• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Hoge Raad: werkgever mag sectorindeling met terugwerkende kracht wijzigen

Hoge Raad: werkgever mag sectorindeling met terugwerkende kracht wijzigen

Nieuws

Zijn wijzigingen in de sectorindeling voor de werknemersverzekeringen op verzoek van de werkgever met terugwerkende kracht mogelijk? De Hoge Raad doet uitspraak.

28 september 2021 door Salaris Vanmorgen

De werkgever is met ingang van 1 januari 2006 voor de toepassing van de Wet financiering sociale zekerheid (Wfsv) ingedeeld in sector 41 (Groothandel I). Op 29 augustus 2018 heeft de werkgever verzocht om wijziging van de sectorindeling met ingang van 1 januari 2013 naar sector 10 (Metaalindustrie). Bij beschikking van 1 juni 2019 heeft de inspecteur de werkgever in die sector ingedeeld met ingang van 1 september 2018.

De Belastingdienst hanteerde tot 29 juni 2018 het beleid dat een wijziging van sectorindeling op verzoek van een werkgever kon geschieden met maximaal 5 jaar terugwerkende kracht. Dat beleid was vastgelegd in een stuk gedateerd 11 januari 2012 dat is gepubliceerd na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.

Terugwerkende kracht niet meer mogelijk

In een brief van 29 juni 2018 heeft de minister van Sociale Zaken, mede namens de staatssecretaris van Financiën, bekendgemaakt dat wijzigingen in de indeling op verzoek van de werkgever met terugwerkende kracht niet meer mogelijk zijn.

Terugwerkend t/m 29 juni 2018, 17.00 uur

Bij artikel III, letter K, van de Wet arbeidsmarkt in balans is dat vastgelegd in artikel 97, lid 2, Wfsv. Volgens artikel XVI van de Wfsv treedt genoemd artikel III, letter K, in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst en werkt dat artikel terug tot en met 29 juni 2018, 17.00 uur.

Wat oordeelde het Hof?

Voor het Hof was in geschil of de indeling in sector 10 moet plaatsvinden met ingang van 1 januari 2013, wat voor de werkgever zou leiden tot een premieteruggaaf van € 332.287. Het geschil spitste zich toe op de vragen of de invoering van artikel 97, lid 2, Wfsv, met terugwerkende kracht tot 29 juni 2018 bij de Wet arbeidsmarkt in balans, voor de werkgever leidde tot een schending van het eigendomsrecht van artikel 1, Eerste Protocol (EP) bij het EVRM, en of de brief van 11 januari 2012 niet-gepubliceerd begunstigend beleid bevatte dat door gebrek aan een redelijke overgangsregeling onterecht is ingetrokken.

Risico: te grote belasting op capaciteit Belastingdienst

Het Hof heeft geoordeeld dat het beroep van de werkgever op schending van artikel 1 EP neerkomt op de vraag of bij de wijziging van artikel 97, lid 2, Wfsv de ‘fair balance’ in acht is genomen. Die vraag heeft het Hof bevestigend beantwoord. Het heeft uit de parlementaire geschiedenis van de wijziging van artikel 97, lid 2, Wfsv afgeleid dat aan die wijziging terugwerkende kracht was verleend vanwege de verwachting dat veel werkgevers gebruik zouden willen maken van de mogelijkheid tot wijziging van de sectorindeling met terugwerkende kracht en het daaruit voortvloeiende risico dat door de hoeveelheid aan verzoeken een te grote belasting op de capaciteit van de Belastingdienst zou worden gelegd. Van dit uitgangspunt kan volgens het Hof niet worden gezegd dat het elke redelijke grond ontbeert.

Niet in strijd met EP

Het Hof heeft vervolgens geconcludeerd dat de terugwerkende kracht van de inwerkingtreding van artikel 97, lid 2, Wfsv niet in strijd komt met artikel 1 EP. Gezien de processtukken wist of had de werkgever kunnen weten dat de sectorindeling onjuist was en had zij tijdig een verzoek tot wijziging van de sectorindeling met terugwerkende kracht naar 1 januari 2013 kunnen indienen. De nadelige gevolgen die zijn ontstaan door het wachten met het indienen van het verzoek tot wijziging van de sectorindeling dienen voor haar rekening en risico te komen, aldus het Hof.

Wat oordeelt de Hoge Raad?

Het eerste middel bestrijdt het oordeel van het Hof dat er voor de wijziging van artikel 97, lid 2, Wfsv met terugwerkende kracht tot voor het moment van aankondiging, ‘specific and compelling reasons’ zijn, zoals op grond van artikel 1 EP is vereist.

Bij de beoordeling van dit middel wordt het volgende vooropgesteld.

Sectoraansluiting op grond van werkzaamheden

Op grond van artikel 96 Wfsv is een werkgever van rechtswege aangesloten bij de op grond van artikel 95 Wfsv vastgestelde sector waartoe de werkzaamheden behoren die hij als werkgever doet verrichten. Welke sector dat is en vanaf welke datum de werkgever bij die sector is aangesloten, deelt de inspecteur hem bij voor bezwaar vatbare beschikking mee (artikel 97, lid 2, Wfsv).

De indelingsbeschikking waarbij de inspecteur vastlegt bij welke sector een werkgever is aangesloten vormt dus de formalisering van de uit de wet en de feiten volgende (materiële) sectoraansluiting. Het uitgangspunt van artikel 96 Wfsv dat de sectoraansluiting van rechtswege plaatsvindt, brengt mee dat de inspecteur een onjuiste sectorindeling in beginsel moet herstellen door afgifte van een nieuwe indelingsbeschikking.

Met terugwerkende kracht ingevoerd

De in weergegeven wijziging van artikel 97, lid 2, Wfsv voorziet er in dat de ingangsdatum van een herstelbeschikking niet (langer) kan zijn gelegen op een voor de datum van het door een werkgever gedane verzoek, en dat die wetswijziging verder met terugwerkende kracht is ingevoerd. Dat betekent dat volgens die wetswijziging vanaf 29 juni 2018, 17.00 uur, niet langer met terugwerkende kracht correctie op verzoek van de werkgever kan plaatsvinden.

Teruggaaf premies vóór 1 september 2018

In dit geval had de Inspecteur de werkgever ingedeeld in sector 41 en verrichtte zij vanaf enig moment werkzaamheden die aansluiting bij sector 10 rechtvaardigden. Indeling in die sector met een eerdere ingangsdatum dan 1 september 2018 zou hebben geleid tot een teruggaaf van premies. De werkgever had een uit de wet voortvloeiende aanspraak had op terugbetaling van die teveel betaalde premies en daarmee de gerechtvaardigde verwachting dat in het verleden teveel betaalde premies zouden worden terugbetaald. Uit de rechtspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM), aangehaald in de de conclusie van de Advocaat-Generaal volgt dat die gerechtvaardigde verwachting een bezitting is als bedoeld in artikel 1 EP.

Inbreuk op gerechtvaardigde verwachtingen

Het enkele feit dat aan de werkgever door de wijziging van artikel 97, lid 2, Wfsv met terugwerkende kracht tot 29 juni 2018 die bezitting is ontnomen, rechtvaardigt niet de gevolgtrekking dat die wijziging een zodanige inbreuk maakt op gerechtvaardigde verwachtingen van de werkgever dat deze in strijd is met artikel 1 EP. Van een inbreuk op artikel 1 EP kan alleen sprake zijn ingeval specifieke en dwingende redenen voor het aantasten van de (op zichzelf beschouwd) gerechtvaardigde verwachtingen ontbreken, zodat de terugwerkende kracht van de wijziging niet voldoet aan het vereiste van een ‘fair balance’ in de zin van de hiervoor genoemde rechtspraak van het EHRM.

Foutieve indelingen herstellen

Het systeem van de Wfsv houdt in dat de sectoraansluiting van rechtswege plaatsvindt. Dit brengt mee dat de inspecteur, aan wie de sectorindeling is opgedragen, gehouden is foutieve sectorindelingen zoveel mogelijk te herstellen en de gevolgen van dergelijke fouten zoveel mogelijk ongedaan te maken.

Geen specifieke en dwingende reden

Aangezien de inspecteur daartoe gehouden is kan, anders dan het Hof heeft geoordeeld, de in de parlementaire geschiedenis genoemde verwachting dat de voorgenomen wijziging van artikel 97, lid 2, Wfsv met ingang van 29 juni 2018 veel werkgevers ertoe zou kunnen brengen alsnog gebruik te maken van de tot dan toe bestaande mogelijkheid wijziging van de sectorindeling met terugwerkende kracht te verzoeken, niet worden aangemerkt als een specifieke en dwingende reden die de aantasting van het eigendomsrecht kan rechtvaardigen. Dat wordt niet anders door de omstandigheid dat de werkgever op de hoogte kon zijn van de onjuiste sectorindeling en op een eerder moment om wijziging van de sectorindeling had kunnen verzoeken. Het middel slaagt.

Hetgeen hiervoor is overwogen, brengt mee dat de uitspraak van het Hof niet in stand kan blijven. Het tweede middel behoeft geen behandeling. Verwijzing moet volgen om opnieuw te laten beoordelen of de werkgever recht heeft op indeling in sector 10 met ingang van 1 januari 2013 of een latere datum.

Proceskosten

De staatssecretaris wordt veroordeeld in de kosten van het geding in cassatie. Het verwijzingshof zal beoordelen of aan de werkgever voor de kosten van het geding voor het Hof een vergoeding moet worden toegekend.

Beslissing

De Hoge Raad:

  • verklaart het beroep in cassatie gegrond;
  • vernietigt de uitspraak van het Hof;
  • verwijst het geding naar Hof Arnhem-Leeuwarden ter verdere behandeling en beslissing van de zaak met inachtneming van dit arrest;
  • draagt de staatssecretaris van Financiën op aan de werkgever te vergoeden het griffierecht dat de werkgever voor de behandeling van het beroep in cassatie heeft betaald van € 532; en
  • veroordeelt de staatssecretaris van Financiën in de kosten van de werkgever voor het geding in cassatie, vastgesteld op € 2.524,50 voor beroepsmatig verleende rechtsbijstand.

Uitspraak Hoge Raad, 24 september 2021, ECLI:NL:HR:2021:1239

 

Categorie: Nieuws Tags: Belastingdienst, sectoraansluiting, Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv)

Tags: Belastingdienst, sectoraansluiting, Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv)

Gerelateerde artikelen

30 januari 2023

Antwoord op vragen over eHerkenning – publiek inlogmiddel ontwikkeld

23 januari 2023

Gegevens uitbetaalde bedragen aan derden voor 1 februari aanleveren

19 januari 2023

Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens aangifte LH 1e halfjaar 2023

16 januari 2023

Dga: aangifte loonheffingen doen voor begin aangiftetijdvak

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Wat verandert er op jouw loonstrook in 2023?
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Werknemer met modaal inkomen krijgt in 2023 netto 91 euro meer

NIRPA

Opleidingen

30
jan
Excel-training voor Financiële Professionals
Markus Verbeek Praehep
02
feb
Grensoverschrijdend Werken (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
06
feb
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
08
feb
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Payroll Professional
CROP
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
(senior) Loonadviseur
Scab
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Salarisspecialist
Infacto
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
HR adviseur (extern)
Scab
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Medior Salarisspecialist
Infacto
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Salarisadministrateur
Flynth
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
(senior) Loonadministrateur
Scab
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Salarisadministrateur
Ruigrok
Salarisadministrateur
Flynth
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV