Wat is de reden waarom het bedrijfstakpensioenfonds deze pensioenpremies vordert. Is sprake van een aansluitingskwestie of bijvoorbeeld van betalingsachterstand/betalingsonmacht?
Aansluitingskwestie
Als het gaat om een aansluitingskwestie, heeft het pensioenfonds geconstateerd dat de ondernemer (terecht of onterecht) niet is aangesloten bij het betreffende pensioenfonds. In die situatie is het zaak voor de ondernemer om aan te tonen dat hij wel of niet onder de werkingssfeer van het pensioenfonds valt.
Overigens is het zo dat het aan de ondernemer is om zich bij de aanvang van zijn ondernemingsactiviteiten of bij de wijziging daarvan te vergewissen of er voor zijn onderneming een verplicht pensioenfonds bestaat. Uiteraard zal hij dan graag willen steunen op de kennis van zijn accountant/adviseur. Dus signaleer en meld tijdig.
Bij een aansluitingskwestie moet worden beoordeeld of de activiteiten van de onderneming passen bij de verplichtstellingsbeschikking van het betreffende pensioenfonds. Is dat inderdaad aan de orde dan zal vervolgens moeten worden beoordeeld of de onderneming aan het ‘in hoofdzaak criterium’ voldoet. Bij de beantwoording van deze vragen speelt de accountant/adviseur een rol.
In eerste instantie de rol van het aanleveren van de relevante omzetcijfers of het aantal werknemers dat aan de onderneming is verbonden. In tweede aanleg, al dan niet in samenspraak met de pensioenadviseur/pensioenjurist als gesprekspartner namens de ondernemer van het pensioenfonds.
Als het gaat om een onderneming die ten onrechte niet aangesloten is bij het pensioenfonds, zal het pensioenfonds vaak een aansluiting eisen met terugwerkende kracht. Dit betekent dat de ondernemer een nota krijgt van het pensioenfonds voor de premies van de achterliggende jaren. Dan gaat het om forse bedragen. Bijvoorbeeld bij een terugwerkende kracht van vijf jaar bedraagt de achterstallige pensioenpremie grofweg eenmaal de totale jaarloonsom van de onderneming. Dat is toch een behoorlijk financieel belang.
Betalingsonmacht
Is sprake van betalingsonmacht met betrekking tot de pensioenpremies, dan moet de ondernemer daar binnen een wettelijk voorgeschreven termijn melding van doen aan het pensioenfonds. Die melding moet gebeuren via hetzelfde formulier als waarop aan de Belastingdienst melding wordt gedaan van betalingsonmacht ten aanzien van loonheffing en premies. Bij de melding van betalingsonmacht moet de ondernemer ook de redenen van betalingsonmacht vermelden en die redenen cijfermatig onderbouwen.
Uiteraard is het bij dit soort kwesties zo dat voorkomen beter is dan genezen. En daarom is het van belang dat de accountant/adviseur in deze zijn voelhoorns uit heeft staan en tijdig signaleert of er problemen te verwachten zijn. Veel leed is te voorkomen als de onderneming vanaf aanvang bij het juiste pensioenfonds wordt ingedeeld en als meteen de juiste CAO en sectorindeling worden toegepast. Datzelfde geldt ook bij een wijziging van activiteiten.
Het volledige artikel, geschreven door Edwald de Voogd van der Straten CPL, is eerder gepubliceerd op Pensioen Vanmorgen.
Met Pensioen Vanmorgen onderbouw je jouw pensioenkennis. Je volgt relevante ontwikkelingen en krijgt nieuwe inzichten door zowel korte als beschouwelijke artikelen.
Abonneer je op Pensioen Vanmorgen en ontvang alle ins en outs over pensioenen voor een goed onderbouwd pensioenadvies.