• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Hybride werken: stand van zaken thuiswerken en werken op locatie

Hybride werken: stand van zaken thuiswerken en werken op locatie

Nieuws

Minister Van Gennip van Sociale Zaken informeert de Tweede Kamer over de stand van zaken met betrekking tot hybride werken.

21 maart 2022 door Salaris Vanmorgen

Na twee jaar van veelvuldig thuiswerken in het kader van de pandemiebestrijding, willen veel werkgevers en werkenden ook in de toekomst inzetten op hybride werken. De positieve ervaringen van die afgelopen twee jaar willen werkenden en werkgevers graag behouden. De minister wil de komende jaren stimuleren dat deze verandering in de manier waarop we het werk organiseren (combinatie van thuis en op locatie werken) structureel vorm krijgt.

Het thuiswerkadvies van het kabinet op epidemiologische gronden is per 15 maart 2022 vervallen en omgezet in een oproep aan werkgevers en werknemers om onderling afspraken te maken om hybride werken blijvend te stimuleren.

Structurele afspraken maken

Met het laten vervallen van het thuiswerkadvies zijn we op een kantelpunt beland: van het dringend advies tot thuiswerken om besmettingen tegen te gaan, naar hybride werken met een brede doelstelling. Deze nieuwe situatie geeft werkgevers en werknemers de mogelijkheid om structurele afspraken te maken over de vormgeving van het hybride werken op een wijze die bijdraagt aan het welzijn van medewerkers, aan het organisatiebelang en aan maatschappelijke doelen.

Onderzoeken laten zien dat hybride werken aansluit op de wens van veel werkenden om structureel enkele dagen in de week te blijven thuiswerken en het hybride werken past in een moderne cultuur, waarbij we van een aanwezigheidscultuur gaan naar output gericht werken en vertrouwen. Werkenden en werkgevers hebben ervaren welke voordelen thuiswerken oplevert en dat het kán.

Het is nu hét moment voor werkgevers en werknemers om structureel vorm te gaan geven aan de combinatie van thuiswerken en werken op locatie, ofwel het hybride werken als pijler van nieuwe vormen van (samen)werken. En bij het maken van afspraken daarover oog te hebben voor het algemeen belang, zoals het voorkomen van piekbelasting in het openbaar vervoer en op de weg, het
rekening houden met de behoeften van werkenden met een kwetsbare gezondheid en hun naasten.

Veel werkgevers en werknemers denken al langer na over een passende verdeling tussen werk op locatie en thuis en nemen de verantwoordelijkheid om hier duurzame afspraken over te maken. Zo hebben steeds meer werkgevers zoals ProRail, Philips en de Volksbank in hun cao hierover afspraken gemaakt.

Agenda voor de toekomst van hybride werken

Het kabinet heeft in het coalitieakkoord over thuiswerken afgesproken met het bedrijfsleven en overheden afspraken te maken over het stimuleren van thuiswerken. Om deze nieuwe visie op de inrichting van het werk verder te ondersteunen, werkt het kabinet aan een ‘Agenda voor de toekomst van hybride werken’.

Doel van deze agenda is om het mogelijk te maken dat werkgevers en werknemers hybride werken op dusdanige wijze vormgeven dat de ervaren voordelen van het thuiswerken behouden blijven en de nadelen worden weggenomen. De input voor de Agenda voor de toekomst komt onder meer uit het SER advies over de toekomst van hybride werken, de pilots waarmee geëxperimenteerd wordt met thuiswerken en op locatie werken en monitors zoals Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden. Het kabinet streeft ernaar om voor de zomer met de Agenda voor de toekomst van hybride werken te komen.

SER-advies toekomst hybride werken

Om werkgevers en werknemers te ondersteunen bij het vinden van een goede balans op het gebied van hybride werken is de SER om een breed advies gevraagd.

De verwachting is dat de SER op korte termijn met zijn advies komt. Het advies van de SER vormt een van de bouwstenen voor de Agenda voor de toekomst van hybride werken van het kabinet.

Hybride werken: tips & tools

In 2021 heeft SZW €5 miljoen beschikbaar gekregen om vitaal thuiswerken te bevorderen.

Om nog betere inzage te krijgen in wat werkenden en leidinggevenden nodig hebben om thuis te kunnen werken, is aan TNO gevraagd om een toolkit met praktische instrumenten te vullen die thuiswerken. Werkenden en leidinggevenden krijgen zo meer praktische instrumenten in handen om zowel thuis te werken en als straks hybride werken op te pakken. De uitrol van de tools zal komend half jaar plaatsvinden. De tools worden op hoewerktnederland.nl beschikbaar gesteld voor werkgevers en werknemers.

Voor tips over hybride werken voor werkenden en werkgevers, kijk je op de pagina hybride werken van hoewerktnederland.nl.

Vier fiscale regelingen voor thuiswerken

Voor werkgevers die thuiswerkende werknemers tegemoetkomen in kosten voor thuiswerken zijn er momenteel vier fiscale regelingen waarmee die kosten vrij van loonheffingen kunnen worden vergoed. Hierdoor kunnen thuiswerkgerelateerde kosten, zoals een bureaustoel, een laptop of een tegemoetkoming voor extra elektriciteits- en waterverbruik thuis vrijgesteld worden vergoed:

  1. Arbovoorzieningen die direct samenhangen met de arbo-verplichtingen van de werkgever zijn onder voorwaarden vrijgesteld, zoals een ergonomische bureaustoel, een beeldschermbril of een voetenbankje bij beeldschermwerk.
  2. Daarnaast zijn computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur ook onder voorwaarden vrijgesteld. Een van de voorwaarden is dat deze voorzieningen noodzakelijk zijn om de dienstbetrekking goed uit te kunnen voeren.
  3. Per 1 januari 2022 is er een nieuwe gerichte vrijstelling geïntroduceerd waarmee werkgevers bepaalde thuiswerkkosten onbelast kunnen vergoeden. De vrijstelling bedraagt voor dit jaar € 2 per thuisgewerkte dag en is gebaseerd op onderzoek verricht door het Nibud.
  4. Tot slot bestaat er een algemene vrijstelling – de vrije ruimte – waarvan de hoogte afhankelijk is van de totale loonsom van de werkgever. De werkgever kan de vrije ruimte  ook gebruiken om naast de voornoemde vrijstellingen andere thuiswerkgerelateerde kosten te vergoeden.

Future of Work

De stap naar hybride werken vormt een pijler in een toekomstgerichte invulling van het werk (Future of Work). De kennis, maatregelen en ervaringen uit de praktijk en het SER-advies dat op korte termijn gereed zal zijn, zullen bijdragen aan een goede vormgeving van hybride werken door werkgevers, werknemers en overheid.

Samen met alle betrokken partijen blijft de minister zich inzetten voor een toekomst waarin het hybride werken een prominente plaats zal hebben en zal het kabinet met de Agenda voor de toekomst hier vorm aan geven.

Kamerbrief over stand van zaken hybride werken

Categorie: Nieuws Tags: hybride werken, thuiswerk

Tags: hybride werken, thuiswerk

Gerelateerde artikelen

19 september 2023

Hybride werken – deels thuiswerken maakt werknemer gelukkiger

14 september 2023

Stagevergoeding en thuiswerkvergoeding: mag dat?

13 september 2023

Wet werken waar je wilt – aanpassing arbeidsplaats bijna een feit

21 augustus 2023

Woon-werkverkeer ook bij veel thuiswerken privégebruik voor btw

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Checklist: Wet verbetering poortwachter
Technologische ontwikkelingen binnen de salarisadministratie
Veelvoorkomende frustraties in HR-vak en de oplossing in de software
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Valk Service Center structureert HR-administratie met Exact Online HR
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Terug naar het tijdperk van de VAR?
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • Forse stijging wettelijk minimumloon vanaf 2024: 30% bij 40-urige werkweek 5k weergaven
  • Koopkrachtwijzigingen in 2024 – berekeningen Nibud 2.2k weergaven
  • Belastingplan 2024: overzicht belangrijkste maatregelen 2.1k weergaven
  • Netto maandsalaris werknemer met modaal inkomen stijgt zo’n 2,5 procent per 2024 2.1k weergaven
  • Minimumuurloon per 1 januari 2024: hoe zit het precies? 1.5k weergaven

NIRPA

Opleidingen

26
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
26
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
27
sep
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
sep
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
29
sep
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
02
okt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
03
okt
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
04
okt
Online cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
04
okt
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
05
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
06
okt
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
09
okt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
10
okt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
okt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
12
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
12
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
12
okt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
16
okt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
18
okt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
okt
Update Arbeidsrecht voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
24
okt
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
okt
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
30
okt
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
nov
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
06
nov
Kennismarathon Arbeidsrecht
Fiscount
06
nov
Kennismarathon Loonheffingen
Fiscount
07
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
13
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
13
nov
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
14
nov
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
20
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
27
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Salarisadministrateur Veenendaal
Flynth
Medior Salarisspecialist
Infacto
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Adviseur Werkgeversadvies
Vvaa
Senior Salarisspecialist
Infacto
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur (detachering) – Strictly People
Strictly People
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
Vvaa
Salarisadministrateur – Gorinchem
Flynth
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
Vvvaa
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Salarisadministrateur
Flynth
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Senior Salarisadministrateur – House Of Talents. Utrecht
Strictly People
Salarisadministrateur
Ruigrok
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Salarisadministrateur voor Zorgprofessionals
VvAA
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Salarisadministrateur
Waterschap de Dommel
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV