• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Onderzoek naar gebruik onbelaste reiskostenvergoeding – € 0,21 per 2023

Onderzoek naar gebruik onbelaste reiskostenvergoeding – € 0,21 per 2023

Nieuws

Bij het doornemen van de Belastingplanstukken, komt Salaris Vanmorgen een interessant onderzoek tegen naar het gebruik van de onbelaste reiskostenvergoeding.

21 september 2022 door Salaris Vanmorgen

Het onderzoek is in opdracht van de Belastingdienst uitgevoerd naar het gebruik van de onbelaste reiskostenvergoeding. Daarbij wordt ook ingegaan op de thuiswerkvergoeding.

De doelstelling van het onderzoek is naar het gebruik van de onbelaste reiskostenvergoeding: inzicht verkrijgen in het zakelijke reisgedrag van werknemers in loondienst, zelfstandigen, de mate waarin zij nu gebruik maken van de onbelaste reiskostenvergoeding en in de reiskosten die zij daadwerkelijk maken. Dit inzicht moet stevig genoeg zijn om te kunnen dienen als onderbouwing van een wetsvoorstel tot aanpassing van de reiskostenvergoeding.

De onbelaste reiskostenvergoeding gaat dus per 1 januari 2023 omhoog naar € 0,21 per kilometer, hebben we kunnen lezen in het wetsvoorstel Belastingplan 2023.

Onbelaste reiskostenvergoeding per 2023 naar 0,21 euro per kilometer

Opvallende resultaten

Een aantal opmerkelijke resultaten uit het onderzoek:

  • Ongeveer de helft van de werknemers maakt wekelijks gebruik van een eigen auto/motor of auto van de zaak voor het woon-werkverkeer. Werknemers en rijden ongeveer 120 km per week voor woon-werkverkeer.
  • Negen op de tien werkgevers bieden werknemers een reiskostenvergoeding aan. De reiskostenvergoeding is in de meeste gevallen 19 cent per kilometer.  Een meerderheid van de werkgevers vergoedt alleen woon-werkverkeer.
  • Wanneer werknemers een reiskostenvergoeding wordt geboden, maken zij daar meestal gebruik van.
  • Hogere reiskosten zijn voor meeste werknemers en zelfstandigen geen reden om meer thuis te werken.
  • Ondanks de hoge bekendheid wordt de thuiswerkvergoeding volgens de meeste werknemers en werkgevers niet geboden, vaak omdat de werknemers ook niet thuis werken.

Voor het onderzoek is een steekproef gebruikt van 1.734 Nederlanders van 18 t/m 67 jaar die actief zijn op de arbeidsmarkt. Naast de steekproef van werkenden zijn er 569 werkgevers ondervraagd.

Verhoging per 1 januari 2023

In het Coalitieakkoord is vastgelegd dat per 1 januari 2024 de onbelaste reiskostenvergoeding (nu 19 eurocent per kilometer) wordt verhoogd. Vanuit de Tweede Kamer is de wens uitgesproken om te onderzoeken of het mogelijk is deze verhoging al per 1 januari 2023 in te voeren. Op dit moment is er slechts beperkt inzicht in het gebruik van de onbelaste reiskostenvergoeding, terwijl dit wel noodzakelijk is voor een goede onderbouwing van de voorgenomen wijziging. Deze onderbouwing valt niet uit de aangiftegegevens te halen. Daarom is onderzoek uitgevoerd onder (potentiële)
gebruikers van de onbelaste reiskostenvergoeding.

Onderdelen onderzoek

Het onderzoek gaat in op:

  • Reisgedrag
  • Gebruik van reiskostenvergoeding
  • Hoogte van reiskostenvergoeding
  • Verandering in reiskostenvergoeding
  • Thuiswerkkostenvergoeding

Reisgedrag

Werknemers en zelfstandigen gebruiken het vaakst een eigen auto of motor om naar werk te gaan.

  • Werknemers werken gemiddeld 4,2 dagen in de week. De meeste werknemers werken niet thuis. Een deel heeft het hybride werken omarmd, maar gemiddeld werkt een werknemer niet meer dan een dag thuis.
  • Zelfstandigen werken gemiddeld 4,3 dagen per week en delen de werklocaties redelijk flexibel in. De verdeling thuiswerken versus bij de werkgever/opdrachtgever ligt ongeveer
    gelijk, maar men werkt ook af en toe op andere locaties.
  • Ongeveer de helft van de werknemers maakt wekelijks gebruik van een eigen auto/motor of auto van de zaak voor het woon-werkverkeer. Bij zelfstandigen is dit ongeveer twee derde. Het openbaar vervoer is daarna de meest gebruikte optie om op het werk te komen. Verder valt op dat zelfstandigen vaker gebruik maken van de verschillende vervoermiddelen voor woon-werkverkeer, dan werknemers.
  • Werknemers en rijden ongeveer 120 km per week voor woon-werkverkeer, zelfstandigen zo’n 70 km. De meeste werknemers en zelfstandigen maken geen overige kilometers
    voor hun werk, maar als ze dat wel doen, is het meestal rond de 50 km per week.

