
Om meer werknemers te laten fietsen naar het werk, kan de werkgever een prominente rol spelen door een fiets te vergoeden, te verstrekken of ter beschikking te stellen. Hebben de werknemers binnen jouw organisatie (en jijzelf?) al een fiets via de werkgever?
Voor steeds meer Nederlanders is fietsen naar het werk geen uitzondering meer, maar de logische keuze. Dankzij betere fietspaden, de opkomst van de e-bike en hybride werken laten forenzen vaker de auto staan. Niet alleen omdat het kan, maar omdat het loont.
Forenzen die de fiets pakken besparen flink, voelen zich mentaal beter en werken productiever. Uit recente analyse van International Workplace Group (Spaces, Regus) blijkt dat wie lokaal werkt (dus op fietsafstand) veel kan besparen op brandstof, ov, parkeren, koffie en maaltijden.
Flexibel werken op locatie dicht bij huis
Dat fietsen naar je werk voor steeds meer mensen haalbaar is, komt door de opmars van hybride werken. Geen dagelijkse rit naar het hoofdkantoor meer met eindeloze files, maar flexibel werken op een locatie dichter bij huis. En dus vaker op de fiets naar het werk.
Uit onderzoek van IWG naar woon-werkverkeer en uitgavenpatronen blijkt dat werknemers jaarlijks tot zo’n €15.000 kunnen besparen door lokaal en binnen fietsafstand te werken. Daarnaast zijn er voordelen voor mentaal welzijn én productiviteit.
Volgens onderzoek van het Centraal Planbureau is het aandeel fietsende forensen gestegen van 20 naar 25 procent, ofwel 350.000 extra fietsers.
Mogelijke besparingen voor Gen Z-werknemers
Lokaal werken via het hybride model levert vooral ook kostenbesparingen op voor jongere werknemers.
Een 24-jarige Gen Z-werknemer in Den Haag, die normaal naar een hoofdkantoor in Amsterdam pendelt, kan bijvoorbeeld een kleine €15.000 per jaar besparen op woon-werkverkeer door vier dagen per week lokaal te werken, volgens een analyse van onderzoeksbureau Development Economics. Deze besparingen kan de werknemer bijvoorbeeld gebruiken om studieschulden af te betalen of te sparen voor doelen, zoals een aanbetaling op een huis.
Met de Hybride Werk Calculator van International Workplace Group kunnen werknemers zelf berekenen hoeveel ze kunnen besparen door lokaal te werken en bijvoorbeeld vaker te kiezen voor de fiets.
Fiets via werkgever
De werkgever kan een belangrijke rol spelen bij het fietsgedrag van de werkgever door het vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen van een fiets. Hoe zit het precies?
Fiets vergoeden
Vergoedt de werkgever aan de werknemer (een deel van) de aanschafprijs van een fiets die hij heeft gekocht? Dan is die vergoeding loon van de werknemer. Maar je kunt dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon.
Als je de werknemer een onbelaste (vaste) vergoeding van maximaal € 0,23 per kilometer (gerichte vrijstelling) betaalt voor zakelijke reizen waarvoor hij de fiets gebruikt, gaat de Belastingdienst ervan uit dat je de vergoeding hebt aangewezen als eindheffingsloon.
Fiets verstrekken
Heeft de werkgever aan de werknemer een fiets verstrekt, dan wordt de werknemer eigenaar van de fiets. De factuurwaarde of de waarde in het economische verkeer van de fiets is loon van de werknemer. Maar je kunt dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon.
Je mag de werknemer een onbelaste (vaste) vergoeding van maximaal € 0,23 per kilometer (gerichte vrijstelling) betalen voor zakelijke reizen waarvoor hij de fiets gebruikt. In dat geval gaat de Belastingdienst ervan uit dat je de vergoeding hebt aangewezen als eindheffingsloon.
Ter beschikking stellen van een fiets
Als de werkgever een fiets aan de werknemer ter beschikking stelt, blijft de fiets eigendom van de werkgever.
Stel je een (elektrische) fiets ter beschikking aan de werknemer voor woon-werkverkeer, dan wordt de fiets in elk geval geacht ook ter beschikking te zijn gesteld voor privégebruik. Je moet voor dit privégebruik jaarlijks een bedrag bij het loon tellen.
Anders dan bij de auto van de zaak is er geen mogelijkheid om tegenbewijs te leveren bij gering privégebruik. De waarde van dit privégebruik is op jaarbasis 7% van de waarde (inclusief omzetbelasting) van de (elektrische) fiets, voor zover dit meer is dan een bijdrage van de werknemer voor privégebruik.
De waarde van de fiets is de in Nederland door de fabrikant of importeur publiekelijk kenbaar gemaakte consumentenadviesprijs. RAI vereniging heeft hiervoor een database opgezet: zie bijtellingzakelijkefiets.nl.
Als de oorspronkelijke consumentenadviesprijs niet te achterhalen is, kun je uitgaan van de consumentenadviesprijs (inclusief omzetbelasting) van de meest vergelijkbare fiets.
De bijtelling is loon in natura. Je moet daarover loonbelasting/premie volksverzekeringen inhouden, premies werknemersverzekeringen betalen en de werkgeversheffing Zvw betalen of de bijdrage Zvw inhouden. Je kunt dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon en ten laste brengen van de vrije ruimte.
Je mag de werknemer geen (vaste) onbelaste vergoeding betalen voor zakelijke reizen waarvoor hij de fiets gebruikt. Dit omdat er bij een ter beschikking gestelde fiets sprake is van vervoer vanwege de werkgever.
Met de fiets samenhangende zaken en fietsverzekering
Een vergoeding voor of een verstrekking van met de fiets samenhangende zaken en een fietsverzekering is loon van de werknemer. Maar je kunt dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon.
Voorbeelden van zaken die met de fiets samenhangen, zijn: een regenpak, reparatiekosten, een extra slot of een steun voor de tas.
Let op: als je een fiets ter beschikking stelt, is de vergoeding van de reparatiekosten, een extra slot of een steun voor de tas geen loon, maar een vergoeding voor intermediaire kosten. Een regenpak dat je aan de werknemer ter beschikking stelt, is wel loon van de werknemer. Maar je kunt dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon.

Bron: Handboek Loonheffingen, maart 2025