De minister beantwoordt Kamervragen over het bericht ‘Fiscus en UWV zien €10 mln. in rook opgaan bij faillissement payrollbedrijf Stipt’.
Gevraagd wordt het volgende:
- Hoeveel werknemers lopen vanwege het faillissement van payrollbedrijf Stipt, inkomsten – zoals loon, pensioenpremies, vakantiedagen mis?
- Wat is de totale schade voor werknemers, de Belastingdienst en het UWV?
- Is er nog een kans dat het geld kan worden teruggehaald bij de eigenaar van het failliete bedrijf?
- Hoe kan het zo zijn dat UWV en de Belastingdienst dit fraudeleuze handelen niet eerder hebben gesignaleerd?
Geheimhoudingsplicht
Over individuele belastingschuldigen kunnen volgens Koolmees op grond van de geheimhoudingsplicht geen mededelingen worden gedaan. Gegevens van gefailleerden zoals die blijken uit openbare bronnen – zoals de faillissementsverslagen van de curator – wel beschikbaar voor derden.
Loongarantieregeling
Het komt in faillissementssituaties regelmatig voor dat de financiële aanspraken van personeelsleden niet (volledig) kunnen worden nagekomen. Wel bestaat de mogelijkheid dat UVW bepaalde loonbetalingsverplichtingen overneemt, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Werknemers kunnen bij een faillissement een beroep doen op de loongarantieregeling waarbij UWV salarisaanspraken overneemt, dit op basis van hoofdstuk IV van de WW.
UWV betaalt vervolgens maximaal dertien weken achterstallig loon, gerekend vanaf de datum waarop de curator de dienstverbanden opzegt.
Ook betaalt UWV het loon over de opzegtermijn, tot maximaal zes weken na opzegging van de dienstverbanden.
Tot slot betaalt UWV niet ontvangen vakantiegeld, niet genoten vakantiedagen en niet betaalde pensioenpremie, over een periode van maximaal één jaar voorafgaande aan het einde van de opzegtermijn.
SNA-keurmerk
De onderneming was gecertificeerd en is eind 2018 door SNA is doorgehaald. De Stichting Normering Arbeid (SNA) geeft het SNA-keurmerk uit aan bedrijven die door geaccrediteerde inspectie-instellingen positief zijn gecontroleerd op basis van de normen voor het SNA-keurmerk (NEN 4400-1 of NEN 4400-2).
In de regel worden ondernemingen tweemaal per jaar geïnspecteerd (ruim 10.000 inspecties op jaarbasis).
Een tijdige aangifte en betaling van loonheffingen en omzetbelasting maken onderdeel uit van de normenset voor het SNA-keurmerk. Dit is onderdeel van de publiek-private uitwisseling van de SNA en de Belastingdienst in het kader van het SNA-keurmerk.
De Belastingdienst en SNA bekijken naar aanleiding van onder meer de casus Stipt of er aanleiding is om de publiek-private informatie-uitwisseling tussen de Belastingdienst en SNA aan te passen.
Het SNA-keurmerk als zodanig blijft bestaan inclusief de fiscale vrijwaring, mede vanwege de meerwaarde van de publiek-private samenwerking. Koolmees wil wel inzetten op het uitbreiden van die publiek-private samenwerking en extra eisen met betrekking tot het actief zijn op de uitzendmarkt.
Geen vergunningplicht
De minister zet zich in om drempels op te werpen voor malafide bedrijven in op extra eisen aan het starten en het hebben van een uitzendbureau. Een vergunningplicht is vooralsnog niet aan de orde
Overigens kan ook met een vergunningplicht voor uitzendbureaus een situatie ontstaan dat ondernemingen betalingsachterstanden opbouwen bij de Belastingdienst en bij andere schuldenaren en vervolgens failliet gaan. Zo heeft een onderneming een wettelijk recht op uitstel van betaling bij de Belastingdienst.
Beantwoording Kamervragen over gevolgen faillissement payrollbedrijf