Staatssecretaris Van Rij biedt de Tweede Kamer het rapport Stand van de uitvoering Belastingdienst 2021 aan.
In reactie op het rapport ‘Ongekend onrecht’ is de Belastingdienst afgelopen jaar, naar voorbeeld van SVB en UWV, gestart met het opzetten van een ‘Stand van de uitvoering’.
Met de Stand deelt de Belastingdienst “ongefilterd en overzichtelijk signalen met het kabinet”. Door middel van deze brief deelt het kabinet deze vervolgens met het parlement. Het kabinet ziet dit overzicht als een belangrijk middel om knelpunten en problemen bespreekbaar te maken en gezamenlijk te werken aan verbetering van beleid en uitvoering in het belang van burgers, bedrijven en de organisatie.
Deze Stand bevat naast wetgevingssignalen, veelal signalen die betrekking hebben op de dienstverlening en de uitvoering van de Belastingdienst.
Te weinig geluisterd naar interne en externe signalen
In de brief ‘Op weg naar de beste Belastingdienst voor Nederland’ gaf de voorganger van Van Rij aan dat er in het verleden te weinig is geluisterd naar externe en interne signalen. Signalen die er waren zijn niet altijd of niet tijdig gedeeld met beleid en politiek. Het niet goed oppakken van deze signalen kan de relatie tussen de burger en overheid schaden en heeft een negatieve invloed op het vertrouwen van de burgers in de overheid. De opvolging van deze signalen is al gestart en een deel komt ook terug in het Jaarplan.
De Belastingdienst is daarnaast gestart met het verder verbeteren van de relatie tussen burger en overheid. Deze beweging, ook beschreven in het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’, zal de staatssecretaris met veel aandacht voortzetten.
Betrouwbaar, dienstbaar, dichtbij en rechtvaardig
Van Rij wil gaan werken aan een Belastingdienst die betrouwbaar, dienstbaar, dichtbij en rechtvaardig is. Het is daarom van groot belang dat de Belastingdienst voorspelbaar is en zowel de politiek als de samenleving niet op een negatieve manier verrast. De Belastingdienst moet daarom weten wat er speelt bij burgers, bedrijven en medewerkers en wat het effect van belastingregels en uitvoeringsbeleid is.
De Belastingdienst moet proactief handelen op toekomstige ontwikkelingen en moet een organisatie zijn met voelsprieten in de samenleving.
Met de eerste Stand is een belangrijke stap gezet naar een Belastingdienst die beter systematisch (interne) signalen verzamelt, zoekt naar verbetering en het vertrouwen terugkrijgt van de maatschappij.
Vier rode draden
Er zijn in de Stand vier rode draden te herkennen, namelijk:
- de kwaliteit van communicatie met de burger, die invloed heeft op de begrijpelijkheid van brieven en de duidelijkheid van het beleid;
- achterstallig onderhoud van ICT, de voorzieningen waar burgers en bedrijven gebruik van maken en waar medewerkers zelf mee werken; en
- complexe wet- en regelgeving, die burgers en bedrijven moeilijk kunnen begrijpen, maar ook regels en tarieven die vaak veranderen, veel nieuwe regelgeving, of onduidelijkheid over de mate van discretionaire ruimte die geboden wordt.
- een dalend vertrouwen is in de Belastingdienst.
De Stand zal jaarlijks verschijnen en wordt als product geëvalueerd en verder ontwikkeld.