• Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Salaris Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
Home » Hybride werken: stand van zaken thuiswerken en werken op locatie

Hybride werken: stand van zaken thuiswerken en werken op locatie

Nieuws

Minister Van Gennip van Sociale Zaken informeert de Tweede Kamer over de stand van zaken met betrekking tot hybride werken.

21 maart 2022 door Salaris Vanmorgen

Na twee jaar van veelvuldig thuiswerken in het kader van de pandemiebestrijding, willen veel werkgevers en werkenden ook in de toekomst inzetten op hybride werken. De positieve ervaringen van die afgelopen twee jaar willen werkenden en werkgevers graag behouden. De minister wil de komende jaren stimuleren dat deze verandering in de manier waarop we het werk organiseren (combinatie van thuis en op locatie werken) structureel vorm krijgt.

Het thuiswerkadvies van het kabinet op epidemiologische gronden is per 15 maart 2022 vervallen en omgezet in een oproep aan werkgevers en werknemers om onderling afspraken te maken om hybride werken blijvend te stimuleren.

Structurele afspraken maken

Met het laten vervallen van het thuiswerkadvies zijn we op een kantelpunt beland: van het dringend advies tot thuiswerken om besmettingen tegen te gaan, naar hybride werken met een brede doelstelling. Deze nieuwe situatie geeft werkgevers en werknemers de mogelijkheid om structurele afspraken te maken over de vormgeving van het hybride werken op een wijze die bijdraagt aan het welzijn van medewerkers, aan het organisatiebelang en aan maatschappelijke doelen.

Onderzoeken laten zien dat hybride werken aansluit op de wens van veel werkenden om structureel enkele dagen in de week te blijven thuiswerken en het hybride werken past in een moderne cultuur, waarbij we van een aanwezigheidscultuur gaan naar output gericht werken en vertrouwen. Werkenden en werkgevers hebben ervaren welke voordelen thuiswerken oplevert en dat het kán.

Het is nu hét moment voor werkgevers en werknemers om structureel vorm te gaan geven aan de combinatie van thuiswerken en werken op locatie, ofwel het hybride werken als pijler van nieuwe vormen van (samen)werken. En bij het maken van afspraken daarover oog te hebben voor het algemeen belang, zoals het voorkomen van piekbelasting in het openbaar vervoer en op de weg, het
rekening houden met de behoeften van werkenden met een kwetsbare gezondheid en hun naasten.

Veel werkgevers en werknemers denken al langer na over een passende verdeling tussen werk op locatie en thuis en nemen de verantwoordelijkheid om hier duurzame afspraken over te maken. Zo hebben steeds meer werkgevers zoals ProRail, Philips en de Volksbank in hun cao hierover afspraken gemaakt.

Agenda voor de toekomst van hybride werken

Het kabinet heeft in het coalitieakkoord over thuiswerken afgesproken met het bedrijfsleven en overheden afspraken te maken over het stimuleren van thuiswerken. Om deze nieuwe visie op de inrichting van het werk verder te ondersteunen, werkt het kabinet aan een ‘Agenda voor de toekomst van hybride werken’.

Doel van deze agenda is om het mogelijk te maken dat werkgevers en werknemers hybride werken op dusdanige wijze vormgeven dat de ervaren voordelen van het thuiswerken behouden blijven en de nadelen worden weggenomen. De input voor de Agenda voor de toekomst komt onder meer uit het SER advies over de toekomst van hybride werken, de pilots waarmee geëxperimenteerd wordt met thuiswerken en op locatie werken en monitors zoals Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden. Het kabinet streeft ernaar om voor de zomer met de Agenda voor de toekomst van hybride werken te komen.

SER-advies toekomst hybride werken

Om werkgevers en werknemers te ondersteunen bij het vinden van een goede balans op het gebied van hybride werken is de SER om een breed advies gevraagd.

De verwachting is dat de SER op korte termijn met zijn advies komt. Het advies van de SER vormt een van de bouwstenen voor de Agenda voor de toekomst van hybride werken van het kabinet.

Hybride werken: tips & tools

In 2021 heeft SZW €5 miljoen beschikbaar gekregen om vitaal thuiswerken te bevorderen.

Om nog betere inzage te krijgen in wat werkenden en leidinggevenden nodig hebben om thuis te kunnen werken, is aan TNO gevraagd om een toolkit met praktische instrumenten te vullen die thuiswerken. Werkenden en leidinggevenden krijgen zo meer praktische instrumenten in handen om zowel thuis te werken en als straks hybride werken op te pakken. De uitrol van de tools zal komend half jaar plaatsvinden. De tools worden op hoewerktnederland.nl beschikbaar gesteld voor werkgevers en werknemers.

Voor tips over hybride werken voor werkenden en werkgevers, kijk je op de pagina hybride werken van hoewerktnederland.nl.

Vier fiscale regelingen voor thuiswerken

Voor werkgevers die thuiswerkende werknemers tegemoetkomen in kosten voor thuiswerken zijn er momenteel vier fiscale regelingen waarmee die kosten vrij van loonheffingen kunnen worden vergoed. Hierdoor kunnen thuiswerkgerelateerde kosten, zoals een bureaustoel, een laptop of een tegemoetkoming voor extra elektriciteits- en waterverbruik thuis vrijgesteld worden vergoed:

  1. Arbovoorzieningen die direct samenhangen met de arbo-verplichtingen van de werkgever zijn onder voorwaarden vrijgesteld, zoals een ergonomische bureaustoel, een beeldschermbril of een voetenbankje bij beeldschermwerk.
  2. Daarnaast zijn computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur ook onder voorwaarden vrijgesteld. Een van de voorwaarden is dat deze voorzieningen noodzakelijk zijn om de dienstbetrekking goed uit te kunnen voeren.
  3. Per 1 januari 2022 is er een nieuwe gerichte vrijstelling geïntroduceerd waarmee werkgevers bepaalde thuiswerkkosten onbelast kunnen vergoeden. De vrijstelling bedraagt voor dit jaar € 2 per thuisgewerkte dag en is gebaseerd op onderzoek verricht door het Nibud.
  4. Tot slot bestaat er een algemene vrijstelling – de vrije ruimte – waarvan de hoogte afhankelijk is van de totale loonsom van de werkgever. De werkgever kan de vrije ruimte  ook gebruiken om naast de voornoemde vrijstellingen andere thuiswerkgerelateerde kosten te vergoeden.

Future of Work

De stap naar hybride werken vormt een pijler in een toekomstgerichte invulling van het werk (Future of Work). De kennis, maatregelen en ervaringen uit de praktijk en het SER-advies dat op korte termijn gereed zal zijn, zullen bijdragen aan een goede vormgeving van hybride werken door werkgevers, werknemers en overheid.

Samen met alle betrokken partijen blijft de minister zich inzetten voor een toekomst waarin het hybride werken een prominente plaats zal hebben en zal het kabinet met de Agenda voor de toekomst hier vorm aan geven.

Kamerbrief over stand van zaken hybride werken

Categorie: Nieuws Tags: hybride werken, thuiswerk

Tags: hybride werken, thuiswerk

Gerelateerde artikelen

27 juni 2022

Werkgevers geven vaker thuiswerkvergoeding en aanschafvergoeding fiets

27 juni 2022

Coronabeleid grensoverschrijdend werken sociale zekerheid tot 2023

21 juni 2022

Wetsvoorstel Werken waar je wilt, nu met criterium redelijkheid en billijkheid

21 juni 2022

Advies SER over grenswerkers en hybride werken – reactie minister SZW

Hoofdsponsor

Transparante arbeidsvoorwaarden voor iedereen
Zo kijkt Lois, Junior Salarisprofessional van het jaar, terug op de verkiezing
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
5 verschillen tussen Nederlandse en Belgische medewerkers
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Highlights uit het nieuwe pensioenstelsel
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?
Werknemers hebben gemiddeld 18 vakantiedagen nodig om op te laden

Partners

Transparante arbeidsvoorwaarden voor iedereen
Zo kijkt Lois, Junior Salarisprofessional van het jaar, terug op de verkiezing
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
5 verschillen tussen Nederlandse en Belgische medewerkers
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Highlights uit het nieuwe pensioenstelsel
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?
Werknemers hebben gemiddeld 18 vakantiedagen nodig om op te laden

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2022 – witte en groene tabellen
  • Betaald ouderschapsverlof per 2 augustus en andere verlofregelingen
  • Adviezen SER over WKR en hybride werken – kabinetsreactie
  • Verbod op nevenwerkzaamheden mag vanaf 1 augustus 2022 niet meer
  • Is studiekostenbeding nog mogelijk vanaf 1 augustus 2022?

NIRPA

Opleidingen

30
jun
HBO Bachelor Rechten specialisatie Arbeids- en sociaal recht
Markus Verbeek Praehep
04
jul
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
Salaris Vanmorgen
01
sep
HR voor Salarisadministrateurs
Markus Verbeek Praehep
12
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
Salaris Vanmorgen
15
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
Salaris Vanmorgen
19
sep
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
19
sep
Werkkostenregeling PE
Markus Verbeek Praehep
19
sep
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
19
sep
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
22
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
Salaris Vanmorgen
22
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
Salaris Vanmorgen
28
sep
Online cursus Werkkostenregeling
Salaris Vanmorgen
04
okt
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 januari 2023
Salaris Vanmorgen
04
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Salaris Vanmorgen
06
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
Salaris Vanmorgen
13
okt
Online cursus loonheffingen en hybride werken
Salaris Vanmorgen
01
nov
Cursus Werkkostenregeling
Salaris Vanmorgen
07
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
Salaris Vanmorgen
08
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
Salaris Vanmorgen
10
nov
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
Salaris Vanmorgen
10
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
Salaris Vanmorgen
06
dec
Online cursus Update Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
Salaris Vanmorgen
07
dec
Compensation & Benefits Consultant (CBC®)
Markus Verbeek Praehep

Vacatures

Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Salarisadministrateur – Wensink Zwolle
Strictly People
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Salarisadministrateur- Gorinchem
acconavm
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Junior salarisadministrateur
acconavm
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur bij de Caesar Groep
Caesar Groep
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Payroll Specialist – Netcompany Delft
Strictly People
Medior / Senior salarisadministrateur Software Gemak – Utrecht
a/s Works
International Payroll Specialist – Ultimaker (Remote)
Strictly People (Ultimaker)
Senior salarisadministrateur, Gorinchem
acconavm
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Loonadviseur
Scab
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Payroll Specialist – Philips Domestic Appliances Amsterdam
Strictly People | Philips Domestic Appliances Amsterdam
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Senior Salarisadministrateur – Veenendaal
acconavm
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Corporate International Payroll Controller – B&S Dordrecht
Strictly People B&S
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Payroll Professional
CROP
Payroll Specialist – Q8 Den Haag
Strictly People - Q8

Vriend van Salaris Vanmorgen

Moore mth
abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV