Bijna de helft van de werkgevers in het mkb (48 procent) heeft geen gestandaardiseerd inwerkproces voor zijn werknemers, blijkt uit onderzoek van CoPilot.nl.
Nieuwkomers die vanuit huis aan een nieuwe baan beginnen hechten meer belang aan het leren kennen van collega’s tijdens de onboarding, blijkt uit het onderzoek. 27 bedrijven in het mkb en 120 werknemers namen deel aan het onderzoek.
Eenzame start voorkomen
Bob van Leeuwen, Business Owner van CoPilot:
‘Elke organisatie kent een informeel circuit. Vanuit huis is dat moeilijk te doorgronden, terwijl het essentieel is voor je functioneren. Werkgevers die daar extra aandacht aan besteden, voorkomen een moeizame, eenzame start.’
Gestructureerd inwerkproces
Werknemers die vanuit huis beginnen aan een nieuwe baan lopen ook vaker tegen praktische problemen aan. Wat zijn de officiële werk- en lunchtijden, hoe moet je je ziekmelden of een vrije dag aanvragen? Even aan collega’s vragen hoe het zit, gebeurt minder snel online. Wie dan geen overzicht in de vorm van een inwerkprogramma voorhanden heeft, mist houvast, legt Van Leeuwen uit.
Ook aan een overzichtelijk inwerkprogramma blijken onboardees die thuis ingewerkt worden meer behoefte te hebben dan collega’s die op het werk zijn ingewerkt.
Het inwerken van nieuwe medewerkers gebeurt bij bijna de helft van het mkb nog ad hoc. Wanneer er wel sprake is van een gestructureerd inwerkproces, gaat dat bij 86 procent van de werkgevers om het afvinken van een checklist of nalopen van een stappenplan. Slechts 3 procent van hen gebruikt een digitale onboardingtool.
Bijna tweederde (71 procent) van deze mkb-werkgevers wijst een buddy aan, die tijdens de onboarding als vraagbaak fungeert voor de nieuwe collega.
Gemiddeld zijn werkgevers een dag bezig met het voorbereiden van het inwerkprogramma.
CoPilot structureert de HR voor werkgevers in het mkb. De CoPilot onboardingtool structureert online inwerkprogramma’s, waarmee werkgevers nieuwkomers consistent inwerken en werknemers altijd weten wat er van hen verwacht wordt. CoPilot maakt onderdeel uit van de Van Spaendonck Groep, ook de moederorganisatie achter onder meer Loket.nl.