Dat schrijft staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur in een brief over voortgang van de duurzame mobiliteit.
Door de coronacrisis is er een terugval in de autoverkopen, met name in de zakelijke markt. De staatssecretaris blijft met de sector inzetten op een doorgroei naar ruim 500.000 elektrische voertuigen (EV’s) in Nederland in 2025, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord.
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s
Tot nu toe kopen vooral zakelijke rijders een elektrische auto. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat voor particulieren de hoge aanschafprijs van EV de belangrijkste koopdrempel is. Daarom is de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) conform afspraak uit het Klimaatakkoord op 4 juni 2020 gestart.
De regeling heeft tot doel dat kleine en middenklasse elektrische personenauto’s (nieuw, gebruikt, via koop of ‘private lease’) ook voor particulieren bereikbaar worden. Hiermee wil het kabinet ook recht doen aan de door de Algemene Rekenkamer geconstateerde onbalans tussen ondernemers en particulieren wat betreft de fiscale/financiële stimulering van nulemissie voertuigen.
De regeling loopt door tot medio 2025 en is jaarlijks gebudgetteerd.
Gezien het beroep op de regeling, is nu (2020) al een deel van het verplichtingenbudget voor 2021 belegd. Dat is niet in lijn met de wens van het kabinet. Mensen moeten elk jaar de mogelijkheid hebben om een beroep te doen op de regeling en in dat jaar de auto kunnen kopen.
Doorschuifbepaling schrappen
Om dit in de komende jaren te voorkomen heeft het kabinet besloten de regeling aan te passen en de zogenoemde doorschuifbepaling per 2020 (zo spoedig mogelijk na publicatie van de gewijzigde regeling) te schrappen. Vooral voor het laatste jaar van de regeling is deze wijziging van belang om te voorkomen dat mensen in dat jaar geen kans meer krijgen om via de regeling een elektrische auto te kopen.
De aangepaste regeling wordt op korte termijn gepubliceerd. Daarna kost het voorbereiden van de uitvoering nog minimaal 2 weken.
Overigens is er in de regeling ter ondersteuning van de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s nog steeds budget beschikbaar dit jaar.
Gekozen is om uitsluitend de kleinere en compacte middenklasse elektrische personenauto’s tussen de €12.000 en €45.000 te stimuleren, gegeven de beperkte financiële middelen.
Reactie RAI en BOVAG
RAI Vereniging en BOVAG zijn verbijsterd over het kabinetsbesluit om het loket voor de aanvraag van een particuliere aankoopsubsidie voor een nieuwe elektrische auto op korte termijn te sluiten. Alle nieuwe aanvragen worden vanaf dan tot 1 januari 2021 geweigerd.
De subsidiepot voor de aankoop of privélease van een nieuwe elektrische auto is voor 2020 al een tijd leeg. Alle nieuwe aanvragen werden voor betaling doorgeschoven naar januari 2021. Aan die doorschuifregeling komt een eind nu het kabinet het loket ‘zo spoedig mogelijk’ sluit. Het loket gaat dan vanaf 1 januari weer open. Alle subsidieverzoeken die al zijn ingediend voor uitbetaling in januari 2021, worden wel behandeld.
Zonder een doorschuifregeling zal de subsidieregeling naar verwachting elk jaar korter dan een week openstaan.