16 procent van de werknemers geeft aan dat het niet vergoeden van de hogere reis- en/of thuiswerkkosten voor hen een reden is om op zoek te gaan naar een andere baan bij een werkgever die dit wel doet. Dit blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet onder 1.710 Nederlandse werknemers. Zij pleiten voor een hogere thuiswerk- en/of reiskostenvergoeding.
Thuiswerken bij uitblijvende compensatie
Werkgevers mogen maximaal 19 cent per kilometer onbelast vergoeden aan hun werknemers, maar zij zijn daartoe niet verplicht. Niet iedereen krijgt dan ook deze vergoeding: slechts 71 procent van de werkenden ontvangt een reiskostenvergoeding. Als de stijgende brandstofprijzen niet worden gecompenseerd in een hogere reiskostenvergoeding, kiest 28 procent van de Nederlanders er dan ook voor om de komende weken vaker thuis te werken.
Van 19 naar 23 cent per kilometer
Het CNV wil dat het kabinet snel de fiscale vrijstelling van 19 naar 23 cent per kilometer verhoogt.
‘Het kabinet wil pas in 2024 de vrijstelling regelen maar wij willen dat dit nu al ingaat’, aldus CNV-voorzitter Piet Fortuin. ‘Je gaat naar je werk om geld te verdienen, niet om geld te betalen.’
Het CNV maakt zich daarnaast sterk voor een betere reiskostenregeling in de cao’s. ‘We spreken leden die slechts 8 cent vergoed krijgen, met een maximum van 30 kilometer. Of mensen die helemaal niets krijgen. Deze groep werkenden moet in ieder geval de huidige fiscale vrijstelling, 19 cent, ontvangen.’
Thuiswerkvergoeding niet toereikend
Maar ook bij het thuiswerken komen hogere kosten kijken. Sinds 1 januari 2022 heeft het kabinet een onbelaste thuiswerkvergoeding van maximaal twee euro per dag geïntroduceerd. Door de stijgende energie- en levensmiddelenkosten is de vraag of dit bedrag nog toereikend is.
Volgens de helft van de werkenden (49 procent) die zo’n vergoeding ontvangen, is dat niet het geval. Toch komen zij er uiteindelijk nog beter af dan de gemiddelde werkende: twee op de drie werkenden (67 procent) krijgt namelijk helemaal geen thuiswerkvergoeding.
Overheid moet subsidie betalen
De reis- en thuiswerkvergoeding moet dus omhoog, aldus de werknemers uit het onderzoek. Maar wie moet dat uiteindelijk betalen? Meer dan de helft (58 procent) is van mening dat de overheid hierin haar steentje moet bijdragen. Zij vinden dat er een subsidie moet komen waarmee werkgevers hun werknemers kunnen compenseren voor de stijgende brandstof- en energieprijzen.
Wees alert op financiële problemen
Joke van der Velpen, Manager Wet- en Regelgeving bij Visma | Raet:
‘Aangezien niet iedereen vanuit huis kan werken, zoals werknemers in de zorg en het onderwijs, is het als werkgever echt belangrijk om goed te kijken naar de reiskostenvergoeding. De negentien cent, en ook de twee euro thuiswerkvergoeding, is niet het maximumbedrag dat werkgevers mogen uitbetalen. Dit bedrag is fiscaal onbelast, er mag dus meer worden uitgekeerd – alleen wordt dat deel dan wel belast. Maar er zijn ook andere oplossingen, zoals het verstrekken van een leasefiets. Al met al moeten werkgevers er alert op zijn dat medewerkers niet in de financiële problemen raken. Ga hier dus over in gesprek met je medewerkers en kijk waar je het verschil kunt maken.’