In de loop van 2019 is een lichte daling van het aantal ontvangen klachten te zien. Deze daling is waarschijnlijk te verklaren doordat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de tweede helft van 2019 het klachtenproces heeft verbeterd.
Een deel van de privacyklachten heeft een grensoverschrijdend karakter. Ook dit aantal internationale klachten is sterk toegenomen. De AP heeft in 2019 752 internationale klachten ontvangen en beoordeeld.
In 2019 namen 34.900 mensen en organisaties contact op met de AP voor informatie over de AVG of met een privacyklacht. In ruim 27.800 gevallen (80%) was sprake van een privacyklacht. De overige 20% betrof verzoeken om informatie.
In behandeling nemen
De AP is wettelijk verplicht de klachten die gaan over een inbreuk op iemands eigen persoonsgegevens in behandeling te nemen. Dit geldt niet voor anonieme klachten, algemene klachten, klachten die gaan over de persoonsgegevens van iemand anders of klachten over voorgenomen verwerkingen. De AP beoordeelt deze klachten ook wel, alleen leiden ze niet automatisch tot een individueel onderzoek. De AP kan wel besluiten een controlerend onderzoek te starten, bijvoorbeeld omdat uit een klacht blijkt dat sprake is van een grove privacyschending of omdat meerdere klachten gaan over één organisatie.
Ongeveer een derde (33%) van de klachten die de AP in 2o19 ontving, ging over eigen persoonsgegevens: over een inbreuk op de persoonsgegevens van degene die de klacht indient. Gemiddeld genomen nam het aantal klachten over eigen persoonsgegevens licht toe in 2019 ten opzichte van 2018.
Privacyrechten
De meeste klachten over de eigen persoonsgegevens (29%) gingen over de privacyrechten van degene die de klacht indiende (recht op inzage, verwijdering, rectificatie of bezwaar). Daarnaast gingen veel klachten over direct marketing (15%) en het ongewenst doorgeven van persoonsgegevens aan andere partijen (13%).
Klachten over privacyrechten gaan vooral over organisaties die een inzage- of verwijderverzoek niet goed
regelen. Vaak vragen organisaties bij een dergelijk verzoek ten onrechte om extra informatie voordat ze op het verzoek ingaan, reageren ze te laat of niet volledig.
Rechten van betrokkenen
Op grond van de AVG kan iedereen privacyrechten uitoefenen: rechten van betrokkenen. Bijvoorbeeld het recht om te weten welke gegevens een organisatie over iemand verwerkt, het recht om deze gegevens aan te passen en het recht om ze te laten verwijderen (het recht op inzage, op correctie en op verwijdering). Mensen kunnen deze rechten uitoefenen door een verzoek te doen. Als een organisatie zo’n verzoek ontvangt, moet de organisatie binnen één maand reageren.
Voorbeeldklacht: werkgever verwerkt burgerservicenummer
‘Mijn werkgever heeft mijn burgerservicenummer bij mij opgevraagd en opgeslagen. Dat mag toch niet?’
Dat mag in dit geval wel. Een organisatie mag een burgerservicenummer alleen verwerken als hiervoor een wettelijke grondslag is. Een werkgever is wettelijk verplicht om het burgerservicenummer van zijn werknemers te verwerken. De AP heeft de indiener van deze klacht verteld wat de werkgever wel en niet mag en ook uitgelegd dat er hier geen sprake is van een overtreding.
Lees meer over forse stijging privacyklachten in 2019 op site AP