De onbelaste reiskostenvergoeding gaat per 1 januari 2023 omhoog van €0,19 per kilometer naar €0,21 cent per kilometer. In 2024 is de planning om deze vergoeding met 1 cent te verhogen naar €0,22. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is blij dat er beweging zit in dit dossier, maar is nog niet tevreden.
Het is de eerste keer sinds 2006 dat de onbelaste kilometervergoeding omhoog gaat terwijl een jaarlijkse indexatie in 2008 wel door de staatsecretaris is toegezegd. Alleen door inflatie zou de onbelaste kilometervergoeding nu al €0,25 moeten zijn.
Daadwerkelijke autokosten
Een werkgever is vrij om de werknemer een hogere vergoeding te geven. Deze vergoeding is echter boven de € 0,21 cent belast. Er moet inkomstenbelasting over worden betaald. In de praktijk hanteren veel werkgevers echter de onbelaste kilometervergoeding aan werknemers. De daadwerkelijke autokosten per kilometer liggen echter voor een werknemer gemiddeld op € 0,39. Als een werkgever minder vergoedt, legt de werknemer er per kilometer op toe.
Reële normkilometervergoeding
Jaarlijks publiceert VZR de reële norm voor de hoogte van de kilometervergoeding. Deze bestaat uit de variabele kosten per kilometer en een gewogen gemiddelde van de vaste kosten. De auto wordt ook voor andere doeleinden gebruikt. VZR adviseert werkgevers om deze reële normkilometervergoeding uit te keren aan werknemers.
Jaarlijks indexeren
VZR blijft aandacht vragen bij de overheid voor dit onderwerp en roept de bewindslieden op om de onbelaste kilometervergoeding op zijn minst jaarlijks te indexeren. Eigenlijk zou de onbelaste kilometervergoeding het totale normbedrag moeten dekken.
Onbelaste reiskostenvergoeding per 2023 naar 0,21 euro per kilometer