Gebruik reiskostenvergoeding

Bijna driekwart medewerkers wordt een reiskostenvergoeding geboden, meestal maken ze hier gebruik van.

  • 9 op de 10 werkgevers bieden hun werknemers een reiskostenvergoeding aan.
  • Zo’n driekwart van de werknemers zegt dat hun werkgever een reiskostenvergoeding aanbiedt. Zeer waarschijnlijk bieden 9 op de 10 werkgevers het wel aan, maar maken niet
    alle werknemers gebruik van de mogelijkheid.
  • Wanneer men reist met een auto van de zaak (63%), een eigen auto (58%) of een het ov (40%) wordt daar meestal een vergoeding voor aangeboden. Daarnaast zijn er nog
    vergoedingen ongeacht het vervoersmiddel of een mobiliteitsbudget.
  • Vergoedingen die relatief minder vaak worden geboden (minder dan 10%) zijn kilometervergoeding of aanschafvergoeding voor fiets, mobiliteitsbudget, leasefiets of een
    poolauto.
  • Wanneer werknemers een reiskostenvergoeding wordt geboden, maken zij daar meestal gebruik van. Dit geldt met name voor het bieden van kilometervergoeding, een auto
    van de zaak en een ov-abonnement/mobiliteitskaart/declaratie van ov-kosten.
  • Dat werknemers geen gebruik maken van reiskostenvergoeding (ondanks dat het wel wordt geboden komt volgens hen voornamelijk, omdat ze te weinig kilometers maken
    (55%) of zelfs geen reiskosten maken (28%). Werkgevers die is gevraagd waarom ze geen reiskostenvergoeding aanbieden, sluiten aan op het beeld dat werknemers
    schetsen (38% maakt geen reiskosten en 10% maakt te weinig kilometers). Daarnaast benoemen werkgevers dat ze de kosten op een andere manier compenseren (21%), al
    weten we niet hoe.

Gebruik reiskostenvergoeding

Circa helft zelfstandigen trekt reiskosten af van belastingaangifte.

  • Zelfstandigen die wel reiskosten van de belastingaangifte trekken doen dat vooral voor de kilometervergoeding van de auto (26%).
  • Voornaamste reden voor zelfstandigen om geen reiskosten af te trekken is, omdat zij geen reiskosten maken (51%) of omdat zij te weinig kilometers maken (18%). Dat men niet
    weet of ze er recht op hebben (13%) of het onduidelijk vindt hoe ze dit kunnen aftrekken (6%) speelt in mindere mate een rol.

Hoogte reiskostenvergoeding

Reiskostenvergoeding in meeste gevallen 19 cent per kilometer.

  • Voor verschillende vervoermiddelen is gevraagd wat de reiskostenvergoeding is. In de meeste gevallen is dit voor werknemers 19 cent per kilometer. Dat geldt zowel voor de
    auto als voor andere vervoermiddelen. In de meeste gevallen worden er geen maxima gebonden aan de hoeveelheid kilometers of kosten per maand.
  • Een meerderheid van de werkgevers (65%) zegt ook geen ondergrens te hanteren voordat zij een reiskostenvergoeding verstrekken. Voor werkgevers die wel een ondergrens hanteren, geldt dat deze in de meestal op 10 km ligt.
  • Een meerderheid van de werkgevers vergoedt alleen woon-werkverkeer (54%). 13% vergoedt alleen zakelijke reizen. Een derde van de werkgevers vergoedt beide (33%). Onbekend is of dit samenhangt met de mate waarin hun werknemers zakelijke reizen maken. Werkgevers die een vergoeding voor beiden bieden, maken meestal geen onderscheid in de hoogte van de vergoeding (65%). Als er wel een verschil is in hoogte, dan biedt men vrijwel altijd meer vergoeding aan voor zakelijke reizen.

Reiskostenvergoeding dekt voor vier op tien werknemers niet de volledige reiskosten.

  • 44% van de werknemers die reiskostenvergoeding ontvangen, geven aan dat niet hun volledige kosten worden gedekt. Dit geldt zelfs voor 63% van de werknemers die een
    kilometervergoeding voor hun auto krijgen. 41% krijgt alle kosten of zelfs meer vergoed.

Verschillende methoden voor ov-kostenvergoeding gebruikt.

