De generieke werkgeversvoorziening heeft tot doel de terughoudendheid van werkgevers voor benutten van het potentieel bij mensen met een beperking te verminderen. Een inclusieve werkplekaanpassing vermindert de drempel die een beperking opwerpt voor de matching op kwaliteiten.
Om de onzekerheid bij werkgevers over de mogelijkheden en de aanvraag te minimaliseren, zal UWV op verzoek ondersteunen bij de aanvraag met een adviesgesprek.
Wat betreft de invulling van de aangepaste werkplek is nadrukkelijk sprake van een inspanningsverplichting van de kant van de werkgever.
Wat betreft het type beperking zijn gelet op de generieke aard van deze werkgeversvoorziening veel voorkomende beperkingen het logische vertrekpunt.
De haalbaarheid van de invulling van de aangepaste werkplekken is ook onderdeel van de beoordeling van de aanvraag. UWV zal bij ondersteuning van de aanvraag verwijzen naar overige voorzieningen in het reguliere pakket als die een betere oplossing bieden voor een specifieke beperking.
Brede doelgroep
Het kabinet heeft bij de bepaling van de doelgroep UWV en gemeenten in het ontwerpbesluit bewust gekozen voor een zo breed mogelijke doelgroep voor de generieke werkgeversvoorziening. Werkgevers kunnen in dat kader bij UWV een subsidie aanvragen voor de kosten voor voorzieningen bedoeld om een
dienstbetrekking met een persoon met een structurele functionele beperking aan te gaan of voort te zetten.
De minister wijst op de brede formulering van een structurele functionele beperking in artikel 2 van het besluit dat ook niet-uitkeringsgerechtigden met een arbeidsbeperking omvat. Voor de gemeentelijke doelgroep is hierbij aangesloten bij de doelgroep beschut werk en de doelgroep loonkostensubsidie.
Proeftijd
De proeftijd is onder de voorwaarden voor de generieke werkgeversvoorziening uitgesloten omdat het besluit minimumvereisten stelt aan de duur en de verdiensten van dienstverband(en) die verband houden met de voorziening. Hiervoor is een periode van zes maanden gekozen vanuit het streven naar duurzaamheid van de geboden werkgelegenheid op de aangepast werkplek, ook gelet op gebruik van
inleenconstructies die bij deze doelgroep relatief veel voorkomen.
Het kabinet onderschrijft het belang van goede communicatie over de generieke werkgeversvoorziening richting werkgevers en werknemers.
Verplichtingen werkgever
In het besluit is oog voor de balans tussen baten en inspanningen bij de werkgever, en voor het belang van ondersteuning door het UWV hierbij.
In de toelichting op het besluit staat beschreven dat de subsidie aan de werkgever voor een inclusieve werkplek gepaard gaat met inspanningen van diens kant.
De werkgever zal de informatie moeten verstrekken, die nodig is voor UWV om vast te stellen dat de voorziening is gerealiseerd en wordt gebruikt zoals beoogd voor het doel van inclusieve werkgelegenheid. Hieruit vloeien administratieve lasten voort: uit de aanvraag met offerte voor de generieke werkgeversvoorziening, en de rapportage- en informatieplicht van melding bij wijziging van het gebruik van de voorziening.
De werkgever zal ook de mogelijkheid moeten bieden voor aangekondigde bedrijfsbezoeken van UWV van de werkvloer. Zonder deze informatie is voor UWV niet mogelijk om vast te stellen dat de werkgever heeft voldaan aan zijn inspanningsverplichting.
Tegenover deze verplichtingen ontstaat de mogelijkheid voor de werkgever ten opzichte van de huidige voorzieningen om in één keer voor meerdere werknemers een aanvraag te doen, en om met een adviesgesprek ondersteuning van het UWV te krijgen bij de aanvraagprocedure voor de generieke voorziening.