
De bedrijfsarts stelt daarentegen dat het gebruikelijk en juist is dat hij, voorafgaand aan een verzuimspreekuur, van de werkgever informatie krijgt over de aard en de achtergrond van de ziekmelding.
Niet ongebruikelijk
Naar het oordeel van het Tuchtcollege voor de gezondheidszorg is deze gang van zaken inderdaad niet ongebruikelijk en, anders dan de werknemer stelt, niet in strijd met de wet of met de vertrouwelijkheid. Van het overleg is geen verslag gemaakt.
Wat zegt de werknemer?
De zieke werknemer kan zich op een groot aantal punten niet vinden in de wijze waarop de bedrijfsarts het verzuimspreekuur met hem heeft aangepakt en het verdere begeleidingstraject heeft vormgegeven. Zo verwijt hij de bedrijfsarts onder andere dat hij vooroverleg heeft gevoerd met de werkgever en dat hij werd aangesproken als “boze witte man” tijdens het verzuimspreekuur.
Wat zegt de bedrijfsarts?
De bedrijfsarts stelt dat het gebruikelijk en juist is dat hij, voorafgaand aan een verzuimspreekuur, van de werkgever informatie krijgt over de aard en de achtergrond van de ziekmelding. Naar het oordeel van het college is deze gang van zaken inderdaad niet ongebruikelijk en, anders dan de werknemer stelt, niet in strijd met de wet of met de vertrouwelijkheid.
Aanspreken als “boze witte man”
Wat betreft het aanspreken van de werknemer als “boze witte man” erkent de bedrijfsarts deze bewoordingen. Hij heeft hiermee het ijs willen breken, maar vindt de aanpak achteraf ondoordacht en onprofessioneel en heeft al tijdens het gesprek gemerkt dat zijn woorden verkeerd vielen.
Bewoordingen ongepast
Het college is het met de werknemer (en de bedrijfsarts) eens dat deze bewoordingen ongepast zijn, zeker nu de bedrijfsarts kennelijk is afgegaan op de informatie van de werkgever en juist van hem had mogen worden verwacht dat hij het gesprek open zou ingaan. Dit te meer omdat, zoals ter zitting is verklaard, hij wist dat het gesprek gezien de voorgeschiedenis een zekere lading had en klager verontwaardigd was over de gang van zaken.
Het college verklaart dit klachtonderdeel daarom gegrond. De bedrijfsarts krijgt een waarschuwing. De overige klachtonderdelen zijn ongegrond.