Vanwege de onzekerheid over de nieuwe virusvariant heeft het kabinet op zaterdag 18 december een lockdown aangekondigd. Deze lockdown ging zondag 19 december 2021 direct in. Ondernemers hadden door de korte tijd tussen de aankondiging en de invoering van de lockdown weinig kans om hun bedrijfsvoering tijdig aan te passen. Daarom verruimt het kabinet het economisch steunpakket voor het vierde kwartaal van dit jaar om werkenden en ondernemers extra ondersteuning en zekerheid te bieden.
Zo gaat het maximale omzetverlies waarvoor loonsteun (NOW) wordt gegeven van 80 procent naar 90 procent. Ook komen ondernemers het vierde kwartaal in aanmerking voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten bij 20 procent omzetverlies in plaats van bij 30 procent. Voor de verruiming van het steunpakket trekt het kabinet 590 miljoen euro extra uit.
Nu de coronapandemie langer aanhoudt werkt het kabinet aan een nieuwe balans tussen ondernemingsrisico en overheidssteun. Een langetermijnvisie over de vormgeving van het steunpakket wil het kabinet voor het einde van het eerste kwartaal van 2022 klaar hebben.
NOW-5 en NOW-6
Het maximale omzetverlies waarvoor werkgevers via de NOW een tegemoetkoming in de loonkosten kunnen ontvangen gaat omhoog naar 90 procent. Dit betekent dat bij de berekening van de hoogte van de subsidie voor het vierde kwartaal van 2021 en het eerste kwartaal van 2022 wordt gerekend met een percentage van maximaal 90 procent omzetverlies (op dit moment is dat nog 80 procent).
Aangezien de subsidieaanvragen voor het huidige kwartaal al lopen, is de uitbetaling van de voorschotten nog gebaseerd op een maximaal omzetverlies van 80 procent. Bij de definitieve vaststelling wordt gerekend met 90 procent.
Loket NOW zevende aanvraagperiode open sinds maandag 13 december
Voor de NOW-6 in het eerste kwartaal van 2022 wordt bij het verlenen van de voorschotten wel rekening gehouden met deze verruiming. De meerkosten van het verhogen van het maximaal omzetverliespercentage worden ingeschat op € 28 miljoen voor de NOW-5 en € 44 miljoen voor de NOW-6.
(Jaar)omzetverliesdrempel
Het kabinet verkent de mogelijkheid om een (jaar)omzetverliesdrempel in te voeren. Op dit moment wordt onderzocht of een dergelijk aanvullend criterium om voor NOW-subsidie in aanmerking te
komen uitvoerbaar is. In het licht van de actuele ontwikkelingen zal het kabinet deze eventuele (jaar)omzetverliesdrempel voor de NOW in elk geval niet invoeren voor de NOW-6 in het eerste kwartaal van 2022. Het onderzoek naar de uitvoerbaarheid zal wel worden gecontinueerd, ten behoeve van de mogelijke invoering van de (jaar)omzetverliesdrempel op een later moment.
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
Het kabinet verlaagt de omzetverliesdrempel van de TVL in het vierde kwartaal van 2021 van 30 procent naar 20 procent. Hiermee komt het kabinet ook bedrijven tegemoet die door deze acute lockdown worden geraakt in deze laatste weken van het kwartaal.
Een voorraadvergoeding voor de horeca en detailhandel voert het kabinet niet in. Een dergelijke regeling is slecht uitvoerbaar en maakt het niet goed mogelijk om tijdig steun te verlenen.
Ondernemers met een omzetverlies tussen 20 procent en 30 procent in het huidige, vierde kwartaal kunnen meteen TVL aanvragen. RVO houdt de aanvragen aan totdat de Europese Commissie deze nieuwe wijziging.
Aanpak corona op (middel)lange termijn
Het kabinet kijkt ook vooruit en denkt, in gezamenlijkheid met onder meer sociale partners, na over een visie op de aanpak van corona op de (middel)lange termijn. Belangrijke onderdelen hierbij zijn een langetermijnvisie op onder meer het vaccinatiebeleid en het verlichten van de druk op de zorg. Beleid dat de vaccinatiegraad verhoogt, is en blijft de beste steunmaatregel. Het bereiken van een hogere
vaccinatiegraad kan scherpe keuzes vergen. Verschillende landen hebben nieuw beleid aangekondigd om de vaccinatiegraad verder te verhogen en veilige opening te faciliteren, waaronder 2G, financiële prikkels en een vaccinatieplicht.
Steunbeleid op lange termijn
Een ander onderdeel daarvan is ook een visie op het steunbeleid op de lange termijn. Het ruimhartige steunpakket houdt bedrijvigheid en banen in stand. Tegelijkertijd bestaan er ook economische nadelen aan deze vorm en omvang van steun, die naarmate corona langer bij ons blijft ook steeds groter zullen worden. Ook leggen de steunmaatregelen een groot beslag op de overheidsfinanciën. Daarom kan het steunbeleid volgens het kabinet niet oneindig zijn.
Om bedrijven in staat te stellen zich aan te passen, neemt het kabinet zich voor om het komende kwartaal duidelijkheid te bieden over het beleid omtrent de verdeling van risico’s. Dit biedt de mogelijkheid om de komende tijd een andere balans te vinden tussen ondernemersrisico en de inzet van publieke middelen.
Het doel is om begin 2022, voor het einde van het eerste kwartaal, een langetermijnvisie over de vormgeving van het steunpakket met de Tweede Kamer te delen.
Kamerbrief over aanpassing steunmaatregelen na directe lockdown december 2021