  • Op het gebied van vergoeding van de ov-kosten worden de diverse opties om dit te regelen ongeveer even vaak gebruikt, bijvoorbeeld losse kaarten vergoeden (18%), een ovabonnement dat privé gebruikt mag worden (27%), een ov-abonnement voor woon-werkverkeer (29%) en een abonnement voor zakelijke reizen (25%).
  • Van de werknemers met een leaseauto zegt 42% geen bijtelling te betalen. Werknemers die wel bijtelling betalen, betalen gemiddeld 21%. Dit gemiddelde is op slechts een kleine groep gebaseerd.
  • Werknemers die mobiliteitsbuget ontvangen zijn meestal niet bekend met hoogte van het budget. Ook werknemers die een aanschafvergoeding voor de fiets ontvingen,
    herinneren zich vaak niet hoe hoog deze vergoeding was.
  • 11% van de werknemers maakt gebruik van een cafetariaregeling (extra vergoeding in ruil voor brutoloon). 4% heeft wel deze mogelijkheid, maar maakt er geen gebruik van.

Verandering in reiskostenvergoeding

Verhoging reiskostenvergoeding of reiskosten leidt volgens werknemers en zelfstandigen niet tot ander gedrag.

  • De meerderheid van de werknemers en zelfstandigen geeft aan dat ze hun reisgedrag niet zullen aanpassen indien de reiskostenvergoeding hoger wordt, maar ook niet als hun
    reiskosten zouden stijgen. Zelfstandigen zijn meer bereid tot verandering dan werknemers.
  • Hogere reiskosten zijn voor meeste werknemers en zelfstandigen ook geen reden om meer thuis te werken: 16% van de werknemers en 20% van de zelfstandigen overweegt om wel meer thuis te werken indien de reiskosten toenemen. 73% van de werknemers en 70% van de zelfstandigen overweegt dit niet.

Afgelopen jaar weinig verandering in reiskostenvergoeding.

  • Voor meeste werknemers (74%) en zelfstandigen (63%) bleef de reiskostenvergoeding het afgelopen jaar gelijk.
  • In de aankomende drie jaar verwacht ongeveer de helft van werkgevers overigens wel dat de reiskostenvergoeding zal veranderen. Het vaakst gaat dat om een verhoging (26%). Als de onbelaste kilometervergoeding omhoog gaat, verwacht bijna drie kwart van de werkgevers ook de reiskostenvergoeding te verhogen (73%).
  • Werkgevers kunnen heel diverse redenen hebben om hun reiskostenvergoeding niet te verhogen als de onbelaste kilometervergoeding omhoog gaat. Onder andere omdat het financieel niet mogelijk is (19%), om medewerkers te stimuleren om minder met de auto te reizen (18%), om hybride werken te stimuleren (17%) en omdat werkgevers hun medewerkers op een andere manier willen compenseren (14%).

Thuiswerkkostenvergoeding

Bij meesten bekend, maar meestal niet aangeboden.

  • Een meerderheid van de werknemers (65%) en werkgevers (75%) is bekend met thuiswerkkostenvergoeding. Onder zelfstandigen is de regeling echter maar bij bekend bij de
    helft van hen (50%).
  • Ondanks de hoge bekendheid wordt de vergoeding volgens de meerderheid van de werknemers (61%) en werkgevers (53%) niet geboden.
  • Dat medewerkers niet thuis werken, is volgens werkgevers het vaakst reden om geen thuiswerkkostenvergoeding te bieden (46%). 13% van de werkgevers kent de regeling niet.
  • Werknemers die wel een thuiswerkkostenvergoeding ontvangen, krijgen meestal € 2,- per dag vergoed. De administratie thuiswerkkostenvergoeding kost meestal minder dan
    10 minuten per maand. Ongeveer een derde hoeft zelfs helemaal geen administratieve handelingen te verrichten. De meeste werknemers vinden het dan ook makkelijk om
    gebruik te maken van de vergoeding (78%).
  • Werkgevers die wel een vergoeding aanbieden, ondernemen verschillende acties om thuiswerkvergoeding te faciliteren. Zij informeren medewerkers (41%) en bieden een vaste
    periodieke vergoeding (38%%). Ook bieden ze ondersteuning bij het gebruik van de vergoeding (31%), bieden ze een gebruiksvriendelijk systeem voor de administratie (29%) en
    geven ze tijd om de kosten te declareren (26%).

Overigens is er op Prinsjesdag niets gemeld over de thuiswerkvergoeding. Eerder is gemeld dat de thuiswerkvergoeding naar verwachting € 2,13 per dag gaat bedragen met ingang van  januari 2023.

Thuiswerkvergoeding jaarlijks geïndexeerd – bedrag per 2023 omhoog

 

Onbelaste reiskostenvergoeding rapportage

Zie ook Miljoenennota en andere officiële stukken

 

Categorie: Nieuws Tags: auto van de zaak, reiskosten, thuiswerk

Tags: auto van de zaak, reiskosten, thuiswerk

Gerelateerde artikelen

20 mei 2025

Teamuitje met reiskosten en maaltijden: gerichte vrijstelling of belast loon?

