3,7% van de werknemers houdt zelfs meer dan 10 dagen over. Dit blijkt uit onderzoek van Loket.nl en MKB Servicedesk op basis van meer dan 1,2 miljoen geanonimiseerde loonstroken van 145.000 Nederlandse bedrijven. Wie laat het meest liggen? Opvallend zijn de verschillen in verlof tussen sectoren en generaties.
Aantal dagen verlof wisselt sterk per sector
Werknemers in de metaalindustrie hebben ruim 2,5 dag meer verlof dan gemiddeld. Ook in de chemische industrie genieten met extra 1,5 verlofdagen van meer vrije tijd dan de gemiddelde werknemer.
Werknemers die veel verlofdagen belangrijk vinden kunnen beter niet aan de slag bij een bouwbedrijf. Daar ligt het aantal verlofdagen maar liefst 3,6 dagen lager dan het gemiddelde. Bij uitgeverijen moeten werknemers het met bijna 12,5 uur minder verlof doen.
Ook het aantal dagen dat niet wordt opgenomen verschilt sterk per sector. In de bouw bijvoorbeeld laten werknemers per jaar 1 dag liggen. Werknemers van slagers, houden met 2,7 dagen meer verlof over.
Er kunnen verschillende redenen zijn om verlof niet op te nemen, aldus Jade Karthaus van MKB Servicedesk.
“Door een hoge werkdruk of een gebrek aan bewustzijn kunnen werknemers verlof laten liggen. (…) Je doet er als werkgever goed aan om inzicht te bieden én te stimuleren dat verlof wordt opgenomen.”
Boomers meer verlof dan Gen Z
Boomers hebben gemiddeld 29,9 verlofdagen per jaar. Ruim drie dagen meer dan Gen Z, die met 26,6 dagen het minste verlof heeft. Millennials en Gen X bevinden zich daartussen met respectievelijk 26,7 en 27,6 dagen. Daarnaast houden Boomers gemiddeld 2,3 verlofdagen over. Dat is meer dan andere generaties, die gemiddeld 1,6 tot 1,8 dag overhouden.
Jade Karthaus: “Het verschil kan worden verklaard doordat oudere generaties soms van gunstigere arbeidsvoorwaarden profiteren.”
Over het onderzoek
De analyse is gebaseerd op meer dan 1,2 miljoen geanonimiseerde loonstroken van 145.000 Nederlandse bedrijven. Het aantal verlofdagen is voor alle data gebaseerd een fulltime werkweek van 40 uur. Sectoren zoals de overheid zijn buiten beschouwing gelaten omdat hier onvoldoende representatieve gegevens van beschikbaar waren.