Dit blijkt uit onderzoek van de Rabobank onder 2.000 deelnemers.
Na corona blijft 27 procent van de werknemers de meeste tijd thuis werken. 40 procent van de werknemers werkte tijdens het strikte thuiswerkadvies van de overheid het grootste deel van de tijd thuis tegenover 19 procent van de werknemers die voor corona merendeels thuiswerkte. Het percentage van de tijd dat de gemiddelde werknemer vanuit huis werkt, ligt na het opheffen van het thuiswerkadvies aanmerkelijk hoger (35 procent) dan voor corona (24 procent).
Thuiswerken blijft
Met de coronapandemie heeft thuiswerken in Nederland een vlucht genomen. In sectoren waar het technologisch mogelijk was, werd er gedurende de coronamaatregelen veel thuisgewerkt. Nu het advies om zoveel mogelijk thuis te werken grotendeels is ingetrokken, zal een deel van de werknemers weer op kantoor, in de fabriek of in de winkel te vinden zijn. Maar in delen van de economie zal thuiswerken een groot deel van het werkende leven blijven bepalen.
De terugkeer naar de bedrijfslocatie zal het grootst zijn in sectoren waar kennis en vertrouwen tussen mensen een relatief grote rol spelen; daar zit thuiswerken de productiviteit mogelijk in de weg. In sectoren als de communicatie- en informatiesector, de zakelijke dienstverlening en financiële dienstverlening heeft de toename van thuiswerken sinds corona juist een welvaartsverhogend effect.
Thuiswerkwensen
Er bestaan grote verschillen tussen groepen werknemers in hun wens om thuis te werken. Zo willen hoger opgeleide vrouwen met jonge kinderen opvallend meer thuiswerken dan andere vrouwen.
De vraag is of ieders thuiswerkwens wordt gerealiseerd. Er bestaat een gat tussen hoeveel werknemers wensen thuis te werken en hoeveel ze verwachten te mogen thuiswerken van hun werkgever.
Vooral werknemers uit de laagste inkomensgroep willen graag meer thuiswerken dan ze verwachten te mogen van hun werkgever.
Uitdagingen bij thuiswerken
Hoe thuiswerken na de coronamaatregel precies wordt ingevuld, is niet goed te voorspellen, maar dat zich hiermee grote organisatievraagstukken aandienen, is wel duidelijk.
Hoe gaan organisaties thuiswerken vormgeven als werknemers op verschillende momenten thuis en op kantoor werken? Voor werknemers die relatief veel thuiswerken, bestaat het risico dat zij uit het zicht raken en zo mogelijke carrièrekansen misslopen. Bedrijven maken mogelijk suboptimaal gebruik van het talent dat wel degelijk aanwezig is binnen de organisatie. En tot slot ligt er natuurlijk de uitdaging voor bedrijven om ervoor te zorgen dat de juiste werknemers elkaar fysiek kunnen ontmoeten op de momenten waarop dat noodzakelijk is.