Schuldeisers en schuldhulpverleners wisselen via het Schuldenknooppunt op een snelle en betrouwbare manier gegevens uit. Zo worden mensen met problematische schulden beter en sneller geholpen.
Voor belastingschulden en het terugbetalen van toeslagen bieden de Belastingdienst en Dienst Toeslagen hulp aan, bijvoorbeeld een betalingsregeling. Maar bij meer financiële problemen, zoals een stapeling van schulden, wordt doorverwezen naar schuldhulpverleningsorganisaties, bijvoorbeeld gemeentes. Bij die organisaties kloppen mensen met schulden ook vaak direct aan om uit de problemen te komen.
Elk jaar doen zo’n 75.000 burgers via de gemeente een beroep op schuldhulpverlening. Hun gemiddelde schuld is 40.000 euro en ze hebben gemiddeld 13 schuldeisers.
Samenwerken om snel schuldenregeling te treffen
Zodra een schuldhulpverleningstraject begint, willen alle partijen graag zo snel mogelijk een schuldregeling tot stand brengen. Dit was in de praktijk niet zo eenvoudig, aangezien schuldeisers en schuldhulpverleners op verschillende manieren met elkaar communiceren en gegevens uitwisselden: per brief of per e-mail, met Excel-sheets en via allerlei webportalen.
Eén digitaal platform
Om het probleem op te lossen werd in 2018 het Schuldenknooppunt gestart. Hierin werken schuldhulpverleners en schuldeisers samen. Ze maken gebruik van standaardberichten, die ze via één digitaal platform aan elkaar versturen.
Efficiënt en vrijwel foutloos gegevens uitwisselen
Het afgelopen half jaar hebben de Belastingdienst, Dienst Toeslagen, de gemeentes Den Haag en Rotterdam en kredietbanken Kredietbank Nederland en Stadsbank Oost-Nederland een proef gedraaid met digitale gegevensuitwisseling via het Schuldenknooppunt. De proefperiode was succesvol: de deelnemende organisaties kunnen sneller en efficiënter werken en fouten maken is bijna onmogelijk.
Al binnen paar dagen bericht over schuldenpositie
Na de succesvolle proefperiode worden de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen nu officieel deelnemer van het Schuldenknooppunt. En daar profiteren mensen met problematische schulden van. Deze mensen krijgen nu al binnen een paar dagen bericht over hun schuldenpositie bij de Belastingdienst of Dienst Toeslagen. Dat geeft rust, waardoor ze weer ruimte hebben voor andere belangrijke zaken in hun leven.
Over het Schuldenknooppunt
Volgens de richtlijnen van de NVVK duurt het tot stand brengen van een schuldregeling maximaal vier maanden (120 dagen). Toch duurt dit proces in de praktijk vaak wel twee tot drie keer zo lang.
Bij zowel schuldhulpverleners als schuldeisers is er dus behoefte aan versnelling en optimalisering van het proces van schuldregelen. Het Schuldenknooppunt biedt hiervoor een oplossing.
Het Schuldenknooppunt versnelt het proces van schuldregelen door het digitaal uitwisselen van uniforme berichten.
Eenduidige digitale gegevensuitwisseling tussen schuldeisers en schuldhulpverleners via een landelijk knooppunt zorgt voor:
- tijdwinst;
- kostenbesparing;
- eenduidigheid;
- veilige en transparante gegevensuitwisseling;
- kwaliteitswinst;
- schuldenrust;
- betrouwbaarheid van gegevens.