Staatssecretaris Heijnen informeert de Tweede Kamer over de resultaten van de uitvoeringstoetsen die door de Belastingdienst en de Dienst Wegverkeer zijn uitgevoerd voor de digitalisering van de bpm-aangifte.
Belasting van personenauto’s en motorrijwielen of bpm is een indirecte belasting die je moet betalen wanneer een personenauto, bestelauto of motorrijwiel in Nederland wordt geregistreerd.
Uitvoeringstoets
Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2024 is aandacht gevraagd voor de mogelijkheid om de bpm-aangifte te digitaliseren. Op 23 september 2024 is een intentieverklaring opgenomen om de digitalisering van de bpm-aangifte onder regie van de Dienst Wegverkeer (RDW) verder vorm te geven. De Belastingdienst en de RDW hebben een uitvoeringstoets verricht op de regelgeving die hiervoor is voorbereid.
De uitvoeringstoetsen van de Belastingdienst en de RDW bevestigen dat het technisch en organisatorisch haalbaar is om de bpm-aangifte te digitaliseren via een gezamenlijk digitaal portaal. In dit portaal worden zowel de aanvraag tot inschrijving van het motorrijtuig in het kentekenregister als de aangifte voor de verschuldigde bpm geïntegreerd.
Digitalisering bpm-aangifte
Digitalisering van de bpm-aangifte is van belang, zowel vanuit het perspectief van dienstverlening aan burgers en bedrijven als vanuit het oogpunt van een efficiëntere en betrouwbaardere uitvoering. Digitalisering voorkomt uitval, vertragingen en fouten die momenteel in het papieren proces kunnen optreden. Verder is digitalisering een noodzakelijke stap om de handhaving op de bpm structureel te verbeteren.
Toekomstbestendig stelsel van autobelastingen
Op 11 juli 2025 heeft het kabinet contouren geschetst voor een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen. In deze brief is geen nieuw beleid aangekondigd. Wel wordt gewezen op de mogelijkheid om via een tenaamstellingsbelasting de knelpunten in de uitvoering van de bpm aan te pakken.
Tenaamstellingsbelasting
Hoewel de inspanningen primair worden gericht op het digitaliseren van de bpm-aangifte wordt oog gehouden voor het scenario waarin de bpm op termijn een andere vorm krijgt. Daarbij wordt uitgegaan van de veronderstelling dat, ook als de bpm wordt vervangen door een tenaamstellingsbelasting, sprake blijft van een digitaal proces waarbij voertuiggegevens van de RDW door de Belastingdienst kunnen worden benut voor de heffing en inning.
Voortgang digitalisering
De invoering van dit digitale proces is voorzien per 1 januari 2028. In de tweede helft van 2026 volgt informatie over de voortgang van de digitalisering van de bpm-aangifte.

