
UWV werkt samen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) aan een versnelling van de vereenvoudiging van wet- en regelgeving. Dit is noodzakelijk om het stelsel uitvoerbaar te maken, waardoor UWV betere dienstverlening kan bieden met minder fouten en tegen lagere kosten.
UWV moet blijvend investeren in het verbeteren van de processen, herstellen van fouten bij WIA-uitkeringen en in persoonlijk contact en gebruiksvriendelijke digitale oplossingen. Samen met partners opent UWV Werkcentra om werkzoekenden en werkgevers beter te ondersteunen.
Verandering is nodig
2024 was het jaar waarin UWV sterker dan ooit de noodzaak voelde om te veranderen als organisatie. Afgelopen jaar is geconstateerd dat UWV bij de vaststelling van WIA-uitkeringen te veel fouten heeft gemaakt. Daardoor zitten tienduizenden mensen in onzekerheid of hun uitkering klopt en hebben mensen mogelijk een te hoge of te lage uitkering ontvangen. Er is iets misgegaan bij UWV, wat grote gevolgen heeft voor de mensen die het betreft. Om dit voor de toekomst te voorkomen, moet UWV sneller veranderen. Hoe wij dit doen is te lezen in het jaarverslag van UWV over 2024.
‘Mensen die bij ons komen voor een uitkering moeten erop kunnen vertrouwen dat zij krijgen waar ze recht op hebben. Dat wij nu bij 43.000 mensen mogelijk een fout hebben gemaakt is erg pijnlijk’, aldus Maarten Camps, bestuursvoorzitter UWV.
‘Wij hebben voor grote onzekerheid gezorgd bij mensen door niet te doen wat van ons verwacht wordt. Om dit beter te doen, moeten wij als organisatie sneller veranderen, omdat onze cliënten zekerheid verdienen. In de periode 2020 tot en met 2024 was het aantal fouten bij de WIA duidelijk te hoog.’
Fouten voorkomen
UWV werkt al langer aan de tijdigheid en menselijke maat en samen met juistheid bepaalt dit de kwaliteit van onze dienstverlening. De in 2024 geconstateerde fouten onderstrepen het belang om verder te werken aan verbetering van de juistheid van onze dienstverlening. Onder meer door de vermindering van complexiteit van werkprocessen en IT-systemen om fouten zoveel mogelijk te voorkomen.
Werken aan betere dienstverlening
In 2024 heeft UWV verdere verbeteringen in de dienstverlening aan cliënten en werkgevers doorgevoerd, waarin aandacht is voor de menselijke maat en de tijdigheid in onze dienstverlening.
Met cliëntondersteuners begeleidt UWV cliënten beter en informeert hen over vervolgstappen tijdens de aanvraag van een uitkering. Ook zijn er vaste aanspreekpunten voor jongeren met een beperking ingesteld om hen te helpen met complexe regels en drempels tussen instanties.
Sinds medio 2024 zijn ook expertiseteams actief die bij eventuele terugvordering van een uitkering de persoonlijke omstandigheden van de cliënt meewegen en bij grote gevolgen van terugvordering kunnen besluiten om hier (deels) van af te zien.
Meer sociaal-medische beoordelingen bij WIA
Camps: ‘Voor het juist en tijdig helpen van mensen, op een menselijke manier, blijft de complexiteit van wet- en regelgeving een grote zorg.‘
Inmiddels wordt breed onderkend dat het huidige arbeidsongeschiktheidsstelsel onuitvoerbaar is en vaak onbegrijpelijk voor cliënten. Dit leidde tot fouten in de uitvoering en onbegrip bij cliënten. Bovendien kan UWV het groeiende aantal aanvragen voor de WIA niet meer aan en neemt de wachttijd toe.
Mensen moeten al jarenlang te lang wachten op een sociaal-medische beoordeling bij een aanvraag van een WIA-uitkering. Eind 2024 waren dat 14.000 mensen, iets minder dan een jaar eerder. In 2024 heeft UWV 83.700 WIA-beoordelingen gedaan. Dat is een toename van 9% ten opzichte van 2023 en 30% ten opzichte van 2022. Het aantal aanvragen voor de WIA groeit elk jaar. Dankzij overwerk en de 60-plusmaatregel, waardoor 60-plussers met toestemming eenvoudiger kunnen worden beoordeeld, konden meer mensen beoordeeld worden.
60-plusmaatregel
Camps: ‘Echter door het wegvallen van de 60-plusmaatregel is de achterstand in de eerste maanden van 2025 weer toegenomen tot 17.400 eind maart. Wat ons daarom erg helpt is de terugkeer van de 60-plusmaatregel. Wij zijn hier blij mee omdat het bijdraagt aan de beperking van de wachttijd voor een WIA-beoordeling en mensen sneller duidelijkheid geeft.’
Samen werken aan vereenvoudiging
UWV werkt verder samen met het ministerie van SZW aan de vereenvoudiging van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. Dit is noodzakelijk om het stelsel uitvoerbaar te maken, om betere dienstverlening te kunnen bieden met minder fouten.
2025: jaar van herstel fouten
2025 staat voor UWV in het teken van het herstellen van de mogelijke fouten en de verdere ontwikkeling naar een publieke dienstverlener waarbij de mens centraal staat.
Camps:
‘We hebben iets recht te zetten richting de mensen waarbij mogelijk een fout gemaakt is in de berekening van het dagloon. We zetten ons daarom vol in om dit zorgvuldig te herstellen. Daarnaast gaan we ook verder met het verbeteren van onze dienstverlening zodat mensen zich door ons gezien, gehoord en geholpen voelen.’