20 mei 2025

Werkgevers kritisch tegenover thuiswerken – thuiswerkvergoeding te laag

1 mei 2025

Gereconstrueerde rittenregistratie onvoldoende bewijs voor niet meer dan 500 km privégebruik

26 april 2025

Elektrische auto voordeliger voor werkgevers – pseudo-eindheffing 52% bij fossiele leaseauto

Hoofdsponsor

Loket.nl en Personio werken samen aan geïntegreerde HR- en payrolloplossing

Kennispartner

Slim automatiseren zonder zorgen: wat blijft de rol van de salarisprofessional?

Partners

5 meest gemaakte fouten in salarisadministratie: hoe voorkom je ze?
Waarom ‘kloppend’ niet hetzelfde is als ‘goed geregeld’
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Starten in salarisadministratie: welke werkomgeving past bij jou?
Flexibele arbeidsvoorwaarden: wat zijn ze en waarom zijn ze belangrijk?
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Vaststellingsovereenkomst met tien keer transitievergoeding niet rechtsgeldig 17.7k weergaven

  • Werknemers met minimumloon ontvangen in 2025 netto meer vakantiegeld 3.3k weergaven

  • Zzp – ja of nee – voorbeelden per sector en twee uitgebreide praktijkvoorbeelden 1.1k weergaven

  • Eindresultaat Cao Gemeenten en SGO 2025-2027: lonen in 5 stappen omhoog 1.1k weergaven

  • Geen oproepovereenkomst meer maar bandbreedtecontract: hoe zit het precies? 0.9k weergaven

NIRPA

Opleidingen

23
mei
HBO Programma Arbeidsrecht
Markus Verbeek Praehep
27
mei
HBO Programma Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
27
mei
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
30
mei
HBO Programma Medewerker Salarisadministratie en HR
Markus Verbeek Praehep
02
jun
HBO Programma Senior Salarisadministrateur en -adviseur
Markus Verbeek Praehep
05
jun
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
05
jun
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
09
jun
Lonen in de Jaarrekening (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
jun
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
12
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
16
jun
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
17
jun
Module Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid VPS
Markus Verbeek Praehep
17
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers
18
jun
Online cursus De positie van de zieke werknemer
MOCuitgevers
19
jun
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
20
jun
Module Loonheffingen PDL
Markus Verbeek Praehep
23
jun
Module Loonheffingen VPS
Markus Verbeek Praehep
24
jun
Cursus Subsidies: behaal optimaal financieel en fiscaal voordeel voor je klanten
MOCuitgevers
26
jun
Opfriscursus PDL (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Cursus Hoe voorkom je loonbeslag bij je werknemer?
MOCuitgevers
26
jun
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
30
jun
Opfriscursus VPS (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
30
jun
Online cursus Werknemers duurzaam binden vanuit juridisch en fiscaal perspectief
MOCuitgevers
01
jul
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
03
jul
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
25
aug
Summercourse Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
27
aug
Summercourse Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
28
aug
Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
09
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
09
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
09
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
11
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
sep
Online cursus Disfunctionerende werknemer: wat nu?
MOCuitgevers
18
sep
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
23
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
24
sep
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
30
sep
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
06
okt
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
07
okt
Samen Sterk: Efficiënte Samenwerking tussen HR en Salarisadministratie
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
09
okt
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
okt
Online cursus Ontslag van A tot Z, voorkom fouten en kosten
MOCuitgevers
28
okt
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
30
okt
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
03
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
04
nov
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers

Vacatures

Traineeship loonadministratie en advies  
Scab
Senior Salarisadministrateur – Meander Medisch Centrum – Amersfoort
Strictly People
Salarisadministrateur – Utrecht
VvAA
Zelfstandig Salarisadministrateur
Baat accountants & adviseurs
Manager Payroll Accounting
Forvis Mazars
Salarisadministrateur
Visser & Visser
Salarisadviseur
PIA Group
Manager International Payroll
Forvis Mazars
Salarisadministrateur
DAS
Salarisadministrateur bij a·s WORKS
a•s WORKS
Traineeship Salarisadministratie – Utrecht
VvAA
Salarisadviseur
PIA Group
Salarisadministrateur
Practical accounting
Compensation & Benefits Officer
Vencomatic Group
Salarisadviseur – Naaldwijk
Transport People
Salarisadministrateur – 28 uur per week – Deventer
JP van den Bent
Salarisadministrateur – Wensink Zwolle
Strictly People
Manager Loonadministratie en Personeelsadvies
Scab
(Senior) Salarisprofessional met expertise van AFAS
Scab
Consultant HR & Payroll – FITZ
Strictly People

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV