Een nieuwe geschikte medewerker komt bij jouw organisatie werken. Natuurlijk wil je het liefst dat de medewerker zo snel mogelijk kan beginnen, maar er is nog een heleboel te regelen. Dat begint bij een goed arbeidscontract! Welke afspraken leg je vast? Loket.nl heeft vijf handige aandachtspunten voor je op een rij gezet.
Vijf aandachtspunten
1 Bepaal een contractvorm
Welk contract ga je de nieuwe medewerker aanbieden? Wordt het een contract voor onbepaalde tijd (vast contract) of een tijdelijk arbeidscontract? Wil je dat je nieuwe medewerker een vast aantal uren gaat werken of kies je voor een nulurencontract of een min-maxcontract waarbij je met de medewerker een minimum en maximum aantal uren per maand afspreekt?
Lees meer over de verschillende contractvormen
2 Stel een schriftelijk contract op
Je kunt een heleboel zaken mondeling afspreken of per e-mail afstemmen, maar wat als een van de partijen zich niet aan een afspraak houdt? Dan is het wel zo handig als alle afspraken schriftelijk vastgelegd zijn. Een schriftelijk arbeidscontract is dan ook van belang om conflicten te voorkomen.
3 Leg de gemaakte afspraken vast
Je spreekt veel dingen af, zoals het salaris, mogelijk een auto en laptop van de zaak, het percentage vakantiebijslag et cetera. Wel zo handig als dit allemaal is opgenomen in het arbeidscontract. Alle arbeidsvoorwaarden, waaronder het aantal vakantiedagen, of er sprake is van een vaste uitkering aan het einde van het jaar, de proeftijd, opzegtermijn, concurrentiebeding et cetera, zijn veelal vastgelegd in een apart document. Dit is onderdeel van de arbeidsovereenkomst.
Vermeld alle voorwaarden en afspraken zo concreet en duidelijk mogelijk, zodat er geen verwarring kan ontstaan.
4 Het ondertekenen van de overeenkomst
Als beide partijen (werkgever en medewerker) instemmen met de arbeidsovereenkomst, is er nog één belangrijke taak: het ondertekenen van de overeenkomst. En niet alleen de krabbel mag niet ontbreken, ook de plaats en datum van ondertekenen moeten correct genoteerd worden.
Zowel de werkgever als medewerker moet beschikken over een getekend exemplaar.
5 Bewaar de overeenkomst op een veilige plaats
In verband met de privacywetgeving is het belangrijk dat persoonsgegevens veilig opgeslagen staan. Dit betekent ook dat arbeidsovereenkomsten op een veilige plaats opgeslagen moeten staan. Je kunt hiervoor gebruikmaken van digitale personeelsdossiers, waarin de overeenkomst achter slot en grendel opgeslagen staat en alleen te raadplegen is door de juiste personen.
Lees meer over digitale personeelsdossiers
Loket.nl