• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Normalisering handhaving arbeidsrelaties door Belastingdienst: wat houdt dat in?

Normalisering handhaving arbeidsrelaties door Belastingdienst: wat houdt dat in?

Nieuws

De ambitie is om de handhaving op schijnzelfstandigheid te versterken en te verbeteren, en ook om op 1 januari 2025 het handhavingsmoratorium op te heffen.

22 mei 2024 door Salaris Vanmorgen

Het kabinet constateert dat in te veel gevallen inzet van zelfstandigen zonder personeel (verder zzp’er) niet in lijn is met wet- en regelgeving. Het vermoeden is dat zich relatief veel situaties van schijnzelfstandigheid voordoen. Op een potentieel van om en nabij 1,2 miljoen zzp’ers, 775.000 inhoudingsplichtigen en 9 miljoen werknemers is het aantal (potentiële) arbeidsrelaties, waar het fenomeen van schijnzelfstandigheid zich kan voordoen, enorm en niet sectorspecifiek.

De primaire verantwoordelijkheid voor het kwalificeren van de arbeidsrelatie ligt bij de opdrachtgevers en werkenden. De kwalificatie van een arbeidsrelatie (is sprake van een arbeidsovereenkomst of kan gewerkt worden op basis van overeenkomst van opdracht) blijkt in de praktijk uitdagend.

Handhaving vanuit de Belastingdienst

Een ‘gelijker speelveld’ (lijn 1) draagt eraan bij dat opdrachtgevers en werkenden vanuit de juiste overwegingen (passend binnen wet- en regelgeving) arbeidsrelaties kwalificeren. De verduidelijking van de wetgeving (arbeidsrecht) in relatie tot die kwalificatie moet bijdragen aan een eenvoudiger beoordeling (lijn 2). Primair moet dit de opdrachtgevers en werkenden helpen, maar het is ook van belang voor de handhaving vanuit bijvoorbeeld de Belastingdienst. Handhaving vanuit de Belastingdienst is onderdeel (lijn 3) van de door het kabinet benoemde activiteiten.

Handhaving vanuit de Belastingdienst is onderdeel van de oplossing, maar een bredere benadering is noodzakelijk. De kwalificatie van arbeidsrelaties is feitelijk een arbeidsrechtelijk issue, maar de fiscale kwalificatie is onlosmakelijk verbonden met de arbeidsrechtelijke kwalificatie.

Doel is toe te werken naar een werkbare situatie waarbij de handhaving op het thema ‘genormaliseerd’ is, passend binnen de uitvoerings- en handhavingsstrategie van de Belastingdienst. Die is erop gericht dat burgers en bedrijven zoveel mogelijk uit zichzelf hun verplichtingen nakomen (zonder kostbare, dwingende acties).

Het is de ambitie om per 1 januari 2025 het handhavingsmoratorium op te heffen.

Gewenste situatie

Hoge mate van compliant gedrag op juiste kwalificatie van arbeidsrelaties, met verschillende kenmerken:

  • Een fiscaal bewuste keuze voor ondernemerschap (zzp’er) (voldoende bewustzijn op de fiscale eisen en consequenties ondernemerschap).
  • Fiscaal gedragen afspraken tussen opdrachtgevers en werkenden in relatie tot flexibele inzet medewerkers.
  • Kwalificatie arbeidsrelatie is gebaseerd op kaders fiscale wet- en regelgeving (bewustzijn op verplicht onderscheid werknemer en zpp’er enerzijds en arbeidsrecht en fiscaliteit anderzijds).
  • Bewustheid opdrachtgevers om binnen de krapte op de arbeidsmarkt bij te dragen aan een gelijk fiscaal speelveld.
  • Financiële afhankelijkheid is geduid en kwalificatie is onafhankelijk van de financiële en fiscale positie van werkenden.

Betrokken partijen (onder andere ministeries, opdrachtgevers, werkenden, service providers) werken vanuit eigen verantwoordelijkheden en dragen zo bij aan het herstel van ‘de balans’ in het werken met en als zelfstandige(n).

Voor het borgen van een gelijk fiscaal speelveld zijn opdrachtgevers en werkenden zich bewust van hun eigen verantwoordelijkheid.

Opdrachtgevers en werkenden zijn zich bewust van het relatieve belang van ‘zekerheid vooraf’ gegeven de ‘feiten en omstandigheden bij de uitvoering van de werkzaamheden’. Er is bewust aandacht voor interne beheersing (inclusief monitoring) en het – continu en achteraf – borgen van de juiste fiscale kwalificatie.

Uitwerking handhaving langs 3 sporen

Voor de ambitie om de handhaving op schijnzelfstandigheid te versterken en te verbeteren, en ook om uiterlijk op 1 januari 2025 het handhavingsmoratorium op te heffen, hanteert de Belastingdienst een driesporenbenadering:

  1. Actieve samenwerking met de markt om bij te dragen aan werkbare situatie.
  2. Specifieke aandacht voor posten, sectoren en branches, waar (grote) onzekerheid is over de juistheid van de kwalificatie van de arbeidsrelatie(s), om op het thema compliant gedrag te realiseren.
  3. Specifieke aandacht binnen de reguliere klantbehandeling: realiseer wat je belooft.

Door individuele acties binnen 1 van de 3 sporen te combineren met activiteiten vanuit een ander spoor vergroot de Belastingdienst het effect van de handhaving.

  1. Samenwerking met de markt is gericht op het creëren van beweging naar ‘herstel van de balans in het werken met en als zelfstandige(n)’ en het stimuleren en activeren van de eigen verantwoordelijkheden.
  2. Specifieke aandacht voor bepaalde dossiers, sectoren en branches waar (grote) onzekerheid is over de juistheid van de kwalificatie van de arbeidsrelatie(s) geeft een extra impuls aan de ervaren pakkans en maakt ‘de stok achter de deur’ concreet.
  3. Specifieke aandacht voor de inzet van medewerkers (en dus handhavingsinstrumenten) binnen de reguliere klantbehandeling draagt bij aan het beeld dat de Belastingdienst actief is op het thema en levert inzicht op naleving op klantniveau.

Samenwerking met de markt

In de gesprekken met marktpartijen worden de volgende thema’s belicht:

  • De primaire verantwoordelijkheid van opdrachtgevers en werkenden voor de juiste kwalificatie van de arbeidsrelatie (zowel bij het aangaan van die arbeidsrelatie als tijdens de uitvoering van het werk) staat centraal. De rollen en verantwoordelijkheden van betrokken partijen worden bespreekbaar gemaakt en verduidelijkt.
  • Met elkaar zal worden verkend hoe in specifieke situaties zoveel als mogelijk uiting kan worden gegeven aan ‘duidelijke situaties’. Daarbij is er aandacht voor situaties waarbij met zelfstandigen kan worden gewerkt, maar nadrukkelijk ook voor situaties waarbij het evident is dat binnen dienstbetrekking moet worden gewerkt. Met behulp van geanonimiseerde casussen kan deze duidelijkheid verder vorm gegeven worden.
  • De Belastingdienst vraagt aandacht voor het – continu en achteraf – borgen van de juiste fiscale kwalificatie. Daarbij wordt ingegaan op het belang en gebruik (inclusief opzet en onderhoud) van beheersingsmodellen en hoe, vanuit de uitvoerings- en handhavingsstrategie van de Belastingdienst, dit zich vertaalt in de – keuze van – inzet van handhavingsinstrumenten.

Om de samenwerking met de markt te concretiseren, wordt een specifiek team ingezet (het ‘marktteam’). Dit team zal uit 8 personen bestaan en naar verwachting vanaf 1 februari 2024 actief zijn.

Aandacht voor risicovolle posten

Om de bewustwording bij opdrachtgevers en werkenden te versterken en daarmee beweging op dit onderwerp te realiseren, besteedt de Belastingdienst expliciet aandacht aan posten waar een groter risico is op een onjuiste kwalificatie van de arbeidsrelaties (schijnzelfstandigheid). Dit geeft een extra impuls aan de ervaren pakkans.

Bij de aanpak van risicovolle posten kijkt de Belastingdienst actief naar mogelijkheden om ervaringen breder kenbaar te maken via handhavingscommunicatie en overleg met de sectoren en branches.

Reguliere klantbehandeling

De Belastingdienst moet ervoor zorgen dat de basis op orde is, dat wil zeggen dat binnen de reguliere klantbehandeling de inzet van – vooralsnog ook over de jaren 2024 en 2025 – 80 fte voor de loonheffingen wordt gerealiseerd, zodat de Belastingdienst op dat punt realiseert wat is beloofd. De aandacht op het onderwerp krijgt vorm binnen de reguliere klantbehandeling inclusief dienstverlening.

Bij de keuze voor de inzet van onze handhavingsinstrumenten richt de Belastingdienst zich de komende periode (2024-2025) vooral op ‘herstel naar de toekomst’ en het in gang zetten van een beweging naar (meer) compliant gedrag op fiscale wet- en regelgeving. Zo nodig treedt de fiscus corrigerend op.

Aandacht binnen klantbehandeling:

  • steekproefposten;
  • boekenonderzoeken en bedrijfsbezoeken;
  • behandelaars MKB, GO en P;
  • communicatie;
  • informeren; en
  • meer coördinatie op inzet.

Zekerheid vooraf

Bij de inzet van instrumenten wordt nadrukkelijk gekeken naar de beperkte waarde van ‘zekerheid vooraf’. Inherent aan het arbeidsrecht is immers dat de kwalificatie van een arbeidsrelatie afhankelijk is van (de holistische beoordeling van) de feiten en omstandigheden bij de uitvoering van het overeengekomen werk. Dat maakt dat (beperking van) de inzet van modelovereenkomsten en individueel vooroverleg op het onderwerp nader wordt verkend.

