De motorfiets kan een oplossing bieden voor de mobiliteitsuitdagingen in stedelijke gebieden, maar de potentie ervan blijft grotendeels onbenut. Uit onderzoek van Koninklijke RAI Vereniging blijkt dat 71% van de werkgevers de motorfiets niet actief promoot als optie voor woon-werkverkeer. Dat is een gemiste kans, volgens de vereniging, die aangeeft dat motorfietsen een belangrijke rol kunnen spelen in het woon-werkverkeer. Dit is met name relevant nu het verkeer en steden steeds drukker worden en duurzaamheid hoog op de agenda staat.
Uit onderzoek van RAI Vereniging blijkt dat 23% van de forensen positief staat tegenover het gebruik van de motor voor woon-werkverkeer. Van de motorrijbewijsbezitters staat zelfs 66% open voor het idee. Toch staat maar slechts 6% van de forenzen ervoor open (vaker) met de motor te gaan en zou dat ook kunnen doen. Een belangrijke reden hiervoor is dat werkgevers het gebruik van de motorfiets onvoldoende promoten en faciliteren.
Kosten- en CO2-besparing
Het stimuleren van motorgebruik kan werkgevers aanzienlijke voordelen bieden, zoals lagere parkeerkosten en minder druk op parkeervoorzieningen. Motoren nemen minder ruimte in beslag en kunnen daarnaast sneller door de files heen of deze omzeilen, wat bijdraagt aan tijdwinst en een lagere CO₂-uitstoot. Een gemiddelde motor stoot 146 gram CO₂ per kilometer uit, vergeleken met 193 gram voor een benzineauto.
Martijn van Eikenhorst, sectiemanager Motoren zeg daarover: “Dit is vooral interessant voor bedrijven met 100 of meer medewerkers die de CO₂-uitstoot van woon-werkverkeer moeten rapporteren.”
Met de groeiende beschikbaarheid van elektrische motoren (actieradius 100-400 km) wordt het motorgebruik voor woon-werkverkeer steeds aantrekkelijker.
Toename in motorrijbewijzen
Er is verder een opvallende toename in het aantal motorrijbewijzen onder jongeren en vrouwen. In de afgelopen vijf jaar is het aantal motorrijbewijzen onder jongeren gestegen van 15.000 in 2019 naar 19.000 in 2023, een toename van 27%. Bij vrouwen is er een stijging van 12.000 in 2019 naar 16.000 in 2023, een groei van 33%. Dit blijkt uit cijfers van de vereniging. Deze groeiende groepen potentiële motorrijders bieden een kans voor meer motorfietsgebruik voor woon-werkverkeer.
Fiscale voordelen en voorzieningen
Werkgevers die de motor opnemen in de mobiliteitsregeling, kunnen profiteren van verschillende fiscale voordelen om motorgebruik te stimuleren, zoals een onbelaste kilometervergoeding en ruime mogelijkheden binnen de werkkostenregeling. Het aanbieden van goede voorzieningen, zoals overdekte parkeerplaatsen en lockers voor motorkleding kan de overstap vergemakkelijken en zorgen voor tevreden medewerkers.
RAI Vereniging heeft in samenwerking met het Ministerie van IenW een praktische gids voor werkgevers gepubliceerd voor het implementeren van motorfietsbeleid.