Je kunt de WBSO-aanvraag voor 2021 al indienen via het nieuwe aanvraagportaal van RVO dat het eLoket gaat vervangen.
Het nieuwe aanvraagportaal heeft een aantal voordelen.
Heb je eerder WBSO aangevraagd via eLoket? Dan staan de goedgekeurde projecten uit de vorige periode voor jou klaar in het nieuwe aanvraagportaal.
Digitale communicatie
Alle communicatie over de aanvraag verloopt in het nieuwe portaal vanaf de aanvraag digitaal. Je ontvangt geen brieven meer per post. RVO stuurt je een e-mail als extra gegevens nodig zijn voor de beoordeling van de aanvraag. Dan staat er een bericht voor je klaar in het nieuwe aanvraagportaal. Houd daarom de mailbox in de gaten. Stap nu alvast over van eLoket naar het nieuwe aanvraagportaal en ervaar het gemak van volledige digitale communicatie.
Wat kun je nu al doen?
- Vraag tijdig eHerkenning niveau 3 aan. Per 1 juli 2021 is eHerkenning niveau 3 (eH3) verplicht voor alle WBSO-formulieren. Met eH3 kun je ook inloggen op de andere portalen van RVO. Houd hierbij rekening met een leveringstermijn van ongeveer twee weken.
- Houd jouw mailbox in de gaten als je een WBSO-aanvraag indient via het nieuwe aanvraagportaal. Je ontvangt geen brieven meer per post. RVO raadt je aan om meerdere medewerkers toegang te geven tot het correspondentie e-mailadres dat je noemt in de aanvraag. Zorg ervoor dat de noreply e-mails van RVO niet in de spambox terecht komen.
Aanvragen voor meerdere bedrijven
Wil je een WBSO-aanvraag indienen voor meerdere bedrijven via het nieuwe aanvraagportaal? Dit werkt anders dan in eLoket. Je hebt twee keuzes:
- De werkmaatschappij dient alle aanvragen in. De werkmaatschappij dient de eigen aanvraag in met eH3 en de aanvragen voor de andere bv’s met ketenmachtigingen. Regel de ketenmachtiging op tijd. Meer informatie over ketenmachtiging lees je op eHerkenning.nl.
- Elke onderneming dient de eigen aanvraag in met een eigen eHerkenningsmiddel (eH3).
Intermediair of tussenpersoon?
Doe je een WBSO-aanvraag namens een andere partij via het nieuwe aanvraagportaal? Dan heb je naast eHerkenning ook een ketenmachtiging nodig van dit bedrijf.
Je kunt zelf controleren of het inloggen namens de klant goed is gegaan. Je ziet dan rechtsboven in het scherm ‘Handelend namens [Bedrijfsnaam]’ staan.
Wat kun je verwachten?
RVO streeft ernaar dat je medio september 2021 alle WBSO-zaken kunt regelen in het nieuwe aanvraagportaal. Totdat het zover is, kun je ook terecht in eLoket. Via RVO.nl krijg je informatie over de volledige overgang naar het nieuwe aanvraagportaal. Intermediairs en tussenpersonen hebben vanaf dat moment voor alle WBSO-formulieren ketenmachtiging nodig.
Meer weten? Kijk op de WBSO-pagina of stuur een e-mail naar wbso@rvo.nl.