De werkgever doet meestal de aanvraag, maar werknemers kunnen ook zelf een A1-verklaring aanvragen bij het aangewezen orgaan. De SVB geeft Nederlandse A1-verklaringen af en ontvangt buitenlandse A1-verklaringen van zusterorganen. Een A1-verklaring is een bewijsmiddel.
Iemand kan sociaal verzekerd blijven in de zendende lidstaat, ook als er geen A1-verklaring is.
A1-verklaring accepteren
De SVB en de Belastingdienst moeten een in een andere lidstaat afgegeven A1-verklaring accepteren en zich conformeren aan deze verklaring ten aanzien van de toepasselijke wetgeving. De loyale
samenwerking tussen de lidstaten betekent dat een lidstaat niet eenzijdig kan beslissen om een A1-verklaring naast zich neer te leggen. Dit garandeert de rechtszekerheid van de werknemer en voorkomt dat hij, ook al heeft hij een A1-verklaring, alsnog geconfronteerd wordt met dubbele verzekering.
A1-verklaring intrekken
Als blijkt dat de verklaring ten onrechte is afgegeven, bijvoorbeeld omdat sprake is van fraude, kan de SVB het zusterorgaan van een ander EU-land verzoeken een A1-verklaring in te trekken. Het zusterorgaan moet de juistheid van de A1-verklaring in dat geval opnieuw onderzoeken en deze zo nodig intrekken.
Premieshoppen
Onder premieshoppen verstaat de minister ik het fingeren van situaties om premievoordelen te bereiken. Het gaat dan om oneigenlijk gebruik van de regelgeving met als doel kosten te besparen door het verlagen van de premielasten. Dit gebeurt bijvoorbeeld door werkgevers die gebruik maken van postbusondernemingen of wanneer A1-verklaringen opzettelijk op basis van valse informatie worden aangevraagd.
Ook het achterhouden van informatie en het opzettelijk afdragen van premies in een andere lidstaat, in weerwil van besluiten door Nederlandse bestuursorganen, valt onder premieshoppen.
Gedetacheerde werknemers
Het inhuren van gedetacheerde werknemers ziet de minister niet als premieshoppen. De mogelijkheid om bij detachering voor maximaal 24 maanden onder het socialezekerheidsstelsel van de zendende lidstaat te blijven vallen, beschermt gedetacheerde werknemers tegen een verbrokkelde sociale
zekerheidsopbouw en moet bijdragen aan het realiseren van het vrije verkeer van werknemers.
Meldingsplicht
De meldingsplicht WagwEU is op 1 maart 2020 ingegaan. Doel van deze meldingsplicht is om inzicht te verkrijgen in het aantal inkomende detacheringen. Dit betreft voor een groot deel werknemers die ook op grond van Verordening nr. 883/2004 worden gedetacheerd voor de sociale zekerheid. De buitenlandse dienstverrichter moet zich voor aanvang van de dienstverlening in Nederland melden.
Hierdoor is informatie over de detachering digitaal beschikbaar voor verschillende instanties, zoals de Inspectie SZW, SVB en Belastingdienst. Dit geeft de SVB meer handvatten voor toezicht en handhaving. Hierdoor kan worden gehandhaafd op de Nederlandse arbeidsvoorwaarden en nauwkeuriger worden
bepaald of gedetacheerde werknemers in Nederland sociaal verzekerd zouden moeten zijn.
Bewijsmiddel
De A1-verklaring geldt als bewijsmiddel van de verzekeringspositie van werknemers en komt de rechtszekerheid van de werknemer ten goede. Tegelijkertijd moet voorkomen worden dat A1-verklaringen aangevraagd worden op basis van constructies of onjuiste informatie met het doel premievoordelen te behalen.
Premieshoppen tegengaan
Het tegengaan van premieshoppen is complex omdat het vaak gepaard gaat met het achterhouden of fingeren van situaties. De SVB en ketenpartners werken intensiever samen om feiten te achterhalen en signalen en kennis te delen. Ook de ELA en de meldingsplicht van de WagwEU kunnen van toegevoegde
waarde zijn bij het opsporen van schijnconstructies.