In het jaarplan van de Belastingdienst staan de belangrijkste activiteiten voor de doelgroepen particulieren, toeslaggerechtigden, MKB-ondernemers en grote ondernemingen.
Ook is er aandacht voor een aantal specifieke en actuele onderwerpen, zoals schulden, digitale economie en Brexit.
Tot slot bevat het jaarplan de activiteiten voor de veranderopgave ‘Beheerst vernieuwen’, te weten: personeel, ICT, sturing en beheersing en cultuur.
De Belastingdienst verwacht in 2020 aan loon- en inkomensheffingen € 155.400 (x 1 miljoen) binnen te krijgen.
Fouten voorkomen
Ook in 2020 werkt de Belastingdienst eraan om fouten door burgers en bedrijven zo vroeg mogelijk in het proces te voorkomen.
De Belastingdienst maakt al enige jaren een beweging van het achteraf controleren van individuele aangiften en aanvragen, naar een aanpak waarin het maken van fouten zoveel mogelijk wordt voorkomen. Onderdeel van deze aanpak is het leveren van maatwerk.
Nieuwe wetgeving
Bedrijven worden in 2020 geconfronteerd met de gevolgen van de invoering van nieuwe wetgeving. Voor MKB-ondernemingen gaat het vooral om het BTW-ID- nummer, de Kleine-Ondernemersregeling en de premiedifferentiatie voor de WW-premies.
Implementatie van nieuwe wetgeving ondersteunt de Belastingdienst met informatie via de verschillende kanalen; daarnaast maakt de fiscus gebruik van gerichte communicatie, zoals fora voor fiscaal dienstverleners en salarisadministrateurs en daarnaast intermediairdagen.
Schulden
Als burgers schulden hebben, maken belastingschulden of terugbetalingen van ten onrechte ontvangen toeslagen vaak onderdeel uit van hun totale schuld. De Belastingdienst probeert te voorkomen dat door onze werkwijze schulden ontstaan bij burgers en bedrijven. Zo zijn de verbeteracties in de kinderopvangtoeslag er op gericht te voorkomen dat burgers achteraf grote bedragen moeten terugbetalen.
De Belastingdienst start een pilot op het klantportaal Geldzaken: daar laten we het vorderingenoverzicht zien, zodat burgers sneller en gemakkelijker een actueel overzicht hebben van hun schulden bij de Belastingdienst.
Om te voorkomen dat burgers en bedrijven met een betalingsregeling vergeten een termijn te betalen introduceert de fiscus voor deze situatie de automatische incasso.
Personeel
29.450 medewerkers zorgen ervoor dat burgers en bedrijven hun belastingzaken snel, gemakkelijk en goed kunnen regelen.
Uitstroom in 2020 circa 2.000-2.300 fte: vertrekregeling, AOW, reguliere uitstroom.
Instroom in 2020 ca. 1.850-2.150 fte: continue werving van fiscalisten, accountants, data-analisten en IT’ers.
ICT
900 applicaties zijn nodig om alle processen uit te kunnen voeren.
De Belastingdienst wordt steeds meer een ICT-intensieve organisatie. Voor vrijwel alle ambities is ICT nodig; niet als doel op zich, maar als middel om doelen te helpen bereiken.
De hoge mate van achterstallig onderhoud in de ICT-applicaties heeft tot gevolg dat een steeds groter deel van de beschikbare ICT-capaciteit wordt besteed aan beheer en onderhoud. Dat gaat ten koste van wetgeving, vernieuwing en modernisering IV.
Activiteiten om de verouderde ICT aan te pakken en projecten uit de aanpak van Beheerst vernieuwen moet de fiscus inplannen naast het reguliere werk en naast aanpassingen die noodzakelijk zijn vanwege nieuwe wetgeving. Dit betekent dat nieuwe voorzieningen voor burgers en bedrijven soms later beschikbaar komen dan in eerste instantie gepland.