• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Antwoord op vragen over aanpassingen werkkostenregeling

Antwoord op vragen over aanpassingen werkkostenregeling

Nieuws

Staatssecretaris Snel van Financiën beantwoordt vragen over de vier aanpassingen in de werkkostenregeling, zoals opgenomen in het Belastingplan 2020.

19 oktober 2019 door Salaris Vanmorgen

Salaris Vanmorgen

De staatssecretaris geeft antwoord op Kamervragen over de werkkostenregeling in de nota naar aanleiding van het verslag pakket Belastingplan 2020.

Aan welke wensen in het overleg met werkgevers zijn verder nog geuit, maar waaraan nu vanwege het budgettaire beslag niet wordt voldaan?

Het vrijstellen van feesten en partijen op externe locaties is vaak benoemd, evenals een uitbreiding van de fiscale faciliteit voor jubileumjaren, het herintroduceren van een normrente en het vrijstellen van het kerstpakket. Aan deze wensen is mede vanwege het budgettaire beslag niet tegemoetgekomen.

De vergroting van de vrije ruimte in de WKR vanaf 2020 leidt tot een jaarlijkse budgettaire derving van € 89 miljoen.

Eindheffingstarief WKR

Verder wordt gevraagd naar de budgettaire gevolgen van het verlagen van de eindheffing van de WKR van 80% naar 76,15%.

De NOB stelt voor om het gemiddelde belastingpercentage zoals dat in 2020 zal gelden als uitgangspunt te nemen voor een herijking van het tarief van de WKR.

Te laag

De hoogte van het eindheffingstarief voor de WKR is op grond van diverse overwegingen vastgesteld. Daarbij is onder meer gekeken naar de gemiddelde marginale druk. Van een directe koppeling tussen het gemiddelde belastingpercentage en het eindheffingstarief is geen sprake. Bij een marginaal tarief van 49,5% bedraagt het gebruteerde tarief circa 98%. In dat licht bezien is het eindheffingstarief van 80% nog steeds laag.

Uitgaande van het bedrag aan eindheffing dat in 2017 in het kader van de WKR is voldaan (circa € 180 miljoen) zou het verlagen van het tarief van 80% naar 76,15% circa € 9 miljoen per jaar kosten.

1 Vergroting vrije ruimte

De voorgestelde vergroting van de vrije ruimte van 1,2% naar 1,7% komt tegemoet aan de signalen in de (mkb-)praktijk en dragen hierdoor bij aan het verlagen van de lasten op arbeid.

Met name mkb-werkgevers ervaren de huidige vrije ruimte als knellend. Dat hangt samen met lage lonen en het in dienst hebben van veel parttimers.

Mkb-werkgevers geven aan dat zij er vaker voor kiezen om activiteiten niet te organiseren of vergoedingen en verstrekkingen niet te geven als de vrije ruimte ontoereikend is.

Waarop is het bedrag van € 400.000 is gebaseerd? Is dit op basis van budgettaire mogelijkheden of zit er een ondernemerstechnische ratio achter?  Waarom is niet voor een hoger bedrag gekozen?

Het bedrag is inderdaad gebaseerd op de budgettaire ruimte. Bij het voorgestelde percentage van 1,7% zou een hoger bedrag dan € 400.000 meer geld kosten.

Door de voorgestelde vormgeving is de verruiming voor het mkb relatief het grootst. Deze vormgeving had ook de voorkeur van vertegenwoordigers van het mkb.

Vooral voor het mkb zal hierdoor meer ruimte ontstaan voor vergoedingen en verstrekkingen.

Wat levert de maatregel gemiddeld per mkb-werkgever op en met welk bedrag kan de vrije ruimte per werkgever worden verhoogd?

De vrije ruimte wordt door de maatregel gemiddeld met circa € 500 per werkgever verhoogd. De vrije ruimte kan per werkgever maximaal met € 2000 toenemen, namelijk met 0,5% van € 400.000.

Gedragseffecten?

Het is op voorhand niet duidelijk wat de gedragseffecten van werkgevers zullen zijn naar aanleiding van de verruiming van de vrije ruimte.

Voor de budgettaire raming is op basis van de evaluatie van de WKR uit 2018 aangenomen dat – afhankelijk van de bedrijfsgrootte – 50 tot 65% van de werkgevers de arbeidsvoorwaarden zal aanpassen om de vrije ruimte optimaal te benutten. Dit zou betekenen dat circa € 170 miljoen aan extra vrije ruimte benut zal worden, oftewel circa € 500 per bedrijf.

Dat bedrag zal gedeeltelijk worden benut om belast loon onder te brengen in de vrije ruimte. Qua loonbestanddelen valt daarbij bijvoorbeeld te denken aan sportabonnementen en fietsen (inclusief bijtelling voor een fiets van de zaak).

2 Vrijstellen vergoedingen voor VOG

Werkgevers hebben te maken met diverse verplichtingen die worden opgelegd door de overheid om de kwaliteit en veiligheid op de werkvloer te waarborgen, zoals verplichte certificering of opleidingseisen aan medewerkers, maar ook screening. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om aan al deze eisen te voldoen. De VOG neemt hierbij een bijzondere plek in, omdat de werknemer deze zelf moet aanvragen en betalen vanwege de privacybeschermende aard van het instrument.

Het kabinet ziet geen aanleiding om de bekostiging van een wettelijk verplichte VOG anders te behandelen dan deze andere vereisten bijvoorbeeld door subsidie te verlenen of dergelijke aanvragen vrij te stellen van leges.

Onbegrip

Uit het overleg met de werkgevers is gebleken dat zij op dit moment de kosten voor een VOG ten laste van de vrije ruimte brengen, als ze deze kosten aan hun werknemers vergoeden. Aangezien een VOG vaak wettelijk verplicht is en niet tot een voordeel leidt voor de werknemer, leidt dit tot veel onbegrip bij werkgevers.

Gerichte vrijstelling

De voorgestelde maatregel houdt in dat de vergoeding van de werkgever aan een werknemer voor een VOG niet meer ten laste komt van de vrije ruimte. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de wens van werkgevers, die specifiek om deze vrijstelling hebben verzocht.

Voor het kunnen benutten van de gerichte vrijstelling moet de werkgever deze kosten daadwerkelijk vergoeden aan de werknemer. De verwachting is dat deze maatregel werkgevers daarom niet stimuleert onnodig een VOG te eisen van hun werknemer.

De voorgestelde gerichte vrijstelling voor VOG’s kost € 11 miljoen per jaar.

3 Verlengen uiterste moment aangifte en afdracht eindheffing

Alle werkgevers die aangifte loonbelasting doen, ruim 600.000, kunnen gebruikmaken van de mogelijkheid om de verschuldigde eindheffing in verband met het overschrijden van de vrije ruimte van een kalenderjaar later aan te geven, namelijk tegelijk met de aangifte over het tweede aangiftetijdvak van het volgende kalenderjaar. Het is niet bekend welke sectoren hiervan het meest gebruik zullen maken. De voorgestelde inwerkingtredingsdatum is 1 januari 2020. De maatregel geldt voor het eerst voor de aangifte over het kalenderjaar 2020.

4 Waarde producten uit eigen bedrijf

De maatregel ziet op werkgevers die producten uit eigen bedrijf aan werknemers verstrekken of verkopen. In bepaalde sectoren is dit meer gebruikelijk dan in andere. Bij producten uit eigen bedrijf kan worden gedacht aan sectoren met producten die voor de consument interessant zijn, zoals retail en horeca.

Waarde economisch verkeer

Voorgesteld wordt om per 1 januari 2020 de waarde van producten uit eigen bedrijf steeds te stellen op de waarde in het economische verkeer. Dit is de waarde die al het wettelijke uitgangspunt is voor de gericht vrijgestelde korting voor branche-eigen producten die de werkgever kan geven en in de praktijk vaak ook al wordt gebruikt voor de bepaling van de loonwaarde. In de praktijk zullen daarom niet veel werkgevers een verandering door deze maatregel ervaren.

Consumentenprijs

De waarde in het economische verkeer moet in het kader van deze maatregel worden uitgelegd als de consumentenprijs. Dit kan het bedrag zijn dat een werkgever op het moment dat de werknemer het product verkrijgt zelf bij consumenten in rekening brengt, maar dat kan ook het bedrag zijn dat een concurrent op dat moment aan consumenten in rekening brengt, bijvoorbeeld een genoemde prijs op een website of een aanbieding uit een reclamefolder. Allebei de bedragen, inclusief btw, zijn consumentenprijzen. De werkgever kan beide als uitgangspunt nemen voor de vaststelling van de hoogte van het loon.

Nota n.a.v. verslag pakket Belastingplan 2020


 

Hans Tabak, adviseur loonheffingen bij Fiscount, gaat op de Nationale Salarisdag op 27 november 2019 in op de werkkostenregeling en de geplande wijzigingen.

 

 

Vier wijzigingen werkkostenregeling in Belastingplan 2020

Categorie: Nieuws Tags: Accountancy, Belastingplan 2020, werkkostenregeling (WKR)

Tags: Accountancy, Belastingplan 2020, werkkostenregeling (WKR)

Gerelateerde artikelen

26 september 2023

Salarisprofessionals ontevreden over informatie over nieuwe wet- en regelgeving, zoals WKR

26 september 2023

Werkkostenregeling en concernregeling toepassen: hoe zit het?

7 september 2023

Klimaatbudget voor werknemers en de werkkostenregeling

6 september 2023

Werkkostenregeling: vrije ruimte, gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Whitepaper: pesten op het werk leidt tot verzuim
Technologische ontwikkelingen: van salarisadministrateur naar salarisadviseur
Veelvoorkomende frustraties in HR-vak en de oplossing in de software
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Valk Service Center structureert HR-administratie met Exact Online HR
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Terug naar het tijdperk van de VAR?
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • Opdrachtgever moet loon betalen en loonstroken verstrekken 2.2k weergaven
  • Betere loonstrook moet werknemers meer duidelijkheid geven 1.4k weergaven
  • Arbeidsovereenkomst niet stilzwijgend voortgezet: geen recht op loon of bonus 1.3k weergaven
  • Forse stijging wettelijk minimumloon vanaf 2024: 30% bij 40-urige werkweek 1.3k weergaven
  • Jubileumuitkering verwerken in loonadministratie: hoe zit het? 1.2k weergaven

NIRPA

Opleidingen

02
okt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
03
okt
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
04
okt
Online cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
04
okt
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
05
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
06
okt
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
09
okt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
10
okt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
okt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
12
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
12
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
12
okt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
16
okt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
18
okt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
okt
Update Arbeidsrecht voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
24
okt
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
okt
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
30
okt
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
nov
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
06
nov
Kennismarathon Arbeidsrecht
Fiscount
06
nov
Kennismarathon Loonheffingen
Fiscount
07
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
13
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
13
nov
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
14
nov
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
20
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
27
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers

Vacatures

Medior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur
Flynth
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Salarisadministrateur
Ruigrok
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Senior Salarisspecialist
Infacto
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
VvAA
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Salarisadministrateur voor Zorgprofessionals
VvAA
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur
Waterschap de Dommel
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Adviseur Werkgeversadvies
VvAA
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur – Gorinchem
Flynth
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
VvAA
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Salarisadministrateur Veenendaal
Flynth
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV