoe bereid jij je voor?
Nog steeds loonkloof in Nederland, maar wees voorbereid op wet loontransparantie
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Ontslag op staande voet tijdens ziekte niet rechtsgeldig, billijke vergoeding van jaarsalaris 19.9k weergaven

  • Loondoorbetaling bij ziekte als werknemer opnieuw uitvalt: 70 of 100 procent? 16.9k weergaven

  • Lager WIA-dagloon – geen ORT in periode van onbetaald verlof 13.5k weergaven

  • Loonvordering toegewezen, betermelding betekent 100 procent loon 9.4k weergaven

  • Ontbinding arbeidscontract wegens ernstige wanprestatie – nog twee andere banen 9k weergaven

NIRPA

Opleidingen

17
nov
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
20
nov
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
21
nov
Online Excel en AI training voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
24
nov
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
nov
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
28
nov
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
dec
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
02
dec
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
03
dec
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
05
dec
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
08
dec
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
dec
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
dec
Basiskennis Loonadministratie (BKL®)
Markus Verbeek Praehep
17
dec
Praktijkdiploma loonadministratie (PDL)
SD Worx
16
jan
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
11
feb
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
03
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
04
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
17
mrt
Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
MOCuitgevers
23
mrt
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
24
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
01
apr
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
07
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
apr
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
11
mei
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
12
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
20
mei
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
21
mei
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
11
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
12
jun
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
16
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers

Vacatures

Medewerker Salarisadministratie bij OFS Groep
a.s Works
Salarisadministrateur
SD Worx
Senior Salarisadministrateur – Asito Almelo
Strictly People
Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
Medewerker loonadministratie – Zwolle (24–32 uur)
PIA Group
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Salarisprofessional – Naaldwijk
aaff
Salarisadministrateur
Cornelis Vrolijk
(Junior) Jurist arbeidsrecht
Scab
Senior Salarisadministrateur – Libréon Breda
Strictly People
Payroll Specialist– Technip Energies Zoetermeer
Strictly People
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff
Salarisadministrateur
SD Worx
Relatiebeheerder pensioenen – Tilburg
aaff
Salarisprofessional
aaff
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
aaff

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV