De meeste accountantskantoren leveren de dienst voor de helft van de klantenkring en de helft ziet geen reden om de omzet uit salarisverwerking te vergroten.
Van de onderzochte kantoren verzorgt 75% voor de helft van hun klanten de salarisadministratie. Daarnaast doet 12% van de accountants de loonverwerking voor driekwart of meer van hun klanten. Driekwart zegt salarisverwerking minder belangrijk te vinden ten opzichte van andere diensten voor klanten.
Gebrek aan expertise en marge
Ruim de helft van de ondervraagden is niet van plan om de omzet uit salarisverwerking te vergroten. Van de kantoren die geen loonverwerking aanbieden, zegt 62% dat ook in de toekomst niet te gaan doen. ‘De grootste belemmering vormt het gebrek aan expertise, waardoor inhuur van externe experts noodzakelijk is. Er blijft in deze constructie mogelijk te weinig marge over waardoor een groot deel van de accountants zich afvraagt of payrollverwerking wel rendabel genoeg is om als dienst aan de klant te leveren’, aldus Exact.
Klanten categoriseren
Volgens Vera Lenaerts, sales consultant online payroll bij Exact, geven kantoren vaak aan de dienst te bieden als een extra service aan de klant. “Deze reactie suggereert dat klantvriendelijkheid en rendement niet samengaan. Dat klopt niet.”
Zij stelt dat het kan helpen om klanten te categoriseren en te bepalen hoe lang de salarisadministratie per klant duurt. ‘Daardoor kun je eerlijke tarieven vaststellen. Bovendien ontdek je op deze manier waar je een efficiencyslag kunt maken omdat direct duidelijk wordt welke verloningen weinig tijd kosten en welke veel.’
Eenduidige werkwijze mutaties
Ten tweede kan de salarisadministratie efficiënter door klanten via dezelfde digitale werkwijze mutaties aan te laten leveren.
“Je voorkomt uitzoekwerk en fouten wanneer klanten mutaties aanleveren via een (beveiligd) digitaal portaal in plaats van per e-mail, WhatsApp, Excel of op papier. Een accountant hoeft zich op deze manier immers alleen bezig te houden met uitzonderingen en controles.”
Klanten die loonaangiften willen goedkeuren, zouden dat kunnen doen via een beveiligde app waarin alle informatie overzichtelijk bij elkaar staat.
App voor medewerkers
De derde manier om tijd te besparen, is medewerkers een salarisapp op de telefoon te bieden.
“Je kunt via een app eenvoudig de loonstroken na verwerking digitaal naar het personeel sturen. Bovendien vinden medewerkers via de mobiele telefoon een overzicht van alle loonstroken, jaaropgaven en vakantiedagen. Ook kunnen ze er verlofaanvragen en overwerk registreren. Dit maakt dat de app niet alleen klantvriendelijk is, maar ook enorm tijdbesparend voor salarisverwerkers.”