Programma | 7 december 2021
09.15 – 09.30 uur | Ontvangst |
09.30 – 10.20 uur | Privacy en AVG rond online personeelsdossiers | Melanie Hermes |
10.30 – 11.00 uur | De voordelen en mogelijkheden van een online personeelsdossier | Igor Timmermans |
11.10 – 12.00 uur | Omgaan met verandering| Marjolijn Wibbelink |
Van papieren dossier naar digitaal personeelsdossier
Het overschakelen van een papieren dossier naar een digitaal personeelsdossier kan erg spannend zijn. Soms is er bijvoorbeeld minder vertrouwen in een digitaal personeelsdossier en maak je je zorgen over een mogelijk verlies van controle. Maar waarom zou je een digitaal personeelsdossier niet als een extra werknemer zien die jouw instructies opvolgt? Natuurlijk moet een digitaal personeelsdossier eerst opgezet worden voordat deze naar behoren kan functioneren en heeft het wellicht enige tijd nodig om aan jouw verwachtingen te kunnen voldoen. Daarnaast is het ook belangrijk, vooral met het oog op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de juiste balans te vinden tussen het gebruik van persoonsgegevens en de bescherming van de privacy.
Onderwerpen die de revue zullen passeren zijn:
- Privacy en AVG rond online personeelsdossier
Met de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming zijn er veel verplichtingen op organisaties afgekomen. Maar wist je dat je niet alleen verplichtingen hebt rondom de privacy van jouw klanten, maar zeker ook rondom personeel? Of het nu om je eigen personeel gaat of om het personeel van jouw klant, in beide gevallen dient de AVG te worden opgevolgd. Juist wanneer je personeelsdossiers online inricht. Want wie mag hier bijvoorbeeld toegang toe hebben? Hoe zorg je ervoor dat je niet teveel informatie tot jouw beschikking hebt? En meer nog, heb je voldoende stappen gezet om jouw personeelsdossiers goed te beschermen? Melanie Hermes neemt je mee door de highlights van dit onderwerp, zodat je weet waar je in het vervolg op moet letten en hoe je jouw eigen AVG-verantwoordelijkheden naleeft. - De voordelen en mogelijkheden van een online personeelsdossier
Online shoppen, documenten en foto’s online met elkaar uitwisselen en je bankzaken digitaal regelen: we raken in een sneltreinvaart gewend aan digitalisering. Toch is er nog wel een slag te slaan. Stapels papier, zoeken naar dossiers, contracten in ordners. Dat kan anders, beter en veiliger. Werkgevers zijn verantwoordelijk voor het opbouwen en onderhouden van het personeelsdossier van de medewerkers. Met een digitaal personeelsdossier heb je overzicht in alle dossiers op een centrale plek en kun je dit ook eenvoudig en veilig delen met de medewerkers. Naast meer inzicht, bespaart het veel tijd en geld. Ontdek alle voordelen en mogelijkheden van digitale personeelsdossiers. - Omgaan met verandering
Verandering is onvermijdelijk. Ieder bedrijf krijgt er vroeg of laat mee te maken. Ook het accountancylandschap verandert flink. De wensen van de klanten veranderen, een nieuwe generatie medewerkers heeft andere verwachtingen, het imago van de accountant staat onder druk en ICT-ontwikkelingen zijn nauwelijks bij te houden. Hoewel veranderingen nodig zijn om het toekomstige succes van jouw accountancypraktijk te waarborgen, is de kans groot dat je tijdens een veranderingsproces tegen diverse obstakels en uitdagingen aanloopt. Mensen hebben een natuurlijke aversie tegen verandering. Waar moet je op letten als je veranderingen gaat doorvoeren? Hoe krijg je mensen mee? Marjolijn Wibbelink neemt je in haar sessie mee in de obstakels waar je bij verandering tegen aan kunt lopen en geeft tips om veranderingen effectief te managen.
Tijdens deze interactieve bijeenkomst krijg je praktische tips en voorbeelden over de juiste en meest effectieve toepassing van de privacywetgeving. Je kunt jouw kantoorvoorbeelden vergelijken met die van anderen en vooraf prangende vragen voorleggen aan de sprekers. Zij zullen deze vragen tijdens de bijeenkomst behandelen.
Sprekers
Melanie Hermes
Als directeur van Fiscount Juristen en juridisch adviseur arbeids- en privacyrecht weet zij als geen ander hoe je de verplichtingen rondom het personeelsdossier vanuit beide rechtsgebieden juist combineert. |
Igor Timmermans
Igor Timmermans is met zijn jarenlange ervaring in de wereld van salaris en HR helemaal thuis in het vakgebied en weet precies hoe de processen lopen. cccccccccccccccccccccccccccccccccc |
Marjolijn Wibbelink
Marjolijn Wibbelink is adviseur bij MCG en is gespecialiseerd in gedrag en communicatie. Ze adviseert en coacht professionals in de accountancy en de gezondheidszorg. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx |
Algemene informatie
- Duur van de sessie 2 uur effectieve tijd
- NIRPA 20 punten
Meer weten?
Heb je een vraag over personeelsdossiers die je graag in de bijeenkomst behandeld wilt hebben? Geef deze dan gerust aan ons door. Wij leggen de vragen voor aan de sprekers. Zij zullen daar tijdens het event op terugkomen. Je kan je vraag mailen naar: maryse@uitgeversvanmorgen.nl. Dit kan tot uiterlijk 6 december.
Loket.nl en Salaris Vanmorgen bieden je deze bijeenkomst gratis aan.