De bijtelling voor elektrische leaseauto’s gaat per 1 januari 2026 omhoog naar 22%, hetzelfde tarief als benzine- en dieselauto’s. Dit is het einde van het fiscale voordeel dat elektrische auto’s sinds 2021 hadden.
De fiscale bijtelling bestaat uit een percentage van de cataloguswaarde van de leaseauto en wordt opgeteld bij het belastbare inkomen van de werknemer. Zo geldt er voor 2025 voor het deel van de catalogusprijs tot 30.000 euro een bijtellingspercentage van 17 procent. Daarboven geldt het reguliere bijtellingstarief van 22 procent. Vanaf 1 januari 2026 verdwijnt de korting op het bijtellingspercentage en vallen elektrische leaseauto’s onder het standaard bijtellingstarief van 22 procent. Het fiscale voordeel van elektrisch rijden verdwijnt hierdoor grotendeels.
Overzicht bijtelling 2022-2026

(Bron: Mobility Service)
Let op datum tenaamstelling
De werknemer kan nog profiteren van de 17 procent bijtelling door vóór 31 december 2025 een elektrische auto van de zaak te bestellen die ook daadwerkelijk in 2025 wordt geleverd en op kenteken komt. Dit voordeel geldt dan voor de volledige looptijd van het leasecontract, maximaal 5 jaar.
Als de werknemer nog in 2025 een elektrische auto bestelt, profiteert hij dus nog vijf jaar (60 maanden) van 17% bijtelling. Houd er dan wel rekening mee dat de datum van de eerste tenaamstelling bepaalt in welke bijtellingscategorie de auto valt.
Vergroening
Werkgevers worden wel geprikkeld om aan te sturen op vergroening van het wagenpark. Zo is er onder meer de rapportageplicht voor bedrijven met meer dan honderd werknemers over de CO2-uitstoot die zakelijke reizen van werknemers veroorzaken. De overheid kan dit op termijn gebruiken voor het stellen van eisen aan de maximale CO2-uitstoot per zakelijke kilometer voor werkgevers.
Deze rapportageplicht is straks alleen geldig voor bedrijven met meer dan 250 werknemers.
Pseudo-eindheffing
In het Belastingplan 2026 staat een maatregel die werkgevers vanaf 2027 extra belast, als gekozen wordt voor een fossiele leaseauto die ook privé wordt gebruikt.
De zakelijke leasemarkt wordt volgens de plannen per 1 januari 2027 genormeerd. Uitgangspunt is dat alle auto’s die een werkgever vanaf dat moment ook voor privégebruik ter beschikking stelt, volledig emissievrij zijn.
De normering wordt vormgegeven via een pseudo-eindheffing in de loonbelasting.
De werkgever moet de pseudo-eindheffing per loontijdvak (meestal een maand) vanaf 1 januari 2027 betalen als deze per 2027 een fossiele (niet volledig emissievrije) auto ter beschikking stelt aan de werknemer.

