De sociale partners, de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA), brancheorganisaties, ondernemers en de Tweede Kamer hebben signalen afgegeven over de hoogte van de administratieve lasten bij de controle van de NOW door een accountant of deskundige derde.
De afgelopen periode heeft de minister een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden om deze administratieve lasten te verlagen. Koolmees gaat in op de resultaten van deze verkenning en
de daaruit volgende aanpassingen in de controlesystematiek van de NOW die hij zal doorvoeren.
Om de administratieve lasten van werkgevers direct te verlichten zou aanpassing, met terugwerkende kracht, van de vereisten in de NOW 1 en NOW 2 het meest effectief zijn, zo hebben ook de NBA en de sociale partners aangegeven. Van deze regelingen is de vaststelling al begonnen.
Voor zover de voorstellen aanpassing van de NOW-regeling(en) en het accountantsprotocol vergen, is het niet mogelijk dit met terugwerkende kracht voor NOW 1 en 2 te doen. De reden hiervoor is dat de vaststellingen van deze tranches al lopen, waardoor de verlichtingen slechts ten goede komen aan werkgevers die nog geen vaststelling hebben aangevraagd.
Aanpassing met terugwerkende kracht en een compensatieactie vragen te veel capaciteit van UWV en
UVB. Koolmees acht dit daarom niet mogelijk.
De zes verlichtingen
Onderstaande verlichtingen 1, 3 en 6 richten zich op de controles op de NOW3 (3e/4e/5e
tranche) en NOW4.
De zes voorstellen verlichten de administratieve lasten van werkgevers aanzienlijk, met name voor de werkgevers die een kleiner subsidiebedrag ontvangen en daarvoor een derdenverklaring moesten aanleveren.
De voorstellen zijn gerangschikt op aflopende volgorde van administratieve lastenbesparing. Dit betreft een gemiddelde verwachte besparing.
- Verlichting 1: Generieke verlichting derdenverklaring NOW3 en -4: Verhoging drempelbedrag
- Verlichting 2: Beperking werkzaamheden wanneer de financiële administratie al door een deskundige derde wordt gevoerd (verduidelijking)
- Verlichting 3: Controle NOW 3 en NOW 4 als ware het één opdracht
- Verlichting 4: Aanpassing standaarden NOW
- Verlichting 5: Uitbreiding werkzaamheden door groepsaccountant
- Verlichting 6: Aanpassing controlepiramide bij aanvragen op werkmaatschappijniveau
1 Hoger drempelbedrag derdenverklaring
Voor de NOW3 en NOW4 is besloten om het drempelbedrag voor de derdenverklaring te verhogen naar €40.000 voor zowel het voorschotbedrag als het definitieve subsidiebedrag. Door het verhogen van het drempelbedrag is er minder snel een derdenverklaring nodig en dit biedt dus een significante
lastenverlichting.
De verwachting is dat bij dit drempelbedrag 80 procent van alle aanvragers geen derdenverklaring meer hoeft aan te leveren.
De huidige bovengrens van €125.000 blijft gehandhaafd. Vanaf €125.000 is een accountantsproduct volgens het Uniform Subsidiekader namelijk verplicht. Wel geldt deze grens voor de NOW3 –en 4 ook voor het voorschotbedrag. De grens voor een accountantsverklaring bij het voorschotbedrag voor de NOW1 en -2 ligt op €100.000.
Voor de NOW3 en -4 ontstaat dus één uniforme grens voor de derdenverklaring: van €40.000 tot €125.000. Voor aanpassing van beide grensbedragen is aanpassing van de NOW3-regeling noodzakelijk. Deze wijziging wordt op korte termijn doorgevoerd.
De verplichte derdenverklaring is daarmee voor het overgrote deel van de aanvragers niet meer nodig.
2 Financiële administratie door derde deskundige
Wanneer een deskundige derde voor de aanvrager de (doorlopende) financiële administratie voert en de werkzaamheden die zijn verricht in het kader van deze normale administratieve dienstverlening (waaronder het opstellen van de aanvraag tot vaststelling) zoals verwacht mag worden overeenkomen met de werkzaamheden die gevraagd worden in het kader van de afgifte van de derdenverklaring, hoeven deze niet dubbel uitgevoerd te worden. Dit is al mogelijk voor de NOW1 en -2. De derdenverklaring moet wel altijd bijgevoegd worden bij de vaststellingsaanvraag.
Verduidelijking
De NBA heeft gevraagd deze bestaande mogelijkheid te verduidelijken, omdat veel bedrijven er nu niet van zouden weten en accountants vaktechnisch moeilijk uit de voeten kunnen met de manier waarop deze mogelijkheid op dit moment is verwoord in de derdenverklaring. De verwachting is dat zich hierdoor voor een gedeelte van deze werkgevers toch een lastenverlichting kan voordoen. Deze verduidelijking zal in het nog vast te stellen formulier voor de derdenverklaring bij NOW3 en -4 worden opgenomen.