Activiteiten concretiseren

Te realiseren tussendoelen

De te realiseren tussendoelen:

  • Uiterlijk 1 februari 2024 is het ‘marktteam’ gevormd, bemenst en actief.
  • Uiterlijk 1 maart 2024 is invulling gegeven aan het directie-overstijgend afstemmen van de inzet van handhavingsinstrumenten in relatie tot de kwalificatie van arbeidsrelaties.
  • Uiterlijk 1 juli 2024 is invulling gegeven aan de uitkomsten van de verkenning van de toekomst van de modelovereenkomsten en individueel vooroverleg.
  • Uiterlijk 1 augustus 2024 is een uitvoeringstoets opgesteld voor het opheffen van het handhavingsmoratorium waarbij het oordeel minimaal (enigszins) uitvoerbaar is.
  • Uiterlijk 31 december 2024 is invulling gegeven aan de concretisering van de samenwerking (gerelateerd aan het thema) met andere toezichthouders en partners (zoals UWV, de Nederlandse arbeidsinspectie en KVK). Daarbij staat de 1-overheid-gedachte centraal.
  • Uiterlijk 31 december 2025 zijn leerervaringen geïmplementeerd in relatie tot het ‘vliegwiel’ zodat hier – directie-overstijgend – continu invulling aan gegeven wordt.
  • Uiterlijk 31 december 2025 is de communicatie over het opheffen van het handhavingsmoratorium en aangepaste wetgeving afgerond.
  • Uiterlijk 31 december 2026 is de opheffing van het programmateam ‘handhaving arbeidsrelaties’ gerealiseerd.
  • Uiterlijk 31 december 2026 zijn de werkzaamheden van het marktteam geborgd binnen de reguliere klantbehandeling.
  • Uiterlijk 31 december 2026 is de opheffing van het marktteam gerealiseerd.

Handhavingsmatrix arbeidsrelaties

Bron: Handhavingsplan arbeidsrelaties 2024, perspectiefnota en memo

Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2024 gepubliceerd

Categorie: Nieuws Tags: Belastingdienst, handhaving, schijnzelfstandigheid, zelfstandige

Tags: Belastingdienst, handhaving, schijnzelfstandigheid, zelfstandige

Gerelateerde artikelen

4 november 2025

Digitalisering bpm-aangifte gepland per 1 januari 2028

22 oktober 2025

Arbeidscontract tussen accountant en kantoor, geen zelfstandige maar werknemer

17 oktober 2025

Ondernemers in geldproblemen door niet juist verwerkte adreswijzigingen bij Belastingdienst

5 oktober 2025

Verlenging zachte landing bij handhaving schijnzelfstandigheid geen goed idee!

Hoofdsponsor

Volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu jouw eigen documenten

Kennispartner

Certificering als strategisch instrument voor salarisprofessionals

Partners

Schijnzelfstandige met recht op pensioen hoe zit het precies?
Iedereen wil een salarisadministrateur. Maar wie zorgt voor hun werkgeluk?
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Hoe behoud je financiële talenten in een krappe arbeidsmarkt?
Zorgplicht blijft, ook na einde dienstverband
De impact van AI op de salarisadministratie: hoe bereid jij je voor?
Nog steeds loonkloof in Nederland, maar wees voorbereid op wet loontransparantie
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Ontbinding arbeidscontract wegens ernstige wanprestatie – nog twee andere banen 5.8k weergaven

  • Loonvordering toegewezen, betermelding betekent 100 procent loon 4.3k weergaven

  • Werknemer verzwijgt twee extra fulltime banen – forse schadevergoeding betalen 2.6k weergaven

  • Rechtsgeldig proeftijdontslag, niet strijdig met verbod op onderscheid 1.6k weergaven

  • Recht op uitbetaling vakantiedagen, feestdagen en taakuren – geen all-in loon 1.4k weergaven

NIRPA

Opleidingen

11
nov
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
11
nov
VTB Payroll najaar 2025
Extendum
11
nov
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
11
nov
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
14
nov
Practical Diploma in Payroll Administration (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
20
nov
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
21
nov
Online Excel en AI training voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
24
nov
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
25
nov
Cursus Wwft en AI
MOCuitgevers
26
nov
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
02
dec
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
03
dec
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
17
dec
Praktijkdiploma loonadministratie (PDL)
SD Worx
16
jan
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
11
feb
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
03
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
04
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
17
mrt
Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
MOCuitgevers
23
mrt
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
24
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
01
apr
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
07
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
apr
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
11
mei
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
12
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
20
mei
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
21
mei
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
11
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
16
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers

Vacatures

Medewerker loonadministratie – Zwolle (24–32 uur)
PIA Group
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
(Junior) Jurist arbeidsrecht
Scab
Salarisprofessional – Naaldwijk
aaff
Relatiebeheerder pensioenen – Tilburg
aaff
Salarisadministrateur
SD Worx
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
aaff
Senior Salarisadministrateur – Libréon Breda
Strictly People
Senior Salarisadministrateur – Asito Almelo
Strictly People
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff
Payroll Specialist– Technip Energies Zoetermeer
Strictly People
Salarisadministrateur
Cornelis Vrolijk
Medewerker Salarisadministratie bij OFS Groep
a.s Works
Salarisadministrateur
SD Worx

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV