28% van de werknemers in Drenthe rijdt met de elektrische auto naar werk. In Zuid-Holland gebruikt slechts 2% van de werknemers een elektrische auto om op het werk te komen.
In onderstaande grafiek zie je per provincie het aandeel werknemers dat met de elektrische auto van en naar werk rijdt. In Drenthe reist 28% van de werknemers met de elektrische auto. Dit betekent dat de overige 72% van de werknemers in de provincie lopend, fietsend, met het openbaar vervoer of met een niet-elektrische auto van en naar het werk reist. Hoe groener de balk, hoe dunbevolkter de provincie. Hoe roder de balk, hoe dichtbevolkter de provincie.
Flexibiliteit
Bart Horstman, mobiliteitsspecialist bij Shuttel, vindt het begrijpelijk dat werknemers die in landelijke gebieden wonen, andere vervoerskeuzes maken dan werknemers in de Randstad. Shuttel biedt werknemers daarom de flexibiliteit om te kiezen voor het vervoersmiddel dat voor hen het meest efficiënt of duurzaam is.
Lage laadpaaldichtheid in de Randstad
Ook laat de data zien dat werknemers in dichtbevolkte provincies de minste elektrische kilometers afleggen voor hun werk. “Dit komt deels doordat de woon-werkafstanden in stedelijke gebieden over het algemeen korter zijn dan in landelijke gebieden”, legt Horstman uit. “Dit spoort werknemers in steden aan om voor andere vervoersopties te kiezen.”
Daarnaast toont het onderzoek opvallende verschillen aan binnen de dichtbevolkte provincies, zoals tussen Noord-Holland en Zuid-Holland. Hoewel Zuid-Holland meer laadpalen heeft dan Noord-Holland, is de ‘laadpaaldichtheid’ er lager door de hogere bevolkingsdichtheid.
Duurzaam mobiliteitsbeleid in opkomst
Vanwege het reisgemak is de keuze voor de auto in dunbevolkte provincies niet verrassend, maar de keuze voor elektrisch rijden is dit wél, volgens Bart Horstman, mobiliteitsspecialist bij Shuttel.
“Dat in de provincie Drenthe ruim een kwart van de werknemers elektrisch naar werk rijdt, is een goede ontwikkeling die waarschijnlijk doorzet.” Cijfers van het CBS ondersteunen Horstman zijn verwachting: het aantal zakelijke elektrische kilometers is tussen 2021 en 2022 met maar liefst 14,3% gestegen.
“Steeds meer werkgevers voeren een duurzaam mobiliteitsbeleid, mede door de verplichting om CO2-uitstoot te registreren,” vervolgt Horstman.
“Vooral grote organisaties kiezen ervoor om hun wagenpark volledig elektrisch te maken. Wanneer zij leaseauto’s aanbieden aan werknemers die verder weg wonen, zien we dat de elektrische variant steeds vaker de standaardkeuze wordt.”
Shuttel voert het mobiliteitsbeleid van 250.000 werknemers en 125 grote werkgevers uit, waaronder BDO, Fugro en FrieslandCampina.