• Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Event
  • Kennisdocs
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Salaris Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Event
  • Kennisdocs
Home » Wat gaat de Inspectie SZW in 2021 doen? – coronacrisis van invloed

Wat gaat de Inspectie SZW in 2021 doen? – coronacrisis van invloed

Nieuws

Staatssecretaris Van ’t Wout stuurt het Jaarplan voor het jaar 2021 van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). 

12 november 2020 door Salaris Vanmorgen

De Inspectie SZW houdt toezicht op de naleving van wetten en regels op het gebied van arbeidsomstandigheden, de arbeidsmarkt en -verhoudingen en het socialezekerheidsstelsel.

De coronacrisis heeft een ongekende impact op de samenleving en de arbeidsmarkt en beïnvloedt ook in sterke mate het werk en de werkprocessen van de Inspectie SZW. De onzekerheid rond het vervolg van de coronacrisis vraagt om flexibiliteit in de programmering voor volgend jaar.

Veel meldingen

De coronacrisis raakt de bekende problemen op alle domeinen van de Inspectie SZW: eerlijk werk, gezond en veilig werk, bestaanszekerheid. Dat blijkt ook uit het aantal meldingen en vragen die de Inspectie SZW ontving en de aard daarvan.

De Inspectie SZW ontving tot en met 25 oktober 2020 in totaal bijna 12.000 meldingen, waarvan ruim 5.400 meldingen aan corona zijn gerelateerd. Ten opzichte van dezelfde periode in 2019 heeft de Inspectie 90 procent meer meldingen ontvangen, vooral als gevolg van corona. De stijging zet vermoedelijk ook in 2021 door.

Van de coronagerelateerde meldingen gaan 3.498 meldingen over gezond en veilig werk en 409 meldingen over eerlijk werk. De andere meldingen vallen buiten de reikwijdte van het toezicht van de Inspectie SZW. De Inspectie SZW zet meldingen, waar mogelijk en nodig, door aan andere organisaties.

Bij ruim 1.300 werkgevers heeft inmiddels een interventie plaatsgevonden, hoofdzakelijk op het domein van gezond en veilig werk. In 90 procent van die gevallen heeft de werkgever (uiteindelijk) maatregelen getroffen om blootstelling aan corona te voorkomen.

Betere naleving

De inzet van de Inspectie SZW is steeds gericht op betere naleving van de normen voor gezond, veilig en eerlijk werk. Regelnaleving is primair de verantwoordelijkheid van bedrijven en organisaties. Waar nodig treedt de Inspectie SZW op.

Daarbij houdt de Inspectie SZW rekening met de motieven van deze werkgevers. Zo faciliteert de Inspectie werkgevers met zelfinspectietools en zet zij gericht communicatie in. Als sluitstuk kan de Inspectie SZW meer repressieve interventies inzetten, zoals het stilleggen van werkzaamheden of het opleggen van bestuurlijke boetes.

Aanpak ongevalsonderzoek

De Inspectie is dit najaar gestart met de gedifferentieerde aanpak van ongevalsonderzoek.

Bij deze aanpak worden, door middel van ongevalsonderzoek en het – voor een specifieke groep werkgevers – inzetten van alternatieve interventies, werkgevers gestimuleerd de veiligheid in hun bedrijf te verbeteren. Het leren van ongevallen door bedrijven staat in deze aanpak centraal.

Thuiswerken

Door de coronacrisis is het thuiswerken enorm toegenomen. De ontstane situatie biedt zowel kansen als risico’s.

Om bij te dragen aan een gezonde en veilige thuiswerkplek zet de staatssecretaris in op goede  voorlichting en de verantwoordelijkheid die de werkgever en de werknemer daarbij elk hebben. Via het Arboportaal worden diverse tips en adviezen gegeven om het verantwoord en vitaal thuiswerken te stimuleren.

De twee belangrijkste aspecten die bij thuiswerken de aandacht verdienen van de werkgever én werknemer zijn de juiste (ergonomische) inrichting van de werkplek en de psychosociale arbeidsbelasting. Voor beide aspecten gelden voor de werkgever plichten vanuit de Arbeidsomstandighedenregelgeving.

Inspectie en corona

De coronacrisis is van invloed geweest op de werkwijze van de Inspectie SZW en op haar rol als werkgever. Zo heeft de Inspectie SZW in 2020 een korte periode alleen in zwaarwegende gevallen (ongevallen en arbeidsuitbuiting, waaronder intakegesprekken met mogelijke slachtoffers) fysieke
inspecties of recherchewerk uitgevoerd. Tegelijk is toen gebleken dat inspectiewerk vitaal is en dat als er gewerkt wordt in bedrijven, fabrieken en op bedrijventerreinen, het toezicht een belangrijke rol vervult.

Ook zijn in versneld tempo eigen risico-inventarisaties en –evaluaties tot stand gebracht, zowel voor inspectiewerk op locatie als voor het werken op kantoor door de medewerkers van de Inspectie SZW.
De invloed van de aanpassingen in verband met corona op de (meerjarige) doelstellingen en de beoogde effecten zal in de loop van 2021 duidelijker worden.

Jaarplan 2021 van Inspectie SZW

 

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), coronavirus, inspectie SZW

Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), coronavirus, inspectie SZW

Gerelateerde artikelen

5 maart 2021

Besluit noodmaatregelen coronacrisis gewijzigd – versie maart 2021

5 maart 2021

Verkenning mogelijkheden coronaverlof – opties niet haalbaar

5 maart 2021

Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E): hoe zit het precies?

3 maart 2021

Loonaangifte per jaar? – onterechte betaalverzuimboete

Hoofdsponsor

Transitievergoeding: van regels tot praktische rekenvoorbeelden
Einde vaste reiskostenvergoeding, registreer in Nmbrs® kantoordagen
Welke HR-diensten levert jouw accountants- of administratiekantoor? – Onderzoek
Verkiezingen voor de salarisadministrateur: kies maar!
Wet flexibel werken – absoluut recht op thuiswerken na wetswijziging?
Toch eerder stoppen met werken?
Clubhouse voor salarisadministrateurs: doe mee!
Quoratio Groep
Sazas

Partners

Transitievergoeding: van regels tot praktische rekenvoorbeelden
Einde vaste reiskostenvergoeding, registreer in Nmbrs® kantoordagen
Welke HR-diensten levert jouw accountants- of administratiekantoor? – Onderzoek
Verkiezingen voor de salarisadministrateur: kies maar!
Wet flexibel werken – absoluut recht op thuiswerken na wetswijziging?
Toch eerder stoppen met werken?
Clubhouse voor salarisadministrateurs: doe mee!
Quoratio Groep
Sazas

Meest gelezen berichten

  • Aangifte inkomstenbelasting 2020 doen vanaf 1 maart 2021
  • Aangifte inkomstenbelasting vanaf 1 maart 2020
  • RVU-drempelvrijstelling vanaf 2021: hoe werkt dat precies?
  • Loonbelastingtabellen 2021 – witte en groene tabellen
  • Jubileumuitkering onbelast: hoe zit het precies?

Opleidingen

Vacatures

Yuki Back Office medewerker 16-24 uur per week
Van de Kamp & Van Gelder
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Senior Salarisadministrateur – FysioHolland Nieuwegein
Strictly People- FysioHolland Nieuwegein
Yuki Back Office manager – 24 uur per week
Van de Kamp & Van Gelder
Payroll Consultant – Work>flows Etten-Leur
Strictly People
Ervaren Salarisadministrateur – Van Herwijnen Kreston 32-39 uur
Van Herwijnen Kreston
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Salarisadministrateur 32-40 uur
De Hooge Waerder
Coördinator Salarisadministrateur – Workstead Renswoude
Strictly People
Senior Salarisadministrateur 32-40 uur
acconavm
Salarisadministrateur (m/v)
WEA Accountants & Adviseurs
Teamleider Werkgeversservice 32-40 uur
acconavm
Salarisadministrateur (parttime) – ONS Zwolle
Strictly People
International Payroll Specialist SUZOHAPP De Meern/Poznan/Salford
Strictly People

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Event
  • Kennisdocs

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV