Het streven is dat alle personenauto’s die vanaf 2027 door een werkgever voor het eerst ter beschikking worden gesteld aan een werknemer voor privégebruik (inclusief woon-werk) volledig emissievrij zijn.
Pseudo-eindheffing in loonbelasting
De normering vindt plaats via een pseudo-eindheffing in de loonbelasting. Deze pseudo-eindheffing moet de werkgever betalen; de lasten mogen niet worden doorberekend aan de werknemer.
De pseudo-eindheffing gaat gelden voor fossiele personenauto’s (ook hybrides). Dus alleen emissievrije personenauto’s zijn uitgezonderd van de heffing.
Onder personenauto’s worden voertuigen met voertuigclassificatie M1 van het civiele kentekenregister verstaan en auto’s die onder de Europese verordening zou classificeren als een M1 voertuig. Hier vallen ook bijzondere personenauto’s onder, zoals kampeerauto’s, personenbusjes voor zorgvervoer (ingericht met maximaal 9 zitplaatsen) en lijkwagens.
Tariefhoogte
De pseudo-eindheffing beoogt een normerende werking te hebben. De tariefhoogte is daarom zo vastgesteld dat redelijkerwijs kan worden verondersteld dat de meeste werkgevers handelen naar de gezette norm.
Het voorgestelde tarief van de pseudo-eindheffing bedraagt 12% over de waarde van de fossiele personenauto:
- voor personenauto’s t/m 25 jaar wordt uitgegaan van de cataloguswaarde;
- voor personenauto’s ouder dan 25 jaar wordt uitgegaan van waarde in economisch verkeer.
Als werkgevers de norm volgen – en een elektrische auto ter beschikking stellen in plaats van een fossiele auto – hoeven zij geen heffing te betalen.
Overgangstermijn
- De pseudo-eindheffing is vanaf 1 januari 2027 verschuldigd voor fossiele personenauto’s die vanaf dat moment voor het eerst voor privédoeleinden (inclusief woon-werk) ter beschikking worden gesteld door de werkgever.
- Als een werkgever vóór 2027 een personenauto ter beschikking heeft gesteld aan een van de werknemers, geldt een overgangstermijn tot 17 september 2030.
- Als dit jaar (2025) bijvoorbeeld een nieuw leasecontract wordt afgesloten, geldt de eindheffing nog niet in 2027.
- Vanaf 1 juli 2030 geldt de pseudo-eindheffing voor alle fossiele personenauto’s die voor privédoeleinden (inclusief woon-werk) ter beschikking worden gesteld.
Voorbereiden op pseudo-eindheffing
Hoewel de pseudo-eindheffing ingaat per 1 januari 2027, is ervoor gekozen om het voorstel op te
nemen in het Belastingplan 2026. De belangrijkste reden hiervoor is dat op deze wijze
belastingplichtigen al per 1 januari 2026 weten dat deze regeling in werking treedt per
1 januari 2027 en zich daardoor ook zullen voorbereiden op de pseudo-eindheffing.
Per kalendermaand berekenen
Om de extra administratieve last zoveel mogelijk te beperken, wordt voorgesteld dat de pseudo-eindheffing ook na afloop van het kalenderjaar kan worden betaald. Daarnaast wil het kabinet de maatregel eenvoudig en uitvoerbaar houden. Daarom stelt het kabinet voor om de pseudo-eindheffing te berekenen per kalendermaand. Voor de Belastingdienst is de maatregel uitvoerbaar. De pseudo-eindheffing over 2027 is uiterlijk verschuldigd over het tweede loonaangiftetijdvak in 2028.

