Reparatie van de NOW is noodzakelijk: bijvoorbeeld een andere referentiemaand dan januari voor de rekening van de NOW-vergoeding, aldus KHN.
Het is voor KHN niet te begrijpen dat het voorschot op de vergoeding wordt afgeleid van de maand januari, de maand met de minste loonsom in de horeca. Daarnaast houdt de regeling geen rekening met horeca die een seizoenspatroon hebben met bijvoorbeeld een duidelijke piek in de maanden maart, april en mei. De tegemoetkoming valt daardoor lager uit. Daarom moet de regeling dusdanig gerepareerd worden dat deze maanden ook meetellen.
Verbeterpunten
KHN pleit voor de volgende verbeterpunten van de NOW-regeling:
- Ook een vergoeding voor bedrijven die later worden gestart dan januari 2020, bijvoorbeeld door bedrijfsovername, en die waardoor in januari 2020 geen loonverplichtingen hebben, maar wel over de maanden waarop ze zijn gestart en loonbetalingsverplichtingen hebben.
- Ook een vergoeding over hogere gerealiseerde loonsom over de periode omzetverlies waarvoor betalingsverplichtingen bestaan, zodat ook bij oproepovereenkomsten, nieuwe werknemers en seizoensverplichtingen kunnen worden doorbetaald en vergoed vanuit de NOW.
- Opslagpercentage van 30 procent ophogen naar 40 procent. Alternatief: stel SV-premies voor NOW-toekenning op nul en de forfaitaire opslag op 16,8 procent (de vakantierechten).
- Maak uitstel van het uitbetalen van vakantietoeslag in mei of juni mogelijk en maak inzetten vakantiedagen mogelijk als inzet van het werknemersrisico.
- Uitstel van betaling van loonheffingen moet over de periode van de coronabeperkingen bij toekenning van een noodmaatregel zoals de NOW worden omgezet in kwijtschelding.
- Aantal uren: de invalkracht nul uren van de cao horeca is een echt nulurencontract. Daarvoor geldt geen loonbetalingsplicht.
- Loonlijst. Veel horecaondernemers werken met payroll. De NOW is toegankelijk voor de loonsom die aan horeca wordt uitgeleend voor het percentage dat de inlener omzetverlies heeft. Payrollbedrijven worden verplicht die compensatie 1-op-1 door te zetten naar de inlener naar rato van het omzetverlies van de inlener.
Antwoorden
KHN voelt zich gesteund door de Tweede Kamer in de zorgen over de uitwerking van de NOW-regeling. Het moet voor minister Koolmees duidelijk zijn dat zo snel mogelijk actie moet worden genomen om ondernemers goed te compenseren. Hij heeft op 10 april Kamervragen beantwoord.