• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Recht op LKV oudere werknemers op grond van overgangsrecht?

Recht op LKV oudere werknemers op grond van overgangsrecht?

Nieuws

Heeft de werkgever in 2018 voor werknemers op grond van het overgangsrecht van artikel 6.2 van de Wtl recht op een LKV voor oudere werknemers?

1 februari 2022 door Salaris Vanmorgen

In geschil is het antwoord op de vraag of de inspecteur van de Belastingdienst de beschikking Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) op het juiste bedrag heeft vastgesteld. Meer in het bijzonder is in geschil of de inspecteur terecht geen LKV oudere werknemers heeft toegekend voor de vier werknemers.

Wat zegt de werkgever?

De werkgever beantwoordt deze vragen ontkennend. De werkgever voert daartoe aan dat hij voor de vier werknemers nog niet het maximaal te genieten bedrag aan premiekorting voor oudere werknemers, waar zij op grond van de tot 1 januari 2018 geldende regeling recht op had, heeft genoten, omdat deze werknemers sinds hun indiensttreding bepaalde periodes niet hebben gewerkt.

De werkgever is van mening dat hij op grond van het overgangsrecht, dat is opgenomen in artikel 6.2 van Wtl, daarom ten aanzien van de vier werknemers nog recht heeft op een loonkostenvoordeel (LKV) voor oudere werknemers. Hij wijst in dit verband naar de memorie van toelichting bij de invoering van de Wtl en het Handboek Loonheffingen 2015. Het bedrag aan LKV oudere werknemers waar de werkgever volgens hem nog recht op heeft voor de vier werknemers bedraagt € 6.233,88.

Wat zegt de inspecteur?

De inspecteur beantwoordt de vermelde vragen bevestigend. Volgens de inspecteur kan voor de tegemoetkomingsregeling voor oudere werknemers zoals die geldt vanaf 1 januari 2018, anders dan voor de daarvoor geldende premiekortingsregeling voor oudere werknemers, geen rekening worden gehouden met perioden waarin een werknemer niet heeft gewerkt.

De inspecteur wijst in dit verband op artikel 2.4, eerste lid, van de Wtl dat voorschrijft dat slechts gedurende drie jaar, gerekend vanaf het moment van indiensttreding van een oudere werknemer, recht bestaat op een LKV voor die oudere werknemer. Dit artikel is ook van toepassing op het overgangsrecht dat is opgenomen in artikel 6.2 van de Wtl.

Omdat de vier werknemers allen op 1 januari 2018 al drie jaar in dienst waren bij de werkgever, heeft de werkgever volgens de inspecteur dus geen recht op een LKV voor oudere werknemers. Ter zitting heeft de inspecteur verklaard dat geen geschil bestaat over de cijfermatige uitkomst van het standpunt van de werkgever.

Nu wel individueel herleidbare tegemoetkoming

De regelgeving die bedoeld is om werkgevers te stimuleren oudere werknemers in dienst te nemen is per 1 januari 2018 gewijzigd. De belangrijkste wijziging is dat op basis van de voorheen geldende regeling, de premiekortingsregeling, een niet individueel herleidbare premiekorting werd verleend en dat op basis van de nu geldende regeling, de tegemoetkomingsregeling die is opgenomen in de Wtl, een wel individueel herleidbare tegemoetkoming wordt verstrekt.

Maximaal drie jaren na indiensttreding

Een andere wijziging is dat op basis van de premiekortingsregeling de werkgever voor de duur van maximaal drie jaar, in de betekenis van tijdseenheid, recht had op toepassing van een premiekorting voor een oudere werknemer en dat op basis van de tegemoetkomingsregeling een werkgever gedurende de periode van maximaal drie jaren na indiensttreding recht heeft op een LKV voor een oudere werknemer.

In de premiekortingsregeling werden perioden waarin een oudere werknemer tussentijds niet werkte en waarvoor door de werkgever geen premiekorting voor een oudere werknemer werd gevraagd, niet meegeteld voor de bepaling hoe lang een werkgever recht had op een premiekorting voor die oudere werknemer.