De inschatting is dat wanneer de deskundige derde al de gehele administratie voert, en daardoor uitsluitend het proces van de aanvraag tot vaststelling hoeft te begeleiden, er geen tot beperkte aanvullende werkzaamheden voor de derdenverklaring nodig zijn waardoor het tijdsbeslag en daarmee ook de kosten kunnen worden beperkt.
Aanvullend op verlichting 1, waardoor het aantal derdenverklaringen flink afneemt, levert dit een mogelijke besparing van circa € 5- €10 miljoen op (gebaseerd op het aantal voorschotaanvragen van de NOW 3.1 en -3.2).
3 Eén controle voor verschillende periodes
Voor de controle voor de NOW3, wanneer een onderneming van twee of drie periodes gebruik heeft gemaakt, maakt Koolmees het mogelijk (in het nog vast te stellen accountantsprotocol, dat tot stand komt in samenwerking met de NBA) dat de accountant de opdracht voor de verschillende tranches van de NOW3 kan beschouwen als ware het één opdracht.
De accountant controleert in één keer, na afloop van de laatste tranche, alle periodes en de van toepassing zijnde voorwaarden. Wanneer een werkgever ook gebruik maakt van de NOW4, kan ook
de controle van de NOW4 bij de gezamenlijke controle voor de NOW3 worden betrokken.
Daarbij moet de accountant nog steeds rekening houden met de voorwaarden die aan de tranches verbonden zijn en per tranche afzonderlijk te rapporteren. In plaats van twee, drie of vier aparte controles wordt er dan één controle uitgevoerd waardoor er een aanzienlijke beperking in de controlewerkzaamheden kan worden bereikt en daarmee ook de administratieve lasten voor de aanvrager zullen dalen.
Omdat niet iedere onderneming gebruik heeft gemaakt van twee, drie of vier periodes, blijft het ook mogelijk om per periode af te rekenen.
Voor deze verlichting is het van belang dat de openingsdata van de loketten voor het indienen van de aanvragen voor de vaststelling van de verschillende tranches in NOW3 en van de NOW4 elkaar overlappen zodat de werkgever de aanvraag tot vaststelling van de subsidie voor meerdere tranches in één keer kan indienen.
Een voorzichtige inschatting is dat deze verlichting, wanneer er gebruik wordt gemaakt van alle vier de tranches, een verlichting van circa 15 procent op de totale kosten van een accountantsverklaring kan betekenen.
4 Aanpassingen standaarden
Accountants voeren hun werkzaamheden en controles uit op basis van Standaarden. Voor de controle van een aanvraag tot vaststelling van de NOW is vorig jaar door de NBA een aparte Standaard ontwikkeld: Standaard 3900N. De NBA zal deze Standaard aanpassen waardoor er inhoudelijk maar ook
procesmatige samenvoegingen kunnen plaatsvinden voor handelingen die op dit moment nog voor alle NOW-tranches apart gelden.
Een voorzichtige inschatting is dat dit voorstel een verlichting van ongeveer 5 procent zou kunnen opleveren.
5 Uitbreiding werkzaamheden groepsaccountant
Een accountant van een werkmaatschappij binnen een concern kan nu al bij de controle van de omzet gebruik maken van de controlewerkzaamheden van de groepsaccountant. Dit zorgt ervoor dat de
accountant op werkmaatschappijniveau niet zelf deze controle hoeft uit te voeren en ook niet een uitgebreide review hoeft uit te voeren op de werkzaamheden van de groepsaccountant.
Met deze verlichting is het voortaan toegestaan dat ook andere werkzaamheden die door de groepsaccountant van een concern worden uitgevoerd, voor de NOW-controle kunnen worden gebruikt. Zonder dat de accountant op werkmaatschappijniveau zelf deze controle hoeft uit te voeren en een uitgebreide review hoeft uit te voeren op de werkzaamheden van de groepsaccountant.
In alle gevallen vindt er dus nog steeds een controle door de accountant plaats; door de
groepsaccountant of de accountant van de aanvrager.
Een voorzichtige inschatting is dat dit voorstel een verlichting van maximaal 5 procent zou kunnen opleveren voor de betreffende aanvragen. Ook deze wijziging behelst een aanpassing van de Standaard en is daarmee een zelfstandige bevoegdheid van de NBA.
6 Aanvragen op werkmaatschappijniveau
Deze verlichting ziet op bedrijven die gebruik maken van de regeling voor werkmaatschappijen en waarbij de definitief vastgestelde subsidie lager is dan €375.000. In dat geval wordt de controle verlicht door geen verklaring met redelijke maar met beperkte mate van zekerheid te gaan vragen.
Deze aanpassing scheelt aanzienlijk in de uit te voeren werkzaamheden van de accountant en
wordt verder uitgewerkt in het nog op te stellen accountantsprotocol voor de NOW3 en de NOW4. De NBA zal de Standaard 3900N hierop aanpassen.
De voorzichtige inschatting is dat dit voorstel een verlichting van maximaal 25 procent zou kunnen opleveren voor de betreffende aanvragen.