
Het handboek is voor iedereen die in Nederland een onderneming wil starten of al een onderneming heeft, en daarbij zelf zijn administratie doet.
Het handboek is vooral voor de eenmanszaak, maar bevat ook veel nuttige informatie voor ondernemingen met een andere rechtsvorm. Als ondernemer krijg je te maken met belastingen en sociale verzekeringen.
In het handboek vind je informatie voor de startende en kleine ondernemer over belastingen, bijdragen en premies. Je krijgt antwoord op vragen die iedere ondernemer heeft, zoals:
- Welke eisen stelt de Belastingdienst aan jouw administratie?
- Hoe zit het met investeringen en met bedrijfsruimte?
- Wat te doen als er personeel in dienst komt?
- En vooral, welke gevolgen hebben deze kwesties voor de belastingen, bijdragen en premies?
Het handboek kent de volgende hoofdstukken:
- Als u een eigen bedrijf begint
- Aanmelden bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst
- Algemene spelregels
- Een administratie opzetten
- Kosten van uw onderneming, vrijstellingen, fiscale aftrekposten en verliesverrekening
- Bedrijfsruimte
- Investeren en inkopen
- Autokosten, fiets van de zaak
- Btw berekenen over uw omzet
- Hulp in uw onderneming
- Personeel in uw onderneming
- Zakendoen met het buitenland
- Aangifte doen, belasting en loonheffingen betalen
- Uw onderneming overdragen
- Uw onderneming stopt