Recht op premiekorting oudere werknemers

De rechtbank stelt vast dat de werkgever geheel overeenkomstig de doelstelling van de premiekortingsregeling oudere werknemers in dienst heeft genomen en dat hij op 1 januari 2018 voor de vier werknemers op basis van de premiekortingsregeling nog recht had op premiekorting voor oudere werknemers, omdat deze voor de vier werknemers nog niet voor de duur van drie jaren was toegepast.

Wat oordeelt de rechtbank?

De vraag die de rechtbank dus moet beantwoorden is of de werkgever voor de vier werknemers op grond van het overgangsrecht van artikel 6.2 van de Wtl nog recht heeft op een LKV voor oudere werknemers.

De rechtbank oordeelt dat er op grond van de tekst van artikel 6.2 van de Wtl, in samenhang met de artikelen 2.2 en 2.4 van de Wtl, en de totstandkomingsgeschiedenis van deze bepalingen geen ruimte bestaat voor de uitleg die de werkgever aan het overgangsrecht geeft in de zin dat hij voor oudere werknemers, die op 1 januari 2018 al langer dan drie jaar bij de werkgever in dienst waren, maar waarvoor hij nog geen drie jaar de premiekorting heeft toegepast, nog recht heeft op een LKV voor oudere werknemers.

Niet verlengd bij onderbroken dienstbetrekking

De rechtbank overweegt hierbij dat het slot van de memorie van toelichting weliswaar een (ruim) geformuleerde toezegging bevat dat lopende gevallen worden gerespecteerd door deze voor de resterende duur om te zetten in een LKV, maar dat deze toezegging niet kan worden gelezen in de tekst van artikel 6.2 van de Wtl en wordt ontkracht in de latere memorie van toelichting waarin wordt bevestigd dat de resterende periode waarover onder het overgangsrecht recht op een LKV ontstaat niet wordt verlengd met perioden dat een dienstbetrekking is onderbroken, zoals dat wel gebeurde onder de oude premiekortingsregeling. Volgens de rechtbank heeft de inspecteur dan ook terecht geen loonkostenvoordeel voor oudere werknemers toegepast voor de vier werknemers.

Geen rechten ontlenen

De verwijzing van de werkgever naar het vermelde Handboek Loonheffingen 2015 kan niet tot een ander oordeel leiden. Voor zover in deze tekst al een bevestiging van het standpunt van de werkgever kan worden gelezen, is de rechtbank van oordeel dat dit Handboek van 2015 niet voor 2018 van toepassing is. De werkgever kan dus voor de toepassing van het LKV voor oudere werknemers voor het jaar 2018 geen rechten ontlenen aan deze tekst, die ziet op de toepassing van de oude premiekortingsregeling.

Niet in strijd met artikel 1 EP

Voor zover de werkgever met de stelling dat de bestaande rechten op toepassing van de premiekorting voor oudere werknemers moeten worden gerespecteerd, heeft bedoeld te stellen dat de afschaffing van de premiekortingsregeling in strijd is met artikel 1 van het Eerste Protocol bij het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EP), volgt de rechtbank de werkgever niet in deze stelling.

Indien de voorwaardelijke aanspraak op premiekorting voor oudere werknemers die de werkgever eind 2018 nog had al kan worden aangemerkt als eigendom in de zin van artikel 1 EP, kan niet worden gezegd dat de wetgever door de afschaffing van de regeling van de premiekorting op dit eigendomsrecht een ongeoorloofde inbreuk heeft gemaakt. Als een belastingplichtige betoogt dat bij de afschaffing van een gunstige belastingmaatregel zijn gerechtvaardigde verwachtingen zijn geschonden, komt het erop aan of bij die afschaffing een redelijke en proportionele verhouding (‘fair balance’) bestaat tussen het met die afschaffing nagestreefde – legitieme – doel in het algemeen belang en de bescherming van individuele belangen.

Fair balance

Bij de beoordeling of bij de afschaffing van de belastingvermindering een ‘fair balance’ in acht is genomen, moet in aanmerking worden genomen dat niet elke wijziging van belastingwetgeving leidt tot een door artikel 1 EP verboden inbreuk op het ongestoorde genot van eigendom. Burgers kunnen namelijk in het algemeen in redelijkheid niet erop vertrouwen dat de belastingwetgeving ongewijzigd zal blijven. De rechtbank is van oordeel dat er in dit geval geen grond bestaat om van dit uitgangspunt af te wijken.

Niet op rekenen dat regeling bleef

De werkgever mocht bij de aankondiging van de afschaffing van de premiekortingsregeling er dan ook niet op rekenen dat daarbij de regeling voor de vier werknemers zou worden gehandhaafd. Door de premiekorting af te schaffen en daarbij een overgangsregeling te treffen die niet verder gaat dan de overgangsregeling zoals die is opgenomen in artikel 6.2 van de Wtl, is de wetgever, volgens de rechtbank, niet getreden buiten zijn ruime beoordelingsmarge.

Uitspraak Rechtbank Midden-Nederland, 20 januari 2022, ECLI:NL:RBNNE:2022:141

 

Categorie: Nieuws Tags: loonkostenvoordeel (LKV), oudere werknemers

Tags: loonkostenvoordeel (LKV), oudere werknemers

Gerelateerde artikelen

23 november 2023

Stapsgewijze afschaffing loonkostenvoordeel oudere werknemer

30 oktober 2023

Wetsvoorstel LIV afschaffen en LKV verbeteren naar Tweede Kamer

18 oktober 2023

Wet vereenvoudiging banenafspraak en quotumregeling – LKV structureel

18 oktober 2023

Help de werkgever om personeelskosten te verlagen

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Verzuim voorkomen en verminderen: Sazas zet verzuimtrends 2024 op een rij
Verkiezingen: stem jij als salarisadministrateur of vanuit persoonlijke voorkeur?
Minimumuurloon 2024 in de praktijk: hoe bereken je een minimum maandsalaris?
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Voorspelbare arbeidsvoorwaarden: wat betekent dit voor de werkgever?
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Do’s and don’ts voor goede S&O-administratie bij WBSO
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • UWV gaat Werkwijzer Poortwachter vernieuwen 15k weergaven
  • Wijzingen voor salarisadministrateurs per januari 2024 13.6k weergaven
  • Anoniementarief toepassen voor werknemer zonder woonadres? 1.3k weergaven
  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen 1.2k weergaven
  • Stapsgewijze afschaffing loonkostenvoordeel oudere werknemer 1.1k weergaven

NIRPA

Opleidingen

01
dec
Basistraining Boekhouden voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
dec
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers
07
dec
HR-performancemanagement en HR-analytics (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
dec
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
dec
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
dec
De HR-adviseur/Salarisadviseur en 50+ Collega’s (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
19
dec
Assertief en Zelfverzekerd Communiceren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
19
dec
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
22
dec
Digitale Toekomst voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
dec
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
28
dec
Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
29
dec
HBO Programma HR voor Salarisadministrateurs
Markus Verbeek Praehep
03
jan
Module Loonheffingen PDL Flexibel Online
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
feb
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
08
feb
Online cursus De rol van de HR-adviseur/OR-lid als het gaat om de nieuwe Pensioenwet. Verdiep je kennis.
MOCuitgevers
08
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
feb
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
29
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
07
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
07
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
25
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
11
apr
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
23
apr
Cursus De rol van de HR-adviseur/OR-lid als het gaat om de nieuwe Pensioenwet. Verdiep je kennis.
MOCuitgevers
25
jun
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers

Vacatures

Senior Salarisadministrateur Amsterdam
Vallei Accountants & Adviseurs
Adviseur Werkgeversadvies
VvAA
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Payroll consultant
a.s. WORKS
Vacature traineeship personeels- en salarisadministratie
a.s WORKS
Salarisadministrateur – Amsterdam
MSA
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
Senior Salarisadministrateur – Gemeente Zeist
Strictly People
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Senior coördinerend medewerker PSA– 32/36 uur per week
Gemeente Wassenaar
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
VvAA
Salarisadministrateur
Moore MKW
Business consultant
a•s WORKS
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Salarisadministrateur – Hilton Foods Zaandam
Strictly People
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
VvAA
Salarisadministrateur
Schuitema

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV